(KREUZLINGEN, SCHWEIZ) Mere end 200 fynske arbejdspladser. Det er hvad Jan Falck-Schmidt fra Falck-Schmidt Defense Systems i Odense forventer at kunne skabe, hvis Danmark vælger at købe en af de to pansrede mandskabsvogne, som General Dynamics har med i den danske PMV-konkurrence. Hertil kommer arbejdspladser hos underleverandører over hele Danmark.

Danmark skal købe mellem 206 og 450 PMV’ere, og ifølge Jan Falck-Schmidt, så er forholdet cirka 1:1. 200 PMV’ere vil skabe 200 arbejdspladser osv.

Uanset om Danmark vælger ASCOD’en fra General Dynamics European Land Systems (GDELS) spanske datterselskab Santa Barbara Systemas, eller Piranha 5 fra selskabets schweiziske datterselskab Mowag, så skal den sidste del af produktionen og final assembly foregå hos Falck-Schmidt i Odense. Virksomheden har nemlig indgået en eksklusiv samarbejdsaftale med GDELS og har ikke aftaler med de andre deltagere i PMV-konkurrencen. Det var da heller ikke tilfældigt, at Jan Falck-Schmidt var med, da nytkampfly.dk og en række andre danske medier mandag og tirsdag besøgte GDELS’ datterselskaber i Spanien og Schweiz for at se produktionslinjerne og sparke til dækkene på køretøjerne.

Med denne opdeling i teams adskiller konkurrencen sig meget fra kampflykonkurrencen. Her udbuddet af potentielle danske samarbejdspartnere så lille, at nogle virksomheder ikke er til at komme uden om – også selvom virksomheden ikke lægger skjul på, at de helst ser, at et andet kampfly vinder.

I PMV-konkurrencen er udbuddet af potentielle danske samarbejdspartnere større og derfor ser vi, at flere PMV-producenter har fundet eksklusive samarbejdspartnere. Desuden er det ikke utænkeligt, at en producent kunne finde på at etablere sin egen final assembly-line i Danmark, hvis de skulle vinde konkurrencen.

GDELS har kontakt til mere end 40 danske forsvarsvirksomheder, men allerede nu har en lille kerne af virksomheder skilt sig ud og er direkte nævnt i GDELS’ materiale om tilbuddene på ASCOD og Piranha 5 til Danmark. Foruden Falck-Schmidt, så er det Tencate, PT Nordic, HMK, Precision Technic Nordic og Scanfiber Composites.

Tencate leverer allerede i dag ballistisk beskyttelse til mange af GDELS’ køretøjer, ligesom Falck-Schmidt har store underleverancer af kabler med mere.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Jesper Hansen siger:

    Nu er der jo ikke noget der kan få vore kære politikere til at se bort fra fagligt relevante argumenter som ordet ”arbejdspladser” det gælder overalt, og i særlig grad inden for forsvarsområdet, der jo i stort omfang befolker diverse lokaliteter i ”udkantsdanmark”. Derfor er det jo ikke så underligt at ASCOD/Piratfiskens danske partnere fra Falck-Schmidt lover ”200 nye arbejdspladser” hvis det er dem, der vinder. Uden at gå ind på kvaliteten af deres køretøjer her, så må man håbe den er bedre end kvaliteten af de løfter der er givet på tilsvarende facon af samme producenter i de britiske konkurrencer om nye panserkøretøjer. General Dynamics (GD) lagde ud med at love 10000 arbejdspladser i UK, hvis deres SCOUT vandt. Det gjorde den som bekendt, men det seneste tal for UK jobs er justeret til ca. 10% af det oprindelige, fordi GD fandt ud af, at det var billigere at have produktionen i Spanien, så de fynske arbejdsløse skal nok ikke stille sig i kø endnu, i hvert fald hvis der er mere end 20 af dem.

    http://www.defensenews.com/article/20140903/DEFREG01/309030020/General-Dynamics-UK-Wins-Scout-SV-Deal-From-Britain

  • Morten K. Poulsen siger:

    Som landets tredje største by hører Odense vel næppe til “udkantsdanmark” ….ikke at det gør den store forskel på din pointe.

    Problemet med de lovede 200 arbejdplader er , at selv om vi får dem, så viser historien at langt størstedelen af dem forsvinder igen lige så snart opgaven er udført og projektet er afsluttet.
    Men det er da selvfølgelig en 4-5 år hvor de folk ikke er på dagpenge eller kontanthjælp 😀

  • Claus siger:

    Så må man jo håbe at Falck-Schmidt Defense har fået styr på kvaliteten. Der var vist ikke 100% styr på tolerancerne i forbindelse med PNMK M/92 🙁
    ………….

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *