Det er noget nær en offentlig kendt hemmelighed i forsvarsindustrien, at AgustaWestland (AW), siden de tabte konkurrencen om nye skibsbaserede helikoptere, har stoppet alt arbejde med at få afviklet den modkøbsforpligtelse, som de opbyggede ved salget af EH-101 helikopterne i 2001.

Og nu dokumenterer MetroXpress, at AgustaWestland direkte har meddelt Erhvervsstyrelsen, at det rager dem en høstblomst, at de har et udestående på 1,3 mia. kroner i modkøbsforpligtelser efter salget af 14 EH-helikoptere for tre mia. kroner i 2001.

Avisen har fået aktindsigt i et dokument fra Erhvervsstyrelsen, hvori der står ”En leverandør har meddelt, at leverandøren ikke havde til hensigt at påtage sig nye industrisamarbejdsforpligtelser. (?) Konkret er der tale om leverandøren AgustaWestland.”

Normalt får en udenlandsk våbenproducent 10 år fra tidspunktet for kontraktunderskrivelsen til at få afviklet sin modkøbsforpligtelse. I 2011, 10 år efter indgåelsen af EH-101 kontrakt, havde AgustaWestland et udestående på 1,0 mia. kroner. Det er sidenhen vokset til 1,3 mia. kroner som følge af indkøb af reservedele.

Danmark har købt EH-101 og kan ikke leve uden reservedele fra AW. Vi fravalgte AW-159 Wildcat helikopteren. Danmark er derfor afhængig af AW, der omvendt ikke har udsigt til at sælge nogle nye helikoptere til Danmark. De kan derfor være fuldstændig ligeglade med hvad vi tænker om dem. Og truslen om at sætte dem i karantæne og ikke købe mere fra dem, er total hul. For vi kan som sagt ikke klare os uden deres reservedele og står omvendt ikke overfor at købe noget nyt isenkram, som de kunne tænkes at ville sælge os.

Tager man de galgenhumoristiske briller på, så er sagaen om Forsvarets indkøb af EH-101’erne en af den slags historier, som bare bliver ved med at give noget at skrive om. Selv her 13 år efter at helikopterne blev købt.

Top of my head, så kan jeg lige umiddelbart komme på følgende EH-101 sager gennem årene:

– Forsinket levering
– Indkøringsproblemer med lav rådighedsprocent og lav ”mean time between failure” – som stadig er den halve af hvad man har som mål.
– Problemer med at få leveret reservedele til tiden.
– En absurd høj timepris. Ifølge Rigsrevisionen over 94.000 kroner. Sidenhen skruet ned til først 54.000 og så lidt op til 62.000 kroner. Det er dog ikke en gennemsnitspris for alle ca. 4000 årlige flyvetimer, men beløbet for flyvninger for ”eksterne kunder”. Et begreb, som Forsvaret har fundet på undervejs i arbejdet med at komme frem til en pris.
– Problemer med over halvdelen af de 51 motorer, som Danmark råder over.
– Problemer med flere af de erstatningsmotorer, som Danmark fik, da vores egne skulle repareres.
– Og endelig den langsommelige proces med at få gjort seks af de 14 helikoptere klar til Taktisk Troppetransport. Indkøbt i 2001 og først udsendt 13 år senere i 2014.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

16 Comments for this entry

  • Pelle siger:

    Ak ja, det er jo hvad man får ud af ikke at købe amerikansk… Børnesure møgvirksomheder.

  • jan nielsen siger:

    Jeg mener, at kunne huske, at samme engelske firma heller ikke lavede det lovede modkøb, da vi købte Lynx.
    Sælg EH 101 køb det som kan holde, Til landtransport CH-47, godt nok en gammel dame; men stadig i produktion. Den kan lette selv i Afghanistan om sommeren. Til vands MH-60R, og med de meget lavere anskaffelsespriser der er på disse enheder (både CH-47 og MH-60R) kunne man måske få nogle Black Hawk

  • Henrik Ø siger:

    Sælg dem. Vi kunne tilbyde dem til de lande der allerede flyver dem. Vi kunne tilbyde dem Norge – der vist er i kontraktforhandlinger om samme maskine – uden motorer. Lykkes det ikke så hver gang der er en konkurrence hvor AW 101 indgårså tilbyde vores lidt brugte med eller uden motor.
    Erstat dem med maskiner der virker og som kan vedligeholdes. Ovennævnte bud er absolut gode.

  • Henrik siger:

    @Pelle
    AgustaWestland er engelske og ikke amerikansk.

    De 1,3 mia kan da vokse sig til et enormt beløb, så tit som der skal skiftes lejer i motoren.

  • D.Staal siger:

    @Henrik
    Jeg tror godt Pelle ved de ikke er amerikanske “det får man ud af IKKE at købe amerikansk”
    Desuden er AgustaWestland Italiensk OG engelsk.

  • Mikkel siger:

    Det er nu ikke helt sandt at Danmark ikke er en mulig fremtidig kunde. Vi har med stor sandsynlighed mistet én (hvis den ikke kan genopbygges), ligesom vi mangler flere stel, hvis vi fortsat skal have et INTOPS helikopter bidrag.
    Omkring valget af EH-101, så er det en fantastisk platform, der løser opgaven fantastisk godt. JA, der er en masse bøvl, men helikopterens egenskaber kan man ikke tage fra den.
    Sådan rent praktisk, vil det måske have været mere hensigtsmæssigt med en Black Hawk, kontra de Sea Hawk vi får nu. Det vil have givet benefit hele vejen rundt – piloter, mekaniker, reservedele, plads på skibe osv osv. Ligesom man ville kunne sammensætte et blandet bidrag ved INTOPS.

  • sep siger:

    Ja,det er så tiden hvor man bør se Erhvervsstyrelsen gør brug af reglen om “blacklisting” der er et instrument i de modkøbsregler der ver gældende ifm med køb af EH-101. Blacklisting af AW kan nok ikke lade sig gøre men hvad med at blackliste ejerne af AW nemlig Finmecannica.De må vel skulle stå på mål for at deres selskaber lever op til regler og lovgivning i de europæiske lande.

  • Maverick Hanson siger:

    Det er bare et dårligt køb, bestemt af politikkerne, da man ikke ville have NH90, selvom det var indstillingen fra FKO og FC.

  • D.Staal siger:

    @Maverick Hanson
    Vi skal kun være glade for at vi ikke bestilte NH90 som indstillingen var.
    Den helikopter har nemlig haft og har problemer der får EH101´s problemer til at ligne en solskinsdag i marken.
    Praktisk taget ingen af NH90 stellene er leveret til tiden. Norges i så grel en grad, at staten truede med at aflyse hele bestillingen hvis man ikke snart fik nogle helikoptere.
    Sverige har set sig nødsaget til at købe Blackhawks som en midlertidig foranstaltning da deres NH90 var grounded mere end at de fløj. De har tillige været plaget af massive problemer med deres elektroniske systemer, og integreringen af disse.
    Holland har lige haft deres NH90 deployeret for første gang på deres skibe, og de er kommet hjem med så massive mængder korrosion, at man ligefrem har talt om at skrotte et par af de stel der var deployeret.
    NH90 helikopteren er fortsat en helt uhyrlig skandale i diverse europæiske forsvar.

  • Henrik siger:

    @ Pelle og D.Staal

    Undskyld, jeg misforstod hvad du skrev Pelle.
    Ja jeg skal love for De er sure.

  • Andreas siger:

    NH90 til debat. Tæller minutterne til Helikopter-Tom kommer på banen med sit glødende forsvar for den, som han gjorde igen og igen i 2011-2012 op til valget af Seahawk i en konkurrence, hvor NH90 slet ikke var med 🙂

  • Alex siger:

    @Andreas,
    Har du slet ikke noget om den EH-101 som ‘væltede’ i afghanistan?
    Jeg syndes der har været MEGET stille om den sag.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Alex

    Lad dem nu få stellet hjem og skrevet havarirapporten færdig – Du ser på billedet at den sorte boks er fjernet fra vraget.

    http://forsvaret.dk/FST/Nyt%20og%20Presse/Pages/StatuspaahavarerethelikopteriAfghanistan.aspx

    http://forsvaret.dk/FST/Nyt%20og%20Presse/Pages/HelikopterHold1erhjemmeigen.aspx

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Her er lidt mere om AW101 havariet i Afghanistan

    http://www.b.dk/nationalt/kollapset-i-oerkenen-men-stadig-flyvende-i-danmark

  • Maverick Hanson siger:

    Jeg har lige nu svært ved at se hvor meget bedre EH101 er end NH90. Piloterne den gang var mere begejstret for NH90 end EH101.

  • Svend-Erik siger:

    Forskellen er vel, at vi kan brokke os over EH101, mens vi flyver i den (10 år nu?), mens vi kun ville have haft et (flot) billede på væggen af en NH90 at brokke os over

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *