Forordning om sundhedsbestemmelser

null
Claus Iversen
Dette forslag omhandler de sundheds- og dyresundhedsmæssige betingelser i hele fødevarekæden fra indsamling, transport, opbevaring og forarbejdning frem til anvendelse eller bortskaffelse af animalske biprodukter, der ellers kan udgøre en smitterisiko.

Et væsentligt element i forslaget er inddelingen af de animalske biprodukter i tre kategorier med betingelser for destruktion og evt. anvendelse, herunder vil affald, der kan indeholde BSE-smitstof, destrueres ved forbrænding.

Desuden indeholder forslaget krav til biogasanlæg, der anvender animalsk affald i processen med krav til opvarmningstemperaturer og kontrol for fravær af bakterier og vira, der ellers vil kunne udgøre en smitterisiko.

Forslaget omfatter desuden mulighed for anvendelse af køkken- og madaffald til pelsdyrfoder, men forbyder dette som foder til landbrugsdyr til fødevareproduktion. En forudsætning for anvendelse af kød- og benmel i foderblandinger til landbrugsdyr til fødevareproduktion vil være, at melet ikke stammer fra artsfæller.

Dokumentation

Notat til Folketingets Europaudvalg


om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum

KOM (2000) 574 ændret ved KOM (2001) 748

- Iværksættelse af forligsprocedure

Baggrund og formål

Kommissionen fremlagde ved KOM (2000) den 19. oktober 2000 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Forslaget blev sendt til Rådet den 19. oktober 2000. Efter Europa-Parlamentets udtalelse har Kommissionen den 12. december 2001 fremsat et revideret forslag, KOM (2001) 748.

Forslaget har hjemmel i TEF artikel 152 og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251, da forslaget vedrører veterinærforhold og berører folkesundheden

Med forslaget er det målet at udelukke højrisiko animalsk affald helt fra fødekæden, opstille alternative metoder for anvendelse eller bortskaffelse af animalsk affald, styrke kontrollen, opstille nye rammebestemmelser for sektoren for animalske biprodukter samt skabe forbindelse med EU-retsforskrifterne på miljøområdet og endelig generelt at samle og forenkle bestemmelserne.

Forslaget regulerer således de sundheds- og dyresundhedsmæssige betingelser i hele kæden fra indsamling, transport, opbevaring og forarbejdning frem til anvendelse eller bortskaffelse af animalske biprodukter, der ellers kan udgøre en smitterisiko.

Et væsentligt element i forslaget er inddelingen af de animalske biprodukter i tre kategorier med betingelser for destruktion og evt. anvendelse, herunder vil affald, der kan indeholde BSE-smitstof, destrueres ved forbrænding. Desuden indeholder forslaget krav til biogasanlæg, der anvender animalsk affald i processen med krav til opvarmningstemperaturer og kontrol for fravær af bakterier og vira, der ellers vil kunne udgøre en smitterisiko. Forslaget omfatte r desuden mulighed for anvendelse af køkken- og madaffald til pelsdyrfoder, men forbyder dette som foder til landbrugsdyr til fødevareproduktion. En forudsætning for anvendelse af kød- og benmel i foderblandinger til landbrugsdyr til fødevareproduktion vil være, at melet ikke stammer fra artsfæller.

Europa-Parlamentet vedtog den 12. juni 2001 en række ændringsforslag (1. læsning). Rådet kunne ikke acceptere alle Europa-Parlamentets ændringsforslag og fastlagde fælles holdning til forslaget den 20. november 2001.

Europa-Parlamentet afgav den 13. marts 2002 med absolut flertal udtalelse til Rådets fælles holdning (2. læsning). Europa-Parlamentet havde 8 ændringsforslag til Rådets fælles holdning. Ændringerne vedrørte foruden mindre præciseringer et ændringsforslag om, at Kommissionen skulle fremsætte et forslag om i en overgangsperiode på maksimalt 4 år at tillade anvendelse af køkken- og madaffald til foder p&ari ng; nærmere fastsatte betingelser.

Af Europa-Parlamentets ændringsforslag (2. læsning) kunne 6 forslag accepteres af Kommissionen og Rådet på mødet i Coreper den 22. maj 2002. Derimod kunne et flertal i Rådet og Kommissionen ikke acceptere Europa-Parlamentets forslag om, at Kommissionen pålægges på visse nærmere opstillede betingelser at fremsætte forslag om en overgangsperiode. Det blev derfor konkluderet, at det ville være nødvendigt at indle de forligsprocedure.

Attachégruppen og Coreper har ved flere møder, senest den 3. juli 2002 i Coreper drøftet et forslag til løsning af spørgsmålet om overgangsbestemmelser for anvendelse af køkken- og madaffald til foder, som vil kunne accepteres af Rådet og Europa-Parlamentet.

Spørgsmål til forligsproceduren

Rådet har ikke kunnet acceptere, at Europa-Parlamentet pålægger Kommissionen at fremsætte forslag angående en overgangsperiode for tilladelse til anvendelse af køkken- og madaffald til foder.

Formandskabet har fået tilslutning til at forhandle et kompromisforslag med Europa-Parlamentet, hvorefter Kommissionen som et led i gennemførelsesbestemmelser og overgangsbestemmelser pålægges at vedtage regler om undtagelse for en fortsat anvendelse af køkken- og madaffald til foder på nærmere fastsatte betingelser herunder maksimalt for fire år. Kompromisforslaget imødekommer således i vid udstrækning Europa-Parlamente ts forslag ved 2. læsning.

Iværksættelse af forligsprocedure om forslaget forventes formelt at blive vedtaget i skriftlig procedure. Den skriftlige procedure afsluttes den 2. august 2002.

Rådets kompromisforslag vedr. overgangsregler forventes at medføre en hurtig afslutning af forligsproceduren, således at der kan opnås enighed i a-punktsprocedure.

Fra dansk side vil man deltage i forligsdrøftelserne på grundlag af det tiltrådte forhandlingsoplæg af 15. juni 2001. Man kan fra dansk side acceptere, at der åbnes mulighed for i en overgangsperiode at give lande mulighed for en vis fortsat anvendelse af køkken- og madaffald til foder under forudsætning af, at det sker på nærmere fastsatte betingelser og under kontrol, der sikrer mod risikoen for smitte til mennesker og dyr.

Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg

Der er fremsendt grundnotat om sagen den 19. december 2000. Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg (orientering) den 20. april 2001 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug) den 24. – 25. april 2001, jf. aktuelt notat af 17. april 2001. Sagen har endvidere været forelagt Folketingets Europaudvalg (forhandlingsoplæg) den 15. juni 2001 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug) den 19.-20. juni 20 . aktuelt notat af 8. juni 2001.

 

 


Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00