Konkurrencen om at blive Danmarks nye pansrede mandskabsvogn har fem deltagere men kun to favoritter. Det er konklusionen efter at nytkampfly.dk i september, oktober og november rejste rundt i Europa og “sparkede til dækkene” på fire af de fem deltagere. En rundrejse, der tog os til Sydspanien, Schweiz, Nordsverige og Sydfrankrig. Her så vi ASCOD’en, Piranha 5, CV90 Armadillo og VBCI’en. Eneste deltager vi ikke så og sparkede til var G5.

Vi har undervejs skrevet lidt fra de enkelte besøg og beskæftiget os med de enkelte kandidater. Her kommer den store sammenfatning, hvor vi vejer kandidaterne op mod hinanden på en række centrale parametre. Præcis hvordan køretøjerne har performet under den 18 uger lange test i Oksbøl og hvordan de ellers fungerer og hvad de kan og ikke kan, det ved kun de folk i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som sidder med evalueringsarbejdet. Men vi kan godt ud fra de oplysninger vi har fået på vores rundrejse danne os et billede af køretøjernes styrker og svagheder.

Første parameter er projektrisiko. Hvor udviklet er projektet? Er det i produktion?
Her kommer ASCOD, VBCI og CV90 uden tvivl bedst ud. Alle tre køretøjer ruller lystigt nedad produktionsbåndene i Sevilla, Roanne og Örnsköldsvik. Så flueben ud for dem. Lidt mere dystert ser det ud for Piranha 5 og G5. Testkøretøjer findes, men der er endnu ingen kunder til køretøjerne og derfor heller ikke en produktion at hægte sig på. Hvor stor projektrisikoen er, er at svær at bedømme, da det er svært at vide, præcis hvor langt producenterne er i udviklingsarbejdet. Men køretøjerne har ikke været ude i den virkelige verden endnu.

Næste parameter er fremtidssikring. Her kommer ASCOD, VBCI og CV90 igen bedst ud, netop da køretøjerne er i produktion. Der er altså hære, som planlægger at bruge køretøjerne i årene fremover. Og derfor må man antage, at der vil blive udviklet og opgraderet på køretøjerne. Med hensyn til Piranha 5 og G5, så kan vi risikere at blive eneste bruger og skulle finansiere alle opgraderinger og udviklinger selv.

Piranha hjulspark

Piranha 5 og PMV-redaktøren. Foto: Mads Lindberg

Tredje parameter handler om hvem der også bruger køretøjet og dermed hvem vi har at læne os op ad og dele udgifterne med. Og om de lande vi kommer til at gå i krig med, også har køretøjet. Her kommer CV90 absolut stærkest ud, da Norge netop har køretøjet – og da vi selv har CV90 i infanterikampkøretøjs-versionen. Men VBCI’en er også godt kørende qua de 630 VBCI’ere, som Frankrig er ved at modtage de sidste af. Frankrig er et land som vi af og til drager i krig sammen med. På Balkan i 90’erne og fornylig i Mali. Her bidrog vi med et C-130 Hercules-fly, men hvis vi havde sendt ”boots on the ground”, så havde de opereret i Mali sammen med franske soldater i VBCI’ere. Endelig skal man ikke glemme, at Frankrig er den ene af de tre strategiske samarbejdspartnere, som vi har udpeget. De to andre er UK og USA. ASCOD’en bruges af Østrig Spanien og det er ikke ligefrem lande vi leger mest sammen med. UK har netop besluttet at købe over 500 eksemplarer af en ny version af ASCOD’en, kaldet Scout SV. Men ligheden med den originale ASCOD skulle være begrænset. Og Piranha 5 og G5 er der af gode grunde ikke andre lande, der bruger.

VBCI hjulspark

VBCI’en og PMV-redaktøren. Foto: Peter Skautrup

Og endelig er der industriparameteret. En god tommelfingerregel når det kommer til helikopter- og flyanskaffelser er at se på hvem Terma holder med / får mest ud af. På selve køretøjssiden har Terma ikke så meget at byde ind med, men virksomheden kan ikke undgå at blive involveret, når modkøbsprojekter skal afvikles i forbindelse med en PMV-anskaffelse. Og her er der ingen tvivl om, at Terma har et godt øje til BAE Systems, som står bag CV90. De to selskaber indgik da også en samarbejdsaftale i fredags.

Mere interessant er det at holde øje med hvem de store ”Terma’er” inden for landkøretøjer holder med / er gået i samarbejde med. Mest interessant er samarbejdet mellem Hydrema og VBCI-leverandøren Nexter samt samarbejdet mellem Falck Schmidt og General Dynamics, der står bag Piranha 5 og ASCOD. Desuden er det værd at huske på, at Hydrema var kraftigt involveret, da Danmark købte 45 CV90 i IKK-versionen.

Hydrema kan et stykke henad vejen betegnes som landjordens svar på Terma. En stor spiller i den danske forsvarsindustri. Det er derfor værd at holde sig for øje hvilke to køretøjer Hydrema henholdsvis er og sandsynligvis bliver involveret i: VBCI og CV90.

CV hjulspark

CV90 Armadillo og PMV-redaktøren. Foto: Peter Skautrup.

Meget tyder altså på, at CV90 og VBCI er de to stærkeste kandidater. CV90 er bæltebaseret og VBCI er et hjulkøretøj. Så det afgørende bliver om man vælger det ene eller det andet – bælter eller hjul. Og her tror jeg bæltefansene trækker det længste strå. Ikke mindst set i lyset af udviklingen i Ukraine og Østeuropa. Det er ikke længere helt urealistisk, at danske PMV’ere ikke blot skal køre rundt i Afrika. Det kunne også være de skulle være en del af en NATO-styrke, der i skovene i de baltiske lande skal holde den russiske bjørn i skak. Og så peger alt på CV90.

ASCOD hjulspark

ASCOD’en og PMV-redaktøren. Foto: Mads Lindberg.

Men lad os nu se. Det kan også være de gode folk i materielstyrelsen er kommet frem til noget helt andet. De har kørt og pillet ved køretøjerne over længe tid samt haft adgang til et hav af informationer. Jeg har kun kørt et af dem og kørt i fire af dem.

På mandag, den 8. december, indleverer de fire producenter bag de fire køretøjer deres bedste og endelig tilbud (Best and Final Offer).

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

16 Comments for this entry

  • Svend-Erik siger:

    Det bliver CV90 OG Piranha 5

  • Patrick siger:

    Hvis det bliver det så Håber jeg vi får 450 istedet for 360 some tilbudet lyder på.

  • lasse siger:

    Enig med Svend Erik….

    Ca. 200 stk. CV90 og ca. 100 stk. Piranha

  • Patrick siger:

    Hvorfor Piranha Der er ikke nogen grund til at vi skal vælge piranha og de aldrig solgt Piranha 5 så de blever sandsynligvis ikke valg, og jeg vil lige sige vide om i overhovedet ved hvad de 2 PMW’er er i stand til og ved i overhovedet hvad Danmark skal bruge nyge PMW’er til???

  • Patrick siger:

    Lad nu heller eksperterne finde ud af hvad der ville være bedst og hvorfor det? Jo fordi de ved fordelene ved PWM’erne og ser om de kan køre på alt terræn og hvor hurtig de kan komme op og ned af bakker, hvad prisen er fordi, man kan ikke bare købe det dyreste og håbe på at det virker som det skal og det er det Piranha 5 er lidt fordi der er ikke nogen lande der har Piranha 5 (udover Scweiz og Australien mener jeg, men de er ikke været i brug)

  • Svend-Erik siger:

    Piranha, fordi vi har den (Piranha3) og fordi brugerne (i dk) er glade for den.

  • Patrick siger:

    Wow din amatør! prøv at forestille dig en ekspert sige det, han ville blive fyret på stedet ,og læste du slet ikke hvad jeg skrev?

  • Peter siger:

    Uanset om vi vælger dæk eller bælter, håber jeg inderligt, at vi får et produkt, som let kan implementeres og som ikke ruinerne forsvarsbudgettet med ekstra og unødig dyre vedligeholdelser.

  • Patrick siger:

    @Peter ja man kan håbe 🙂 Vi plejer at være så uheldige og købe noget lort.Vi kan tag EH-101 Merlin som eksempel.

  • Patrick siger:

    men på den anden side var det bedre end at købe NH90 helikopteren

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Der bliver i hvert fald lagt mærke til PMV købet internationalt:

    http://www.defensenews.com/article/20141208/DEFREG/312080007/Companies-Submit-Final-Proposals-Denmark-Armored-Vehicles

  • Fjols FMT siger:

    Skuffet…..

  • Kristoffer siger:

    Til “Fjols FMT”:
    PMV G4 er ikke et køb, det er en opgradering. Det er de samme biler som har været G3’ere og M113A1 før det, så at kalde det en nyanskaffelse er nok lidt at overdrive 😉

    Jeg er stadig størst tilhænger af CV90 fordi vi har den i forvejen og det er generelt et køretøj der performer godt. Skulle politikerne få et føl og dele Andreas’s våde drømme om hvidmalede FN køretøjer, og dermed ende i hjullejren*, så håber jeg på PIR V da jeg selv har kørt PIR IIIC og været rigtig glad for bæstet (stort savn herfra!) til trods for de problemer der nogen gange opstår… men hey, alt med bryster eller hjul gir problemer før eller siden 😉

    *Jeg er ikke af den opfattelse at bælte KØTJ ikke kan males hvide, sætningen skal ses som slet skjult humor mod redaktørens politiske sysvinkel 😉

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Kanske av intresse om den svenska upphandlingstävingen mellan BvS10 från BAE Systems Hägglunds och Bronco ATTC från Singapore Technologies Kinetics

    del 1: http://www.ointres.se/Pansar_1-2012_BvNy-del1.pdf
    del 2: http://www.ointres.se/2012-2_BvNy_del2.pdf

  • Finn siger:

    Det danske forsvar har i 40 år haft PMV M113, i rigtig mange versioner. Som en engang fortalte på Discovery om Chinooken “det er en æske LEGO-klodser”, hvor den samme grundmodel har været brugt til mange forskellige løsninger.
    Jeg tror bestemt at CV 90 Armadillo er køretøjet som vil blive valgt, da den bruger de samme dele som IKK’eren, samt omskolingen til køretøjerne, vil blive gjort nemmere en omskoling to køretøjer.
    Det er lærertimer vi snakker om her, cost-benefit i bedste stil.
    Desuden er muligheden for at en mekker, kun skal have dele med ud til en type køretøj. Samt indkøb af dele kan klares med rabatter, da man kan købe stort ind til et køretøj.

    Jo jeg ser CV 90 Armadillo som det nye køretøj, desuden har vi haft en hjulbaseret PMV, Piranah hvorfor er den der ikke mere. Den skulle være afløseren for M113 modellerne, nej jeg tror ikke at et hjulkøretøj er en god løsning.

  • Bjørn Rasmussen siger:

    Ved nogen, om Piranha skal samles i Danmark elelr Svejts?

    De metalforarbejdende erhverv er ved at forsvinde (udflytning og konkurrence med Asien), så det havde været en hjælp til at holde på de kundskaber, at Hydrema havde skulle samle den franske eller Flensburgerne havde bygget en samlehal i Jylland og gjort sig lidt dansk – i hvert fald fået mere samarbejde over grænsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *