Alle fire kampflykandidater havde kørt det tunge kampagneskyts i stilling til søndagens Danish Airshow på Flyvestation Karup. Her skulle hr. og fru Danmark virkelig charmeres og informeres. Men hvem klarede sig bedst og gjorde det bedste indtryk? Det skal vi se på nu, hvor vi vil give karakterer mellem 1 og 5 inden for fem forskellige kategorier.

De var alle placeret i det samme område, så det giver umiddelbart ingen mening at bedømme placeringen, sådan som vi gjorde det på Roskilde Airshow. Derfor er denne kategori erstattet af en generel vurdering af standen/teltet/ pavillonen. Vi ser også på hvor meget der var gjort ud at udstille flyene på såkaldt ”static display” i publikumsområdet og give publikum for at kigge ned i cockpittene. Vi ser også på hvad kandidaterne stillede med af fede simulatorer og hvordan deres airshows i luften var – hvis der var noget. Endelig ser vi på det merchandise, der blev kastet i grams og hvilken effekt det havde.

Lockheed Martin
Et stort hvidt partytelt delt op i to afdelinger, der gjorde let at ”ekspedere” det store antal nysgerrige. Her var mulighed for at bygge sit eget F-35 fly i LEGO, få flotte røde kasketter med F-35 logo og Dannebrogsflag, prøve en tur i en F-35 simulator og se modeller af F-35, F-16 og C-130. Desuden havde Lockheed Martin teamet op med nogle robotentusiaster. Foran teltet kunne danskerne se en mock-up af F-35 og beundre en motor til F-35B versionen, der kan lande lodret. Det betyder at motorens udstødning kan drejes til at pege nedad. Lockheed Martin var de eneste til at uddele kasketter, hvilket kunne ses over hele pladsen. Producenten scorer af gode grunde nul i airshow-kategorien, men formår alligevel at gøre en hæderlig figur med et bredt udvalg af tilbud.

Stand: 3
Static display: 3
Simulator: 4
Airshow: 0
Merchandise: 4
I alt: 14

 

foto 2 (3)

foto 5 (2)

foto 3 (2)

foto 1 (2)

foto 2 (2)

foto 1 (3)

 

Boeing
Den store producent af civile såvel som militære fly og andet isenkram havde valgt at slå sig ned i det mindste telt, tage en fjerdedel af pladsen til ”backstageområde” og kun åbne teltdøren til et minimum. Til gengæld havde Boeing proppet teltet med displays om en lang række Boeing-produkter. F-18 tog kun den ene langside. At Boeing ikke blot er i landet for at sælge Super Hornet men i lige så høj grad vil skabe et langvarigt forhold og sælge os andre ting fra deres butik, fremgik tydeligt. Her var plancher om overvågningsudstyr til vores Challenger-fly, en 1:1 model af en Scan Eagle-UAV og sågar en over meter lang model af Boeing civile 787 Dreamliner-fly. En model, der tog pænt meget af pladsen i det lille telt, hvor tålmodige Boeing-folk sad ved et bord i midten og lavede hundredevis af bagagetags til de merchandise-hungrende. Boeings store nummer var naturligvis de to medbragte F-18 Super Hornet-fly, der gav opvisning to gange. Dog kun med et af flyene i luften ad gangen. Til gengæld var simulatoren sparet væk ligesom der ikke var fly på static display. Og på merchandise-fronten var plakater hvad det kunne blive til.

Stand: 2
Static display: 0
Simulator: 0
Airshow: 5
Merchandise: 2
I alt: 9

 

foto 5 (3)

foto 2 (1)

 

SAAB
Et mellemstort partytelt med en fin lille overdækket terrasse foran og flag gjorde det ud for svenskens bastion. Indgang i begge ender gjorde det nemt at komme ind og ud. Indvendigt var der dog ikke så meget at se, ligesom det var pauvert med udbuddet af merchandise. Et fly på static display og Gripen-fly fra blandt andet Ungarn gjorde en god figur sammen med et airshow med masser af fart over feltet.

Stand: 3
Static display: 4
Simulator: 0
Airshow: 5
Merchandise: 2
I alt: 14

 

foto 5 (1)

foto 4 (1)

foto 3 (1)

foto 1

 

Eurofighter
Hvis man ikke indregner de fly, der lavede airshows, så har Eurofighter sandsynligvis brugt lige så mange penge på deres stand, merchandise og static displays som de tre andre tilsammen. Det suverænt største partytelt sat i forlængelse af en rigtig pavillon komplet med simulator, air condition, glasdøre og lagerrum var hvad europæerne var rykket ind med. Pavillonen er den næststørste model i Airbus’ arsenal og fungerede som et ”by invitation only”-område, hvor kun de særligt udvalgte kunne få lov at prøve simulatoren. Folket måtte så nøjes med at spise vingummier, lege med LEGO og se film på storskærm. Film der blandt andet havde musik fra amerikanske Bruce Springsteen som underlægning. Ikke så megen Rammstein, Kraftwerk eller Nena. Foran teltet var en større terrasse komplet med liggestole. Rygterne ville vide, at kasserne med merchandise var strandet i Tyskland. Derfor var merchandise-bombardementet begrænset til vingummier til folket og spillekort til de udvalgte. Ikke mindre end tre fly og en mock-up var på static display.

Stand: 4
Static display: 4
Simulator: 1
Airshow: 5
Merchandise: 3
I alt: 17

foto 5

foto 4 (3)

foto 3 (3)

foto 2

foto 1 (1)

 

Vinderen er – ikke overraskende – Eurofighter. Den sidstankommende til konkurrencen har et naturligt behov for at “råbe højt” og gøre opmærksom på sin tilstedeværelse, hvilket vi også så på Folkemødet og med deres opstilling af en simulator på Højbro Plads i København midt på ugen. Boeing lagde sin æg i kurven med airshow og fik uden tvivl megen opmærksomhed på den konto med sine to opvisninger. De to andre var kun på en gang hver. Men samlet set rakte det ikke til en podieplads. SAAB og Lockheed Martin kørte lige op med flotte præstationer, der dog ikke kun hamle op med Eurofighters massive kampagne.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Steen M siger:

    Alt i alt en fin dag i Karup, og bedømmelsen kan nok ikke være anderledes, dog ville der have været vendt op og ned på det hele, hvis imødekommenhed på standende/display’s have været med 🙂

  • Henrik siger:

    Jeg så at Morten Spiegelhauer skulle igang med et interview med folkene på F-35 standen. Gad vide om der kommer en udgave af operation-x hvor der bliver kigget kritisk på kandidaterne.
    Spændende at høre det interview 😉

  • Henning siger:

    I F-35-teltet kunne man møde, få billede af sit barn med test pilot Billie Flynn, samt få hans autograf på et flot billede af F-35.
    http://www.lockheedmartin.com/us/who-we-are/social/tweetups/flynn-bio.html

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *