Markedsføringsgebyr af lurmærket

Fødevareministeren svarer, at i 1997 blev Lurpak-mærket overdraget fuldt ud til Mejeriforeningen, der herefter fastlægger kravene for at deltage i ordningen. Fra 1. april i år er det besluttet, at der skal betales en markedsføringsafgift på 3 kr./kg smør. Spørgsmålet om rimeligheden i dette er indbragt for Konkurrencestyrelsen, som endnu ikke har truffet afgørelse i sagen.
Claus Iversen
Spørger: Henrik Dam Kristensen (S)
Fremsat 30/5-02, besvaret 19/6-02.

Spørgsmål: "Vil ministeren kommentere artiklen i Jydske Vestkysten af 28. maj 2002 om en opkrævning af en afgift på kr. 3 pr. kilo smør fra alle smørproducerende virksomheder, der ønsker at benytte lurmærket, er forenelig med de intentioner, som lå til baggrund for lovgivningen om overdragelse af lurmærket fra staten i 1991?"

Begrundelse: "Under folketingsdebatten sagde spørgeren blandt andet: »Vi vil sikre os, at virksomheder, der ikke har tilknytning til Danske Mejeriers Fællesorganisation, også reelt får mulighed for at benytte mærket. Forholdet er jo det, at MD Foods har 7 ud af 12 pladser i Danske Mejeriers Fællesorganisation. det er vigtigt, at alle relevante virksomheder får muligheden... Når regeringen har privatiseret, har dette været af ideologiske grunde samt for at få penge i kassen. Det er det ikke i dette tilfælde, i alt fald ikke når det gælder økonomi. Danske Mejeriers Fællesorganisation får rettighederne vederlagsfrit. Så må det betyde, at Danske Mejeriers Fællesorganisation ikke kan kapitalisere mærket, samt at det administreres på en sådan måde, at relevante virksomheder får mulighed for at benytte det.« I forlængelse af spørgerens indlæg svarede davæ rende landbrugsminister Laurits Tørnæs (V) følgende; »...der er jo tale om et mærke. Som skal vi sige borger for kvaliteten og har gjort det gennem mange år. Og det er da ikke på nogen måde tanken at lave om på det forhold. det skal naturligvis bevares. det betyder også, at de virksomheder som opfylder disse objektive kriterier for at kunne bruge Lurmærket, selvfølgelig skal have mulighed for det, hvad enten de er medlemmer af Danske Mejer iers Fællesorganisation eller ej. Det har altså intet med organisatoriske forhold at gøre, det hviler alene på objektive kriterier.« Som det fremgår af ovenstående, var intentionerne bag overdragelsen af lurmærket til erhvervet ifølge den daværende landbrugsminister ikke, at Danske Mejeriers Fællesorganisation skulle kapitalisere mærket."

Fødevareministerens svar: "Lurpak-mærket blev overdraget til Mejeriforeningen i to omgange.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00