I disse dage sendes tre danske EH-101 helikoptere langt om længe til Afghanistan for bl.a. at lave taktisk troppetransport. Hvad har det krævet at blive klar til den opgave? Det skal vi se nærmere på nu.

Fornylig aflagde nytkampfly.dk nemlig besøg hos Forsvarets Materieltjeneste. Her fik vi en grundig indføring i de forberedelser, som er gået forud for udsendelsen af den skandaleombruste helikopter. Forberedelser som sammen med træning og uddannelse af besætninger og mekanikere har taget mere end to år at få på plads.

For det første er helikopterne blevet udstyret med ballistisk beskyttelse. Det vil yde modstand mod small arms fire fra specifikke våben på specifikke afstande. Beskyttelsen består af plader i specifikke tykkelser, udlagt på gulvet i kabine og cockpit, samt som integreret del af pilotsæderne og langs siderne i kabinen, bag ved troppesæderne. Udstyret er leveret af Agusta Westland, der også har bygget helikopteren. Dermed er det fuldt certificeret og indført i dokumentationen. Anskaffelsen er low risk og baseret på commercially off the shelf (COTS). Desuden er helikopterne blevet udstyret med maskingeværer i døråbningerne og på læsserampen. Her er valgt en model, som også er certificeret til brug på Danmarks kommende Seahawk-helikoptere.

Billede1

Billede2

Billede3

Når de tre helikoptere ankommer til Afghanistan skal de ikke blot lave taktisk troppetransport. De skal også kunne lave ”forward aeromedical evacuation”, som handler om at redde døde og sårede soldater ud fra krigszoner. Det kræver en særlig kabineindretning.

TTT-helikopterne er desuden blevet forsynet med ”Forward Looking Infra Red” kamera med HD-opløsning, da man skal kunne lave ”Positive Identification” på relativt store afstande. Det handler banalt set om at kunne afgøre hvornår er en spade en spade og hvornår det er en AK47. Og helst kunne gøre det på en afstand hvor en AK47 ikke gør skade. På sigt er det planen at alle danske EH101-helikoptere, også dem der bruges til SAR, skal have den nye FLIR.

Udenpå helikopteren er blevet monteret en pod med udstyr til elektronisk krigsførelse. En pod, der er udviklet af danske Terma og vil blive certificeret af AgustaWestland. På den måde vil Terma nemt kunne sælge den til andre lande, der anvender EH101. Desuden er helikopteren i stand til at afskyde en enkel eller en hel byge af flares.

Billede9

I cockpittet vil piloterne blive udstyret med særlige ”day and night vision”-briller på deres hjelme. Udstyret skal gøre det muligt for piloter at orientere sig såvel om natten, som om dagen. En vigtig forskel til blot ”nattesyn” er, at piloten ved ringe sigtbarhed under såkaldte brown-out landinger (støvsky) og white-out-landinger (snesky) via en monokel i brillen kan holde synsfeltet på landingsforholdene og samtidigt holde sig orienteret på vigtige instrumentdata, uden at skulle se ned og fokusere på instrumentbrættet. Fænomenet brown-out har tidligere kostet tab af helikoptere.

Billede7

Ved siden af alle anskaffelserne til selve helikopteren, så har man også anskaffet det nødvendige støtteudstyr til at kunne holde 2 danske TTT’ere operationelle i et INTOPS-miljø. Det medfører behov for hangarfaciliteter og indkøb af værktøj, samt værksteder og mødefaciliteter i form af specialiserede containere. En mobilkran skal sikre at man kan udskifte tungeste del af helo i såvel hangar som på en flightline (højt, langt og tungt løft). Dette vil typisk være en gearbox. For at sikre ordentlig arbejdsforhold har man investeret i et 1600 kvadratmeter stort ”hangartelt”, som vil kunne rumme to EH101-helikoptere. På siden af teltet kobler man så diverse containere med reservedelslager og administration. Og endelig er der indkøbt presenning til at kunne pakke helikopterne ind når de står på jorden.

Billede8

Det er altså sammen meget godt. Men for overhovedet at kunne indsætte helikopterne, så skal de jo også transporteres frem til missionsområdet. Helikopterne skal anvendes i internationale operationer (INTOPS) og vil dermed kunne regne med, at skulle operere meget langt væk fra Danmark og muligvis på steder hvor man enten ikke kan sejle/køre til eller overflyve ved egen hjælp i højtliggende flyvekorridor. Derfor har man også skullet anskaffe såkaldte ”Air Transport Kit”, der muliggør lufttransport af EH101 med flytyperne C17 og AN124.

Billede5

Billede4

Billede6

På grund af ramper, akselafstand på landinggear og højden på helikopteren er det nødvendigt at montere rullende donkrafte på helikopteren. Dette kræver indvendige forstærkninger af helikopteren. Dette arbejde foregår med hjælp fra AgustaWestland og forsvarets hovedværksted i Ålborg. Helikopteren trækkes ombord på transportflyet ved hjælp af spil. Dermed muliggøres deployeringer til geografisk udfordrede egne på jorden.

Nu skulle alle tingene være på plads og helikopterne er på vej ud i fronten. God tur!

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Andreas

    Du skriver at helikopterne udsendes til august. – ???

    FLV skriver bl.a. “Og når helikopterbidraget til det nordlige Afghanistan er kommet på plads i løbet af juli, ….”

    http://forsvaret.dk/FTK/Nyt%20og%20Presse/Pages/Dererbudeftermedicinmaendene.aspx

    Og en længere artikel om indlast5ningen i RAF C-17 for mindst en uge siden.

  • MikeKiloPapa siger:

    “Forberedelser som sammen med træning og uddannelse af besætninger og mekanikere har taget mere end to år at få på plads.”

    Det er 4.5 år siden jeg fløj rundt i engelske merlins med danske besætninger i afghanistan. Dengang hed planen at det danske personnel og helikoptere skulle være klar til udsendelse senest fra primo 2012. Så “mere end 2 år ” er enten lemfældig omgang med sandheden eller i bedste fald en seriøs underdrivelse.

  • Dann siger:

    Bliver sjovt at følge med i hvor meget dette dræner HWKAR’s ressourcer. For der er jo så mange flymekanikere og denne helikopter kræver jo meget lidt vedligeholdelse… eller noget.

    Gud vide om de sender elever afsted på hold 3 og 4.

  • christian siger:

    God og spændende artikel :-)
    Kunne man få billederne at se i højere opløsning?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *