(Örnsköldsvik) Hvis Danmark vælger CV90 Armadillo fra BAE Systems Hägglunds som vores fremtidige pansrede mandskabsvogn, så er det ikke sikkert, at de mellem 206 og 450 køretøjer skal samles i Danmark. Det oplyste selskabet, da nytkampfly.dk i sidste uge besøgte produktionsfaciliteterne i den svenske by Örnsköldsvik.

Dermed adskiller CV90 sig fra modkandidaterne Piranha 5 og ASCOD, der begge bygges af datterselskaber til General Dynamics. Som nytkampfly.dk kunne fortælle i starten af oktober, så er planen her, at køretøjerne skal samles hos Falck-Schmidt Defense Systems i Odense. Noget der vil skabe mindst 200 arbejdspladser her. Dertil kommer eventuelle nye arbejdspladser hos underleverandører.

Det er dog ikke fordi BAE Systems helt udelukker at lade Armadilloen samle i Danmark. Selve skroget vil uanset hvad blive svejset hjemme i Örnsköldsvik, mens den videre samling af køretøjet med bælter, motorer, rampe, indmad og så videre kan foregå enten hjemme i Sverige eller hos et firma i Danmark. Sagen er blot den, at BAE Systems endnu ikke har besluttet sig for hvilket firma det så skulle være.

Hvis man kigger ud over det danske landskab, så falder tre virksomheder umiddelbart i øjnene som de mest oplagte til at få opgaven. Det er naturligvis Hydrema, der har været tæt involveret i samlingen af de 45 CV9035 infanterikampkøretøjer, som Danmark købte for år tilbage. HMK Bilcon og Dommerby Stål kunne man også godt tænke sig var inde i billedet.

Efter at Danmark i 2005 havde købt de 45 CV9035 IKK’ere for over 1,5 mia. kroner formåede BAE Systems at afvikle deres modkøbsforpligtelse på bare fire år. Fire år hurtigere end krævet.

Og selvom BAE Systems slet ikke har vundet den aktuelle danske konkurrence, så er virksomheden allerede i fuld gang med at stable et industrisamarbejdsprogram på benene. Fornylig indgik selskabet således en aftale med den danske virksomhed WiseLED, der laver projektører og lignende. Den danske virksomhed skal over de næste tre år levere 110 søgeprojektører for i alt omkring seks millioner kroner til montering på de CV90’ere, som BAE Systems er ved at bygge til det norske forsvar. De i alt 144 norske køretøjer bliver alle bygget i Örnsköldsvik frem til 2016.

Aftalen med WiseLED kommer i forlængelse af en aftale fra juni i år med danske Multicut om levering af ramper til de norske køretøjer.

I de kommende måneder lægger BAE Systems prøveordrer ud til 10-15 danske virksomheder. De danske virksomheder skal ikke dyste om at lave den samme ting bedst til BAE Systems. De får hver deres unikke bestilling at prøve kræfter med. I forbindelse med salget af CV9035 IKK til Danmark har BAE Systems arbejdet sammen med over 110 danske virksomheder. Hvis vi vælger CV90 Armadillo vil færre virksomheder blive involveret. Men det skyldes primært at der ikke er nogen kanon med i billedet denne gang. BAE Systems Hägglunds er i øjeblikket i samtaler med omkring 40 danske virksomheder.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Morten K. Poulsen siger:

    Dommerby Stål, absolut….et godt firma som forsvaret i forvejen kender godt, dygtige medarbejdere, serviceminded og med masser af erfaring i at arbejde på/med panserede køretøjer….de vil helt sikker være opgaven voksen.

    …HMK bilcon derimod…Den rodebiks af et klamphuggerfirma skal ikke have lov til at bygge så meget som en legobil for forsvaret! 🙁
    Vi har haft den misfornøjelse af at bruge dem i forbindelse med eftersyn og reparation af vores tankbiler/tankcontainere og jeg har aldrig oplevet så dårlig service og ligeglad holdning fra et privat firma før..De tog konsekvent 2 til 3 gange så lang tid om opgaverne som lovet , fakturerede forsvaret for arbejde der IKKE var udført og det arbejde de trods alt havde lavet var/er af tvivlsom kvalitet. Og sluttede af med regninger fuldstændig ude af proportioner med omfanget af det bestilte arbejde.

  • Erik Krøger siger:

    I så fald gad jeg godt se den regning og udspicifikationen på den.
    Når ikke det er ens eget problem, kunne det være en meget munter oplevelse :-D…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *