Det var tilsyneladende prisen der blev udslagsgivende, da politikerne torsdag besluttede, at Piranha 5 fra General Dynamics European Land Systems (GDELS) skal være Danmarks nye pansrede mandskabsvogn og erstatte den aldrende M113. Nytkampfly.dk erfarer, at politikerne havde set sig lune på at vælge et hjulbaseret køretøj og at de to hjulkandidater, Nexters VBCI og GDELS’ Piranha 5, blev tilbudt os til næsten den samme pris. Og så trak Piranha 5 det længste strå.

Det er ingen hemmelighed, at jeg havde CV90 og VBCI som favoritter. Og at det er et valg, som overrasker mig en del. Det er der flere årsager til.

For det første fordi Piranha 5 endnu ikke er solgt til nogle andre lande. Det er lodret imod det centrale mantra i forsvarets materielindkøbspolitik de senere år om at købe hyldevarer, der er i produktion eller på vej i produktion og solgt til nære allierede, som vi kan samarbejde med. I konkurrencen om skibsbaserede helikoptere var en af begrundelserne for at Forsvaret ikke tog NH90 med i overvejelserne, at det blandt de 16 brugere af helikopteren kun var Holland, der havde en version, der tilnærmelsesvis lignede den Danmark skulle bruge. Og de ville ikke samarbejde med os. Derfor kom NH90 slet ikke med i overvejelserne. Og i slutspillet mellem MH-60R Seahawk og AW-159 Wildcat var det et ret afgørende element, at Seahawk’en blev brugt af US Navy i mere end 300 eksemplarer, mens Wildcat’en i den maritime udgave kun var købt af Royal Navy i 28 eksemplarer.

foto 3

foto 2

For det andet fordi hvis den skulle gå hen og få andre kunder i butikken, så bliver det i første omgang sandsynligvis lande langt væk fra Danmark. Den er nemlig i spil i Australien og Kuwait. Ikke just lande vi normalt drager i landkrig sammen med eller holder store NATO-øvelser med. Et element, der netop gjorde svenske CV90 til favorit. Den bruges af Norge, Sverige, Holland og – Danmark i IKK-udgave, der har 70 procent af komponenterne til fælles med CV90 Armadillo PMV’en.

For det tredje er valget af Piranha 5 overraskende, fordi det tipper på balancen mellem hjul- og bæltekøretøjer i den danske hær. På PMV-siden vil vi, når bæltekøretøjet M113 er udfaset, kun have hjulkøretøjer i form af Piranha 5, Piranha 3 og MRAP’en. CV9035 har bælter, men det er ikke en PMV men derimod et infanterikampkøretøj (IKK) – ikke en pansret mandskabsvogn. Så må vi bare håbe at hjulkøretøjer er så gode, som producenterne siger. Der er dog ingen tvivl om, at mange hærfolk vil forholde sig særdeles skeptiske til at få bælter udskiftet med hjul. Og historier som denne, vil helt sikkert blive hevet frem.

Piranha 5 (venstre) og Piranha 3 (højre)

Piranha 5 (venstre) og Piranha 3 (højre)

For det fjerde køber vi Piranha 5 hos GDELS’ schweiziske datterselskab Mowag. Prisen man tog udgangspunkt i i sammenligningen med de andre kandidater, blev givet før schweizerfranc’en blev løst fra Euroen. Hvad det kommer til at betyde for den faktiske pris vi kommer til at betale, er nok værd at holde et vågent øje med. Ikke mindst for Rigsrevisionen – nu hvor de er færdige med at tælle bh’er :-)

Det er svært at blive særlig meget klogere på hvorfor valget faldt på Piranha 5 ud fra den kortfattede pressemeddelelse fra Forsvarsministeriet torsdag eftermiddag og ud fra en pressemeddelelse på Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses hjemmeside. Meddelelsen fra ministeriet indeholder ingen gang oplysninger om hvor mange af mine skattekroner man forventer at spendere på indkøbet og hvornår man forventer de første køretøjer leveret. Men så er der selvfølgelig heller ikke noget at blive hængt op på, hvis budgettet og tidsplanen skrider. Vi vil dog her på nytkampfly.dk grave et spadestik dybere og forsøge at danne os et overblik over hvorfor Piranha 5 blev valgt. Det vi hører indtil videre er, at finalen stod mellem de to hjulkandidater, der var markant billigere end de tre bælte-deltagere.

Piranha hjulspark

I oktober sidste år besøgte nytkampfly.dk GDELS’ datterselskabet Mowag i Kreuzlingen i Schweiz, hvor Piranha 5 bygges. Læs mere om det besøg her og se billeder og video af køretøjet her.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

19 Comments for this entry

  • Ian siger:

    Ved vi noget om motor og gearkasse på P5’eren??

  • Svend-Erik Hansen siger:

    This infantry fighting vehicle is powered by a German MTU 6V199 TE21 turbocharged diesel engine, developing 580 hp.

    Engine is mated to a ZF 7-speed automatic transmission. The Piranha V has a full-time all-wheel drive.

    Vehicle uses height-adjustable semi-active hydropneumatic suspension and has improved off-road mobility. Vehicle has a four-axle steering. It is fitted with a central tyre inflation system.

    http://www.military-today.com/apc/mowag_piranha_v.htm

    The Piranha V was initially designed specifically to meet the UK armed forces’ FRES requirements.

    http://www.army-technology.com/projects/piranhav/

  • Tom siger:

    “four-axle steering” – jeg troede ikke, at tredje aksel var styrbar? Se i øvrigt videoen her: https://vimeo.com/108059416 – i den sidste del kan man se lidt om vendediameter og accelerationsevne. Den er noget mere agil end den gamle Piranha.

  • Jakob siger:

    Jeg kunne godt tænke mig at se en variant, med et hydrema kanontårn plus kanon.

  • MikeKiloPapa siger:

    http://forsvaret.dk/HST/Nyt%20og%20Presse/%C3%98vrige%20nyheder/Pages/Piranha5erH%C3%A6rensnyepansredemandskabsvogn.aspx

    “I bymiljøer kan den vende på en vej, hvis der er otte meter mellem kantstenene”

    …8 METER ….det er da en fucking motorvej !

    Vi skal nok komme til at fortryde valget senere, men man kan jo håbe på at den billigere Piranha V levner plads til et mindre tillægskøb af IKK’ere til PNINF kompagnierne.Optimalt 24 stk til at erstatte m113’erne så PNINF’erne får 10 CV90’ere per kmp istedet for de nuværende 6 (+4 m113).

    Eller det kan være at man sløjfer hele pisset istedet, ligesom vi plejer at gøre.

  • jan nielsen siger:

    @ MKP
    8 METER ….det er da en fucking motorvej !

    Det er da OK, at den kan vende på 8 meter, den er jo lige så stor som en færge 8,3 meter.

    Lidt bekymrende, at den kun har 2 tons tilbage, for hvis den skal forhøjes til ambulance og kommandovogn, så er den vægt hurtigt brugt op, ligeledes hvis man skal have RPG gitter på, så er der ikke noget overskud på vægten. En OHW station vil også hurtigt sluge overskuddet.
    Køretøjet er fint. havde håbet på en løsning hvor man valgte både hjul og bælter. Men vi opgiver måske kampvognene for at købe jagere?

  • Nielsen siger:

    @jan nielsen

    2 tons tilbage?

    I følge producenten har den:
    Empty weight på 17 tons.
    Payload på 13 tons.
    Gross vehicle weight på 30 tons
    (Built-in growth potetial til 33 tons)

    De 13 tons til payload må da give noget overskud, også når der er brændstof, mandskab og udrustning med?

  • Nielsen siger:

    GDELS’s produktblad for Piranha V: http://www.gdels.com/brochures/piranha_5_eng.pdf

  • MikeKiloPapa siger:

    @Jan

    “Lidt bekymrende, at den kun har 2 tons tilbage”

    Ja det bed jeg også mærke i …..mener faktisk at det RPG gitter vi købte til de gamle Piranha’er vejer tæt på 2 tons alene.

    “Køretøjet er fint. havde håbet på en løsning hvor man valgte både hjul og bælter”

    Helt enig, også defor jeg håber på flere IKK’ere . PT har vi vel ca ~36 operative så vi er farlig tæt på at være en vejbunden hær.

    ” Men vi opgiver måske kampvognene for at købe jagere”

    Jeg tvivler ikke et sekundt på at den nuværende regering hellere end gerne ville lave “en belgien” og afskaffe alt tungt panser og bæltekøretøjer.
    Meen man er pt igang med at opgradere Leoparderne og vi HAR betalt for stumperne så man har jo lov at håbe at de får lov at leve lidt endnu.

  • jan nielsen siger:

    @ Nielsen
    Modular integrated protection layout
    Baseline vehicle is designed for the highest level of protection
    against mine and IED threats
    Latest shielding technology against EFP threats
    Add on armour for different protection levels with coverage > 95%
    Provision for the Active Protection System

    Her er det så lige, at der bliver ædt af payload, for der indgår ikke Add on armour, og RPG (tror nok det vejede 2.6 tons til vores ambulance PIR), og når man skifter træpladerne til beskyttelsesplader, ryger der over 6 tons af pay load.
    Fabrikkens datablad anfører også at det er H udgaven, den som vi startede med at indkøbe 22 stk. af i PIR III, de holdt ikke til folkenes hårde kørestil, der var nogle der fyrede den godt af så der blev smadret hele hydrauliksystemet, den skulle til genopbygning hos MOWAG, og der var nogle tosser, der havde lagt et billede/video ud på nettet under titlen Flying Piranhaes, det kostede millioner at materiellet var mishandlet.
    Er lidt bekymret for Hydraulic når man er i missionsområderne, sensorerne havde en tendens til at melde fejl.

  • HJV. Manden siger:

    Hej alle sammen.

    Jeg undre mig over, at vi vælger Piranha V. Nu da det Sweiziske Forsvar, har store problemer med sne kørsel, i deres Piranha, de køre fast mv. Så man muligvis vil indkøbe, flere bæltekøretøjer til vinter opgaver, var det så ikke en ide, at vi beholdt nogle af vores M113 Til dette formål ? De kunne jo over går til os ved HJV.

  • Jørgen Nielsen siger:

    Hvem er det, der er MOWAG´s danske samarbejdspartner(e)- altså dem, der kan komme til at være med til at bygge (dele af) Piranha 5´erne til det danske forsvar? Placeringen af arbejdspladser kan jo muligvis også have haft en lillebitte smule at gøre med beslutningen om, hvilken PMV, det skulle være….

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Jørgen Nielsen

    MOWAG´s danske samarbejdspartner: Falck-Schmidt in Odense

  • Halo siger:

    Allt som förväntat, F35 skall köpas till varje pris, billigaste APC’n, inget artilleri och mer kommer säkert i åren framåt. “Told you so”

  • coes siger:

    Som jeg skrev i en anden tråd, så kunne det være meget interessant at se resultatet fra brugerundersøgelserne/test i Oksbøl. Mon der er nogen som kan “snuse” det frem?

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Nu ser vi at russerne også har valgt hjul på deres nyeste PMV:

    http://aviationweek.com/defense/red-square-revelations#slide-6-field_images-1299191

  • MikeKiloPapa siger:

    @LHA

    “Nu ser vi at russerne også har valgt hjul på deres nyeste PMV”

    Det er næppe noget nyt, russerne har altid haft hjul pmv også

    http://en.wikipedia.org/wiki/BTR-152
    http://en.wikipedia.org/wiki/BTR-60
    http://en.wikipedia.org/wiki/BTR-70
    http://en.wikipedia.org/wiki/BTR-80

    Tilgengæld supplerer de dem med et arsenal af bæltekøretøjer.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kurganets-25

    http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=40420&page=13

  • MikeKiloPapa siger:

    @Cphmoose

    Ikke ligefrem nogen nyhed.
    BTR-152, BTR-60, BTR-70, BTR-80 og
    nu “Boomerang”….Russerne har altid haft hjul pmv,er

    Til gengæld supplerer de dem med et arsenal af bæltekøretøjer…..som dette nyeste skud på stammen :

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kurganets-25

  • Gorm siger:

    Den er valgt idet den kommer anhængertræk, således at den også kan operere i Jylland.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *