Til orientering

24. juli 2014

Her på redaktionen står vi tit på hovedet for jer, kære læsere. Vi læser side op og side ned om dette og hint. Vi rejser land og rige rundt. Og vi lytter til den ene briefing efter den anden. Alt sammen for jeres skyld.

Indtil nu har vi dog kun stået på hovedet i overført betydning. Men i sidste måned var det så blevet tid til i bogstavligste forstand at stå på hovedet for jer, kære læsere. Den gamle (men ungt udseende) redaktør var nemlig blevet inviteret ud på en såkaldt orienteringsflyvning i et af de to Boeing F-18 Super Hornet-fly, som var i Danmark i forbindelse med Danish Airshow i Karup. Efter par dage efter var flyene i Roskilde Lufthavn, hvor udvalgte journalister m.fl. fik en lille bagsædetur. Og hvad var mere naturligt end at invitere Danmarks førende (og eneste) dedikerede kampflymedie med på sådan en tur. En invitation vi naturligvis tog imod.*

På trods af fraværet af inflight entertainment, servering, søde stewardesser og bonuspoint, så var det alligevel den fedeste flyvetur redaktøren nogensinde har været ude på. Allerede inden vi kom i luften stod det tindrende klart, at her ikke var tale om en almindelig flyvetur. For det er sjældent at piloten bruger en time på at briefe passagererne om turen og flyets indretning. Det er også sjældent at passagererne skal iføres støvler, G-dragt, hjelm og maske. Og det hænder nok heller ikke så tit, at passagererne selv skal armere deres sæder inden start, så katapultsædet virker.

C32_0055

Med den superflinke US Navy-pilot “Fonda” i frontsædet lettede vi fra Roskilde med fuld afterburner og var på kort tid ude i den blok af luftrum over Nordvestsjælland, hvor vi havde fået lov at lege. Her prøvede vi først hvordan 2, 3 og 4G føltes. Herefter viste Fonda hvordan Super Hornet-flyet var i stand til at flyve helt ned til 90 knob. Men så stod den også næsten lodret. Herefter fik redaktøren lov at tage styringen, surfe lidt på skyerne og sætte afterburner på. Så var det først tid til nogle rul rundt på hovedet kajak-style. Ikke slemt, da man ikke trak G.

“Hvad skal vi lave nu? Sightseeing over Nordvestsjælland eller et loop?,” spurgte Fonda så. Redaktøren var ikke i tvivl. Når nu vi var heroppe i 10.000 fod, så kunne vi lige så godt i bogstavligste forstand stå på hovedet for læserne. Vi skulle lave et loop, skulle vi. Så efter at have talt ned fra tre satte Fonda smæk på og tog flyet rundt i et fint loop i luftrummet over Kalundborg. Vi trak 4G på vej ind i loopet, omkring 1,5G på toppen og 5,5G på vej ud. Og vi kom ud igen i ét stykke og uden morgenmaden ud over hele cockpittet.

Herefter gik vi ned i 3000 fod og fik flyveledernes tilladelse til at forlade blokken og sætte kursen mod nordøst. Efter at have rundet Kronborg gik turen tilbage mod Roskilde Lufthavn. Men inden hjulene rørte asfalten tog vi den lige med fuld hammer ned langs banen i omkring 100 meters højde. For enden af banen drejede vi af til venstre og gik rundt i et skarpt sving. Herefter landede vi foran en stribe af små ventende skolefly.

C32_0003 (2)

C32_0050

C32_0068

TopgunTopgun reenactment

 

* Som de læsere, der har været med i mange år, måske vil kunne huske, så skrev vi tilbage i 2009 lidt om hvordan en række politikere var blevet inviteret ud på en lignende orienteringsflyvning, og at det måske var på kanten med visse amerikanske regler for hvad man må tilbyde udenlandske forretningsforbindelser. Forskellen på dengang og nu er, at nytkampfly.dk’s redaktør ikke kommer til at skulle træffe beslutningen om hvilket fly vi skal vælge. Han har hverken plads i forsvarsforligskredsen, Forsvarsudvalget eller i folketingssalen. Men det havde/har politikerne. De sidder med hånden på afstemningsknappen. Vi har kun hænderne på tastaturet. Og det er forskellen.

Men får det ham ikke til at skrive mere positivt om Boeing?
Nej. For det første ville I kære læsere spotte det med det samme. For det andet vil det jo være lige meget bagefter. Vi har fået turen. Og i eksempelvis reportagerne fra turen til USA med Boeing i starten af maj blev Boeing og Super Hornet heller ikke taget på med fløjlshandsker, selvom redaktøren godt vidste, at der måske kunne være en orientering på vej.

Turen gav en idé om hvad det vil sige at være jagerpilot og så gav det en oplevelse for livet. Og så meget som vi her på nytkampfly.dk de sidste 6,5 år har stået på hovedet for jer, kære læsere, og leveret gratis indhold uge efter uge, så er det egentlig også meget rimeligt – synes vi :-)

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Steen siger:

    Forstår fuldstændig din begejstring, har selv som tekniker, for år tilbage logget 50+ timer i jagerfly, DET ER LIVET :-)

  • c'moi siger:

    SAAB er smuttet, EF kom med på et afbud, F35 står stille -imens hygger journalisterne sig med en “smut-tur” i en F/A-18…

    Hvad fanden er der galt?

  • olavi siger:

    Med FXMs utmärkt goda relationer med danska försvaret och materialtjenesten är det uppenbart att Danmark redan gjort sitt val och viskat i örat på FXM att det är utsiktslöst att delta i “konkurancen”. Danmark och Norge har därmed definierat om betydelsen av “konkurance” = låtsastävling…

  • c'moi siger:

    til olavi’s kommentar… men DK vil stadig bibeholde et godt/intakt tværs-atlantisk forhold med F/A-18

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *