Lige siden deres entré i den danske kampflykonkurrence i 2008 har Boeing været den suverænt mest aktive deltager overfor offentligheden, politikere og industrien. Og netop i disse dage er den amerikanske fly- og våbenproducent igen på banen. Denne gang med en turné rundt i Danmark for at besøge politikere og erhvervsliv i nogle af de byer, hvor der er flest virksomheder, som kunne i betragtning som samarbejdspartnere til Boeing.

Charmeoffensiven er affødt af et godt samarbejde med kommune og erhvervsråd i Støvring, der har flere forsvarsrelaterede virksomheder. Nu er Boeing så taget ud for at fortælle virksomheder og politikere i andre dele af landet om herlighederne ved at samarbejde med Boeing.

Boeing har været i Rebild, Horsens, Billund, Odense og Roskilde mandag og tirsdag. I dag afrundes turneen med besøg i Helsingør og Odsherred. Alle med bare en lille smule kendskab til dansk forsvarsindustris geografiske placering kan godt se hvorfor det lige er de byer, som Boeing besøger. Det kan dog undre, at store byer som Aalborg, Herning og Aarhus samt trekantsområdet ikke er med på turneplanen. Men det siger nok mere om den danske forsvarsindustri og potentielle forsvarsvirksomheders geografiske placering end så meget andet. Desuden har Boeing allerede et formelt samarbejde omkring opkvalificering af underleverandører i Herning-området og holdt industridag i Aarhus i april sidste år. Desuden er der på Aarhus-egnen primært to store forsvarsvirksomheder, Systematic og Terma. Og dem har Boeing allerede fat i.

Den aktuelle turné er som sagt kun det seneste skud i bøssen med initiativer, som Boeing har taget for at skabe opmærksomhed og gøre sig lækre. De har ikke det mest avancerede fly og er ikke favorit. Til gengæld vil de meget gerne slå favoritten, F-35, i et land, som er partner i F-35 projektet. Derfor kaster de store ressourcer efter at gøre sig lækre på det parameter i kampflyevalueringen, som det er muligt at snakke om, og hvor Boeing kan differentiere sig fra Lockheed Martin og F-35. For mens det militære, det strategiske og det økonomiske aspekt evalueres bag lukkede døre i kampflyprogrammet, så er industrisamarbejdsmulighederne noget, som virksomhederne godt kan tale om og slå på i offentligheden.

Hvor mange penge Boeing har anvendt i den danske kampagne siden deres entré i maj 2008 er ikke til at videre. Men vi taler om rigtig mange penge. Især tre arrangementer har uden tvivl trukket tænder ud. Lad os se på de største ting.

Maj 2008: Boeing tilmelder sig konkurrencen i sidste øjeblik. Andre kandidater kom ind i konkurrencen i 2005.

Februar 2009: Boeing kickstarter sin danske charmeoffensiv med en reception i en hangar i Københavns Lufthavn. Her er to F-18E Super Hornet-fly blevet fløjet ind til lejligheden og placereret på en rød løber. Alt hvad der kan krybe og gå af politikere, forsvarsindustri, militærfolk, journalister og bloggere er inviteret til at se nærmere på de to fly samt spise pindemadder og drikke champagne.

April 2009: Pressetur for danske journalister og bloggere.

Juni 2009: Boeing afholder såkaldte orienteringsflyvninger på Flyvestation Skrydstrup, hvor nøje udvalgte politikere får en bagsædetur. Blandt de udvalgte var Morten Bødskov (S), Julie Rademacher (S) og Karsten Nonbo (V). De var på det tidspunkt henholdsvis finansrodfører, menigt medlem af forsvarsudvalget og forsvarsordfører. Flere andre centrale politikere, inklusiv den daværende formand for Udenrigspolitiske Nævn og senere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech, var ikke blandt de inviterede.

2010 – 2013: Boeing deltager på Danish Airshow 2010 og 2012 samt Roskilde Airshow 2011 og 2013 sammen med de andre kandidater. Alle på det tidspunkt tre kandidater (Lockheed med F-35, Boeing med F-18 og SAAB med Gripen) drosler ned for deres kampagner mens konkurrencen er sat på pause fra marts 2010 til marts 2013. Mens SAAB drosler mest ned, så drosler Boeing mindst ned.

Februar 2014: Boeing og de primære underleverandører til flyproducentens F-18 Super Hornet er på 3-dages rundtur til den danske forsvarsindustri. Mere end 30 m/k fra Boeing, General Electric, Northrop Grumman og Raytheon turnerer rundt i landet i fem hold for at identificere mulige samarbejdsmuligheder.
Danmarksturnéen kom i forlængelse af en stor industridag i Aarhus. Her fik mere end 30 danske forsvarsvirksomheder mulighed for at høre om mulighederne hos Boeing og co. Samtidig fik virksomhederne mulighed for at præsentere sig selv.

Maj 2014: Pressetur for danske journalister til St. Louis og Seattle.

Juni 2014: Tilstede på Danish Airshow i Karup med to F-18 Super Hornets leaset i en hel måned af US Navy. Flyene laver opvisning og er ledsaget af stort tankfly, som er lejet af en privat udbyder af tankflykapacitet. Flyene fortsætter til Roskilde Lufthavn, hvor der gennemføres orienteringsflyvninger med kampflyjournalister og andet godt på bagsædet.

Oktober 2014: Boeing fremlægger en rapport fra Damvad, der dokumenterer, at samarbejde mellem dansk industri og Boeing potentielt kan skabe 10.000 danske arbejdspladser og øge bruttonationalproduktet med 6 mia. kroner over de næste 20 år. Alene de første fem år vil der kunne skabes næsten 4.000 jobs. Samtidig underskrev man samarbejdsaftaler med seks danske forsvarsvirksomheder.

Februar 2015: Boeing og Scandinavian Avionics underskriver samarbejdsaftale under Forsvarsindustriens Årsmøde i Aalborg.

Marts 2015: Boeings civile ben etablerer et såkaldt Gold Care Center i en lejet hangar i Københavns Lufthavn. Det skal drives af et andet firma og skal servicere flyselskaber. Så det har egentlig ikke noget med kampflykonkurrencen at gøre, men Boeing får behændigt brugt det som afsæt til at gentage budskabet om hvor meget godt et samarbejde mellem Boeing og dansk industri vil kunne kaste af sig.

April 2014: Turné rundt i landet til politikere og erhvervsliv.

Maj 2015: Pressetur for danske journalister. Mere om det i næste uge…

Særligt de tre arrangementer, hvor F-18 fly er blevet fløjet ind i området, har uden tvivl kostet rigtig meget. Især turen i juni sidste år med tankfly og hele pivtøjet kun for at deltage i en-dags arrangementet Danish Airshow. Flyene blev så i Europa for at deltage i Farnborough Airshow tre uger senere. Men det ændrer ikke ved, at de blev hyret ind for at blive vist frem for hr. og fru Danmark på heden.

Her kan man se et lille tv-indslag, hvor redaktøren udlægger teksten om Boeings turné på DR2 Dagen.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

9 Comments for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *