Da Flyvevåbnets store EH-101 helikoptere i 2013 fløj omkring 4.000 timer, så skete det til en timepris på 98.639 kroner. Det svarer til 27,4 kroner per sekund. Det konkluderer Rigsrevisionen i et nyt notat om EH-101 helikopterne, som Rigsrevisionen netop har offentliggjort.

Det skal dog tages med et stort gran salt. For der er ikke tale om en egentlig totalomkostningsopgørelse – dvs. med indregning af det bagvedliggende beredskab til besætningen. En sådan gennemføres i relation til den operative opgaveløsning vedrørende miljøovervågning og fiskeriinspektion i Nordatlanten. Men her er det åbenbart ikke nødvendigt, mener Forsvarsministeriet, hvilket Rigsrevisionen accepterer.

Rigsrevisionen stiller sig også tilfreds med, at opgørelserne fortsat er ”behæftet med nogen usikkerhed på grund af mangler i datakvaliteten”. Men opgørelserne er mere præcise end tidligere, og Forsvaret arbejder fortsat med at forbedre omkostningsopgørelserne. Og det er åbenbart godt nok for Rigsrevisionen. De agter i hvert fald ikke at følge sagen yderligere. Dagens notat afrunder således det arbejde, som Rigsrevisionen startede i 2012 med en beretning i oktober 2012.

I mine øjne en besynderlig beslutning i en sag, hvor timeprisen har svinget så meget, som den har gjort gennem den periode, hvor Rigsrevisionen har haft kig på den. For hvad kan vi reelt bruge tallet til, når det stadig er behæftet med usikkerhed? Hvor stor eller lille usikkerhed ved vi ikke. Men usikkert er tallet stadig. Og vi har jo set hvordan timeprisen for 2012 er kørt op og ned og op igen. Først budgetterede forsvaret med en flyvetimepris i 2012 på 94.425 kroner. Så kom Forsvarsministeren og fortalte forsvarsudvalget, at man i 2013 havde fundet frem til at den reelle timepris i 2012 var landet på 54.668 kroner. Det blev senere opjusteret til cirka 62.000 kroner. Og i dagens notat nævner Rigsrevisionen så en timepris i 2012 på 66.194 kroner. Hvem siger ikke, at det går på samme måde med flyvetimeprisen for 2013? Den store stigning fra 66.194 kroner i 2012 til 98.639 kroner skyldes blandt andet et efterslæb på vedligeholdelsen af motorerne. Hvem siger ikke at Forsvaret senere kommer frem til, at motorvedligeholdelsen har været dyrere end først antaget?

Og hvad kan vi reelt bruge tallet til, når der ikke er tale om en totalomkostningsopgørelse? Noget, som forsvaret er i stand til at lave, når det kommer miljøovervågning og fiskeriinspektion. Men Forsvarsministeriet mener ikke det er nødvendigt i dette tilfælde. Det stiller Rigsrevisionen sig tilfreds med. For mig en uforståelig disposition og et udtryk for, at Rigsrevisionen svigter sit ansvar som skatteydernes vagthund. For med de store udsving, en stadig usikkerhed og manglende totalomkostningsopgørelse, så skriger det på himmelen fortsat at holde et vågent øje med helikopteren. Og hvordan påvirker udsendelsen af tre EH-101 på INTOPS timeprisen for 2014? Ja, det får vi aldrig svar på. Jo, måske Forsvarets svar. Men ikke kontrolinstansen Rigsrevisionens svar på. Og det er for en skatteyder som mig ikke videre betryggende.

Rigsrevisionen har tidligere fundet det stærkt kritisabelt, at Forsvarsministeriet i et antal sammenhænge i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse havde været mindre samarbejdsvillig. Så man kan ikke undgå at få den tanke, at Rigsrevisionen nu mere eller mindre resignerer. Vi kommer nok ikke tættere på sandheden end vi er kommet i dag. Men for pokker, det gør næsten fysisk ondt på en skatteyder, at se en EH-101’er på vej ind til Rigshospitalet! 27,4 kroner per sekund – og formentlig meget mere.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

11 Comments for this entry

  • Henrik Gormsen siger:

    Det vil altid blive smidt til hjørnespark sådan et spørgsmål. Hvor meget skal man regne med ?? Drift Karup divideret med timerne fløjet ? Eller er der brændstof + reservedele divideret med flyvetimer. Sandheden ligger et politisk sted midt imellem. Glæd jer nu bare over at vores lille land har den kapacitet helikopteren og de dygtige folk der kører biksen kan tilbyde.

  • Steen Morthorst siger:

    Er umiddelbart enig med dig Henrik, nu har vi ‘desværre’ valgt denne helikopter, så må vi også tage konsekvensen af valget, så længe de gør et godt arbejde, ( og det gør de ). Men mener også at der burde være politiske konsekvenser, må så håbe at nogen har taget “lessons learned” med, når der skal vælges nyt jagerfly.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Steen Morthorst

    “nu har vi ‘desværre’ valgt denne helikopter,”

    Hvilke andre muligheder var der ???

  • Thomas Wandahl siger:

    Om det så kostede 200 kr. pr. sek. ville jeg være ligeglad! Jeg synes det er fuldstændig unødvendigt med den sidste kommentar.

    Hvis du som skatteborger får fysisk ondt af at se hvordan en af dine medborgere får den behandling de åbenbart har brug for (i dette tilfælde blive fløjet til Riget for behandling), og vi som samfund har fundet råd til, så vil jeg nu nok mene, at der er andre ting på dette forum (vedr. økonomi og være skatteyder), der burde give dig en ulidelig smerte (for at blive i din egen terminologi)!

    Jeg er utrolig stolt over at vi i Danmark har råd til at have et så velfungerende redningsberedskab OGSÅ selvom det koster 27,4 kr i sek for den del af beredskabet der hedder eh101.
    Tænk på, at den næste patient der flyves med en eh101 kan være en du holder af, er 27,4 kr. så også for meget for hver sek der flyves i et forsøg på at hjælpe????

    OK, jeg er nok lidt inhabil i diskussionen, da jeg selv flyver eh101, men jeg synes bare kommentaren er lidt unødvendig og at diskussionen er lidt mere nuanceret end det du giver udtryk for.

    @ Steen Morthorst, helikopteren er fantastisk at flyve, så jeg deler bestemt ikke din betragtning om at vi “desværre” har valgt den 🙂

    Mvh
    Thomas Wandahl

  • Andreas siger:

    @Thomas: Ro på. Jeg anfægter ikke de arbejdsopgaver EH101 udfører. Jeg havde bare gerne set den havde været billigere i drift. For eksempel 13.000 kroner per time, sådan som vi blev lovet i 2001.

    mvh
    Andreas

  • bent jacbsen siger:

    Jeg bakker 100% op om Thomas W. redegørelse.

    Hvilken pris er den rigtige hvis nogle er i nød?
    Jeg er STOLT over at vi har dette beredskab.

    Kan fortælle at mine amerikanske venner er målløse over dette.

    Mvh
    Bent Jacobsen

  • Andreas siger:

    @Thomas og Bent: lad nu være med at misforstå mig. Det her handler for mig ikke om de opgaver EH101 løser. Det er faktisk lige meget om EH101 er en helikopter, et skib eller en type kampvogn. Det handler om udgifterne til at operere den kapacitet. Og her er EH101 stadig bare uhyre dyr at operere og usikkerheden omkring tallene er der stadig. Og det stiller jeg skarpt på. Og det ville jeg have gjort uanset hvad EH101 var/blev brugt til.

  • Cphmoose siger:

    @Andreas

    Er det ikke ligegyldigt om den koster 50, 100 eller 150.000 kr i timen? Enhver nogenlunde kompetent studentermedhjælp kan flytte tallet den ene eller den anden vej med lidt periodiserings og afgrænsnings gymnastik.

    Det interessante tal er hvad en civil udliciterings model ala UK vil koste i DK? Om det er den ene eller anden helikopter er mig ligegyldig. Men hvad koster der årligt at have SAR beredskabet kørende? uanset om om skibe synker eller der skal flyttes patienter til riget.

    Så kan man så beslutte om det har nogen værdi at besætningen er militær fremfor ansat af Bristow eller hvem der nu / kan vil byde på opgaven.

    For ikke så mange år siden kunne SAR beredskabet anskues som et biprodukt eller en side aktivitet i forhold till kampfly produktionen. Altså som en service forsvaret kunne tillade sig at yde til det civile samfund. Men lige om lidt vil EH101 og Sea Hawk udgøre flere flyvetimer end F16. Og det for en opgave som ikke nødvendigvis er militær og derfor kan konkurrence udsættes.
    Og det synes jeg egentlig er det store skatteborger spørgsmål og ikke om time prisen er 10.000 kr fra eller til.

    Cphmoose

  • Andreas siger:

    @moose: For at kunne vurdere buddene fra private aktører, så er jeg nødt til at vide hvad det koster i dag. Og det aner jeg stadig ikke. Nu kan de private udbydere byde 90.000 kroner og det ville på papiret være billigere end Forsvaret. Men hvad nu hvis det rent faktisk kun koster Forsvaret 60k?

    Principielt er jeg enig med dig i at opgaven sagtens kunne udliciteres. Spørgsmålet er dog hvor store stordriftsfordele der er ved at have SAR og TTT samlet. Uden TTT-helikopterne havde det jo ikke været muligt at opretholde SAR-beredskabet, da det så værst ud med motorproblemer etc.

    Så hvis en privat aktør havde overtaget de otte EH-101’ere og DK havde fundet ud af at det var for dyrt at drifte kun seks helikoptere, så havde der været problemer.

  • Lars Hansen siger:

    Økonomi er et ganske væsentligt aspekt – de ressourcer helikopterne kræver for at løse et bestemt opgavekompleks, her primært SAR og sygetransport, kommer fra samme kasse, der skal dække en række andre vigtige opgaver. Hvad det koster løfte dette opgavekompleks er væsentlig information – ligeså at omkostningerne svinger over tid, alt efter metode, og under alle omstændigheder er eksploderet i forhold til de i sin tid anførte driftsomkostninger.

    Ikke mindst – hvis man skal overveje, om TTT er en kapacitet, der skal fastholdes fremover eller ej – eller som grundlag for et udbud af hele eller dele af SAR og sygetransport-området.

  • jan nielsen siger:

    @andreas, jeg tror ikke du kan finde en eneste privat aktør der ville drømme om at købe EH-101.
    Jeg vil medgive dig, at vi (skatteyderne) får en reel pris på hvad det koster at holde EH-101 i luften pr. time. Måske er der håb om, at man kan få udlignet nogle driftstimer fra det civile sygehusvæsen, især med de mange transporter fra Bornholm (det koster vel 3-4 timer pr. tur, og det er næsten dagligt. Måske skulle man “bare” købe en helikopter a la søværnets nye, til at klare disse transporter, og ikke den meget dyre fugl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *