(ROANNE) Hvis den franske våbenproducent Nexter skulle gå hen og løbe af med sejren i konkurrencen om at levere mellem 206 og 450 pansrede mandskabsvogne til Danmark, så vil det skabe mange arbejdspladser i Nordjylland. Hvor mange vil Nexter ikke give et præcist bud på. Men de vil gerne fortælle så meget, at “final assembly” af deres VBCI-køretøjer skal finde sted hos Hydrema i Støvring mellem Hobro og Aalborg. Det kom frem, da nytkampfly.dk i denne uge besøgte Nexter, der er 100 procent ejet af den franske stat.

Hvis Nexter’s VBCI skal erstatte de aldrende M113’ere, så vil Nexter sammen med Hydrema skabe en eksakt kopi hos Hydrema af Nexters eksisterende assembly line på fabrikken i Roanne vest for Lyon i Sydøstfrankrig

Skroget vil stadig blive svejset sammen i Roanne, men montagen af aksler, hjul, armering, motor, indmad og så videre vil skulle foregå hos Hydrema. Hvor mange arbejdspladser det vil skabe, vil Nexters folk ikke give et bud på.

I Roanne er Nexter i fuld gang med at bygge de sidste af i alt 630 VBCI’ere til den franske hær. Og det foregår på en facon og med en stømlinethed, der er en tysk bilfabrik værdig.

Mens konkurrenterne bygger chassiserne i armeret stål, så har Nexter valgt at bygge dem i aluminium. Ifølge franskmændene fordi det giver en god balance mellem vægt, pris og beskyttelse. Aluminium er dyrere end stål, men det reducerer vægten af køretøjet. Den sparede vægt kan så bruges til mere pansring eller større lasteevne, ligesom det giver mere overskydende lasteevne til fremtidige opgraderinger og ændringer.

Processen starter med at pladerne til skroget skæres ud af fire store aluminiumsplader på hver 8×3 meter af en kæmpestor robotmaskine. Bundplade, siderne, rampe, motorhjelm, tag og så videre. Herefter tager en anden robot over og laver 80 procent af svejsearbejdet på chassiset. Resten ordnes manuelt. En tredje robot måler at robotkollegaen og menneskene har lavet deres arbejde ordentligt.

Nu går turen ind til selve samlebåndet, der består af fem stationer, inden køretøjet ruller ud i den anden ende efter omkring 10 arbejdsdage. Og det er disse fem stationer, som Hydrema vil få en kopi af. Stationerne er bygget op som den slags “grave” vi kender fra bilværksteder. Forskellen er blot, at teknikerne ikke ligger nedenunder VBCI’en eller kravler rundt oven på den. VBCI’en ligger ved de første stationer med bunden op ad nede i graven. Det betyder at teknikerne nemt kan montere aksler og hjul stående ved siden af køretøjet. Når det er overstået tippes køretøjet med næsen først videre frem i graven til de næste stationer og et andet chassis kommer ind og lægger sig på ryggen ved den første arbejdsstation.

Herefter går det slag i slag ned ad samlebåndet. Pansringen sættes uden på, wiring og indmad monteres og til sidst kommer motoren i og rampen monteres. Ved hver station står trækasser med lige præcis de dele, der skal bruges på den station til lige præcis den version af VBCI’en. Er det den traditionelle mandskabsvogn, så ligger der sæder i kasserne på station fire. Er det ambulanceversionen, så ligger der bårer. I alt 2000 dele fordelt på 200 sæt fra 40-50 underleverandører.

Med Nexters valg af Hydrema står det nu klart hvor tre af de fem kandidatkøretøjer skal samles henne. Som vi skrev i starten af oktober, så har General Dynamics allerede tidligt i forløbet lavet en eksklusiv aftale med Falck-Schmidt Defense Systems i Odense om at GD’s to kandidater i konkurrencen, ASCOD og Piranha 5, begge vil blive samlet i Odense. Noget der ifølge Jan Falck-Schmidt vil skabe mindst 200 fynske arbejdspladser samt yderligere jobs hos underleverandører.

BAE Systems overvejer stadig om de skal teame op med Hydrema, HMK Bilcon eller Dommerby Stål, hvis Danmark vælger CV90 Armadillo fra BAE Systems Hägglunds i det kolde Nordsverige.

Den femte deltager, Flensburger Fahrzeugbau, planlægger at etablere deres egen samlehal et sted i Jylland og sende delene op med lastbil fra fabrikken i Flensborg lige syd for den dansk-tyske grænse, hvis Danmark skulle vælge deres G5-køretøj.

Nexters franske ingeniører er langt fremme med planlægningen af etablering af et samlebånd hos Hydrema. Med de forholdsvis korte tidsfrister fra kontraktunderskrivelse til første levering, som forsvaret har stillet op, så føler Nexter det er det rigtige at gøre. Også selvom de ikke ved om de vinder og om det overhovedet bliver aktuelt med et VBCI-samlebånd i det nordjyske.

GD og Nexter har altså aftaler om final assembly på plads inden “best and final offer” indleveres til Forsvarets Materiel Tjeneste i Ballerup den 8. december i år. En anden tilgang end BAE Systems, der stadig sonderer markedet og samarbejdsmulighederne. Og som nytkampfly.dk skrev i sidste uge, så er det ingen gang sikkert at BAE Systems vælger at lade CV90’erne samle i Danmark. Det kan være man bare bygger dem på virksomhedens eksisterende fabrik i Örnsköldsvik i Sverige.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *