Øget fødevaresikkerhed i Norden

null

Sundhed og ernæring er genstand for stor opmærksomhed, men modstand mod eksempelvis berigelse, sundhedsanprisninger og GMO hindrer industrien i at udvikle de alternative produkter, som forbrugerne også efterspørger.

Dorthe Pedersen og Thomas Kruse
FødevareIndustrien og Dansk Fisk
På det netop afholdte Nordisk Ministerråds sommermøde i Illussat, Grønland blev der bl.a. diskuteret fødevaresikkerhed.

FødevareIndustrien er principielt positive over for et nordisk samarbejde om at øge fødevaresikkerheden i Norden og en nordisk platform for at styrke den nordiske indflydelse i internationale forhandlinger, men stiller sig uforstående over for, at fødevareindustriens rolle i relation til fødevaresikkerhed ikke er beskrevet i dokumenterne op til mødet.

Nødvendigheden af en nordisk forbrugerpolitisk handlingsplan for at styrke forbrugernes indflydelse på fødevareområdet stiller FødevareIndustrien sig tvivlende overfor. Forbrugerorganisationerne er ligeværdige høringspartnere og FødevareIndustrien lægger i efteråret op til et udvidet samarbejde med Forbrugerrådet, men det påpeges samtidig, at fødevareindustrien til tider føler sig forfulgt af nogle forbruger-organisationer og politikere.

FødevareIndustrien erklærer sig villig til at samarbejde med forbrugerne og myndighederne, men advarer om, at fanatisk fokusering på sikkerhed kan skade innovationen, som er essentiel for Danmark i kraft af sektorens store økonomiske betydning.

Dokumentation
Af: Dorthe Pedersen, FødevareIndustrien og Thomas Kruse, Dansk Fisk

Fødevaresikkerhed vægtes højt men opfattes samtidig af forbrugerne som en given forudsætning. Det er et væsentligt budskab fra en stor undersøgelse, som Fødevare-industrien fik foretaget i starten af dette år.

Undersøgelsen havde til formål at kortlægge forskellige interessenters syn på fødevarekvalitet. Fødevaresikkerhed opfattes som en given forudsætning og er derfor ikke særlig relevant, når der tales fødevare-kvalitet. I industrien er vi meget tilfredse med den vurdering. Vi opfatter det som om, vores daglige anstrengelser for at sikre høj fødevaresikkerhed bærer frugt.

Øget fødevaresikkerhed bør være et vigtigt politisk spørgsmål i alle lande - ikke bare i Norden. På europæisk plan er der etableret en fødevaresikkerheds autoritet, EFSA. Vi ser det initiativ som meget værdifuldt, og der er ingen tvivl om, at det er en betydningsfuld opgave for det danske formandskab at sikre, at autoriteten nu endelig bliver funktionsdygtig.

Samarbejde om fødevaresikkerhed
Et nordisk samarbejde om at øge fødevaresikkerheden i Norden og en nordisk platform for at styrke den nordiske indflydelse i internationale forhandlinger ser vi principielt som udmærkede mål. Generelt vil vi dog beklage, at industriens rolle i relation til fødevaresikkerhed ikke er beskrevet i dokumenterne til mødet.

Fødevareindustrien er placeret helt centralt i forvaltningen af fødevaresikkerhed. Tænk bare på hvor klart det specificeres i den europæiske fødevarelov. Vi har formodentlig ikke tidligere haft så sikre fødevarer, som vi har i dag, og at fødevaresikkerhed er producenternes ansvar, er vi meget bevidste om, som også tidligere nævnt. Dét bør fremgå af notatet og bør suppleres med, at det offentliges rolle er at sikre fødevaresikkerhed og forbrugertryghed i et konstruktivt fremadrettet samspil med in-dustrien.

Fødevaresikkerhed hænger også nøje sammen med innovation og udvikling i fødevaresektoren. Innovation er essentielt for Danmark i kraft af sektorens store økonomiske betydning. Også det kunne fremgå af notatet. Vi ser desværre ofte, at fødevare-sikkerhed og innovation betragtes som modsætninger i den offentlige debat. Det er forkert - de er hinandens forudsætninger.

Vores fornemmelse er desværre, at det store fokus på fødevaresikkerhed i et vist omfang hindrer innovation af kvalitative egenskaber, særligt når myndigheder og for-brugerorganisationer vedblivende bekender sig til forsigtighedsprincippet. Sundhed og ernæring er genstand for stor opmærksomhed, men modstand mod eksempelvis berigelse, sundhedsanprisninger og GMO hindrer industrien i at udvikle de alternative produkter, som forbrugerne også efterspørger.

Temaerne for et udbygget samarbejde
I relation til de valgte temaer for et udbygget samarbejde har vi følgende bemærkninger:

  • Indsatsen på zoonose-området bakker vi naturligvis gerne op omkring, og det er vigtig, at problemstillingen adresseres på EU niveau. Fødevareindustrien er aldeles afhængig af, at vores råvarer er så sunde og sikre som overhovedet muligt.

  • Påvirkning af den europæiske proces i retning af en snarlig modernisering af den offentlige kødkontrol finder vi er et velvalgt tema for nordisk samarbejde. Processen på EU-plan har været vanskelig at skubbe i gang, og den vil nok fortsat kræve en koordineret indsats for at komme helt i mål.

  • Sporbarhed vil blive et hovedemne for en arbejdsgruppe i FødevareIndustrien. Arbejdsgruppen skal udarbejde en vejledning for indførelse af fuld sporbarhed.

  • Akrylamid-problematikken betragtes også alvorligt i den danske fødevareindustri. Berørte virksomheder har fået analyseret deres produkter og arbejder seriøst med at reducere risikoen for dannelse ved at se nærmere på forskellige pro-cesparametres indflydelse. Fem virksomheder, der producerer væsentlige varegrupper, deltager i et projekt, der ledes af de danske myndigheder. Projektet har netop opnået støtte til iværksættelse af et forprojekt om procesparametre. Føde-vareindustrien deltager udelukkende med egne midler.

    Hvem har indflydelse på fødevaresikkerheden?
    En nordisk forbrugerpolitisk handlingsplan for at styrke forbrugernes indflydelse på fødevareområdet er det andet hovedmål. Principielt er det også et udmærket formål, og skam få den industri, som ikke ønsker at lytte til forbrugerne. Men om der er behov for en selvstændig handlingsplan for forbrugernes indflydelse? Det stiller vi os tvivlende overfor.

    Forbrugerorganisationerne er i dag absolut med rette ligeværdige høringsparter i alle beslutningsprocedurer, og deres holdning er uden tvivl udslagsgivende i mange tilfælde. Informationsstrømmen er større end nogensinde, og i industrien arbejder vi meget bevidst på at praktisere åbenhed i alle forhold. I Danmark har vi et godt samarbejde med Forbrugerrådet, og vi lægger dette efterår op til et udvidet samarbejde på flere konkrete områder.

    Åbenhed mellem myndigheder, industri og forbrugere er beskrevet som et middel til at opnå øget forbrugerindflydelse. Vi mener, at åbenhed og troværdighed er den eneste logiske vej til øget fødevaresikkerhed. Tilsvarende at vi lægger vægt på et godt samarbejde med forbrugerne, så lægger vi også stor vægt på et åbent og ærligt samarbejde med myndigheder, leverandører og detailkæder.

    Fakta er nemlig, at uanset lovgivning om kontrol og sikkerhed, så er det markedets krav – forbrugernes ønsker og detailkædernes krav, der er afgørende for industriens niveau for fødevaresikkerhed. Vi taler vel at mærke om et niveau, der ofte rækker langt ud over lovgivningens krav. Derfor er mange danske virksomheder i dag ISO-certificerede, HACCP-certificerede og BRC-certificerede.

    Afslutningsvist vil jeg nævne, at forbrugerorganisationerne er stærkt medvirkende til, at industrien oftere og oftere befinder sig i skismaet legalitet / legitimitet. Industrien overtræder på ingen måde lovgivningen, men alligevel fører nogle forbruger-organisationer og politikere af og til et næsten religiøst korstog mod industrien. Kendt for flere er nok de seneste års diskussioner i Danmark om eksempelvis azo-farver, transfedtsyrer og stråforkortere.

    International handel
    Det er fødevareindustriens fornemmeste opgave at sikre, at forbrugerne får rene og sunde fødevarer. Herom skal der ikke herske tvivl. Derfor har industrien i de seneste år investeret store millionbeløb på at indføre egenkontrolsystemer i virksomhederne, og en del af har foretaget store materielle investeringer for at kunne leve op til de stadig stigende hygiejnekrav.

    Industrien må være indstillet på, at kravene til hygiejne og sporbarhed vil stige løbende i de kommende år. Det er EU’s hvidbog et tydeligt eksempel på. Fra FødevareIndustriens side bakker vi fuldt op om principperne i EU’s hvidbog. Vi mener dog, at der er nogle konsekvenser, der ikke er gennemtænkte, idet ensidige høje krav fra EU’s side til fødevaresikkerheden vil kunne skabe tekniske handelshindringer for fødevarer importeret fra tredjelande.

    En anden problemstilling, som også skal ses i dette lys, er problemerne i relation til oprindelse på varer, importeret fra lande, hvor der er indrømmet præferencetold af EU som led i en handelsaftale. Inden for fiskebranchen kan begge typer af handels-hindringer være utroligt skadelige. Igennem de seneste årtier har de store fiskekvo-tenedskæringer været en af årsagerne til den omlægning, vi har oplevet inden for fi-skeindustrien. Industrien er i dag afhængig af at kunne importere råvarer til den forarbejdende industri. Hvis ikke vi kan importere råvarer fra tredjelande, kan vi ikke holde industrierne i gang. Så enkelt hænger det sammen.

    Handelsmønstret har også ændret sig. Det er i dag helt normalt, at fisk transporteres mellem flere verdensdele, fra den fanges, forarbejdes, og til den spises hos forbrugeren. For eksempel sendes der i tusindvis af tons hvidfisk fanget i Nordatlanten til Asien, hvor den forarbejdes og herefter sendes til industrien i EU, der færdigforarbejder den, inden den sendes ud til forbrugeren. Nedenstående eksempler afspejler disse problemstillinger.

    Import af fisk og fiskeprodukter fra Asien
    Indtil for et år siden fungerede den globale samhandel utroligt godt. Mange europæiske virksomheder deltog aktivt i at up-grade industrierne i tredjelande for dermed at kunne sikre sig gode råvareforsyninger. Alle virksomheder i tredjelande, der vil eksportere til EU, er i dag underkastet de samme hygiejnekrav, som EU’s egne fødevareindustrier arbejder efter.

    For omkring et år siden begyndte problemerne imidlertid at melde sig for alvor. Restkoncentrationer af forbudte antibiotika og kemikalier blev påvist i et stadig stigende antal, efterhånden som EU’s påvisningsgrænse blev lavere og lavere, og prøveudtagningen blev intensiveret. Det hele kulminerer i januar måned, hvor EU-Kommissionen indfører et totalt importforbud på fisk og skaldyr fra Kina samt total importkontrol af varer fra lande som Indonesien, Vietnam og Thailand.

    Sådanne tiltag bærer ofte præg af, at der skydes med ”spredehagl”, og derved rammes også forretningsområder, hvor der ikke har været konstateret problemer med fødevaresikkerheden.

    Endvidere kan der opstå handelsmæssige konflikter, hvis der ikke er gensidig forståelse imellem EU og afsenderlandet for, at der skal iværksættes en række tiltag.

    Med beslutningen om at forbyde import fra Kina er der virksomheder i Danmark, Tyskland og Frankrig, som mister op til 30 – 40 pct. af deres råvareforsyning med ét slag. Disse restriktioner har påført importørerne i EU enorme tab.

    Konklusionen på situationen i dag må derfor være, at fødevaresikkerhed bremser den øjeblikkelige internationale handel med fiskeprodukter, og at den del af branchen, som lever af import fra tredjelande, især Sydøstasien, derved rammes hårdt.

    Samhandelen mellem de nordiske lande
    I relation til samhandelen imellem de nordiske lande kan nævnes en anden handelsmæssig barriere, som i lighed med et ubalanceret hensyn til fødevaresikkerhed kan skade samhandelen betragteligt. Det drejer sig om kontrollen og administrationen af de regler vedrørende varers oprindelse, som er en vigtig del af EØS-samarbejdet og dermed EU's præferenceaftale med Norge.

    Præferencereglerne kræver, at en vare, som eksporteres fra eksempelvis Norge og ind i EU, og som nyder toldfrihed, vitterlig er norsk. Hvis ikke oprindelsen efterfølgende kan verificeres, skal EU-importøren betale fuld told, selvom den norske eksportør eller de norske myndigheder i første omgang har garanteret oprindelsen som værende norsk.

    I henhold til juraen er det importøren, der gøres ansvarlig for toldskylden i en sag, hvor det viser sig, at den oplyste oprindelse på en vare ikke er korrekt. Det er altså de norske handelspartnere i EU, herunder særligt i Danmark, der bærer de umiddelbare økonomiske konsekvenser af den manglende norske oprindelse på fisk. De danske virksomheder tages som økonomiske gidsler i disse sager om efteropkrævning af store toldbeløb i en sag, som alene burde være et anliggende mellem Norge og EU.

    Omfanget af de toldkrav, som eksempelvis danske importører af torsk fra Norge rammes af, har nu nået et omfang, hvor store dele af den danske fiskeindustri er truet på sin eksistens. Disse toldsager er ikke kun til skade for den dansk/norske samhandel i form af manglende tillid virksomheder imellem, men de medfører også en offentlig kritik af EU og aftalen med EØS-aftalen.

    Vi må i regi af det nordiske samarbejde kunne skabe rammerne for en samhandel som sker på et ordentligt, redeligt og hæderligt grundlag, ellers vil store dele af fiskeindustrien lide skade.

    Vi kan derfor ikke appellere nok til de nordiske regeringer om at samarbejde om at finde løsninger på de nuværende handelsproblemer, med henblik på at genskabe tilliden i samhandel mellem Norge og EU på fiskeriområdet. Disse sager vedrørende import af torsk fra Norge og ind i EU, er ikke enestående. Også importen af laks og rejer er genstand for en storstilet verifikationsindsats, som kan betyde begyndelsen til enden for dansk fiskeindustri, som den kendes i dag, hvis indsatsen fører til opkrævning af toldskyld.

    Afsluttende bemærkninger
    Vi bør i nordisk regi sammen kunne skabe rammerne for en øget samhandel - forudsætningerne er jo til stede. Vi må udnytte den unikke situation det er, at så mange lande og selvstyreområder kan mødes og drøfte fødevarepolitiske emner i uformel og faglig atmosfære.

    Fødevaretryghed og -sikkerhed er en forudsætning for, at vores samhandel kan øges - det er helt klart. Men frihandel er dernæst den faktor, som gør, at vi kan udnytte potentialet i den fællesnordiske samhandel fuldt ud. Her tænkes ikke mindst på fi-skeriområdet, hvor Danmark i dag er en af de største aftagere af norske produkter, men hvor vi som nævnt oplever svære problemer i relation til samhandelen, som føl-ge af præferencebestemmelserne og oprindelsesreglerne i EØS-aftalen.

    Den øvrige samhandel på fødevareområdet skal ikke glemmes. Høj told på importvarer fra EU til Norge er ligeledes med til at begrænse den naturlige samhandel.

    FødevareIndustrien og Dansk Fisk anbefaler derfor, at vore regeringer alle fremover vil arbejde for frihandel på fødevareområdet.


  • Altinget logoForsvar
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    0:000:00