Nu er den tilsyneladende gal igen med EH-101 helikopternes motorer. Netop som vi alle troede, at det gik mod lysere tider og en udsendelse af et taktisk troppetransport-bidrag til Afghanistan kunne realiseres, så er EH-101’erne løbet ind i nye problemer.

Før påske kunne forsvarsminister Nicolai Wammen således orientere forsvarsudvalget om, at der nu var fundet problemer på seks af flyvevåbnets i alt 51 EH-101 motorer. Modifikationer foretaget af motorproducenten Turbomeca har nemlig resulteret i, at der er opstået en risiko for at motorerne går i stå under flyvning.

Ministeren skriver:

”Ifølge motorleverandøren Turbomecas foreløbige undersøgelser er problemerne opstået som følge af en modifikation af motorerne, som er foretaget af producenten selv. Modifikationen medfører tilsyneladende risiko for, at motorerne går i stå under flyvning. Fejlen har betydet, at Forsvaret har måttet tage seks motorer ud af den operative drift.”

MetroXpress bragte i morges en historie om sagen, hvor det fremgik, at seks helikoptere skulle være taget ud af drift. Det er ikke korrekt. Faktisk er der på papiret ni reservemotorer. Hver af de 14 helikoptere har tre motorer. Det er 42 motorer. Dertil kommer ni reservemotorer. Så der burde stadig være motorer nok. Men kun hvis de motorer, der har været sendt til reparation efter fundet af revner i brændkamrene for to år siden, er kommet tilbage.

På papiret er otte af de 14 helikoptere tiltænkt redningsberedskabet som SAR-helikoptere, mens de seks andre skal lave såkaldt taktisk troppetransport (TTT). På trods af at vi købte helikopterne i 2001 og fik dem leveret i 2005, så har de aldrig været udsendt eller på anden måde brugt i TTT-rollen. Først lod vi englænderne få de seks helikoptere, der vat tiltænkt til opgaven, da de akut stod og manglede TTT-helikoptere i Afghanistan. Derefter tvang problemer med at skaffe reservedele Flyvevåbnet til at lade flere helikoptere stå på jorden og i et stort omfang agere reservedelslager for de andre helikoptere, for at kunne opretholde redningsberedskabet. For to år siden kom det så frem, at der var konstateret revner i brændkamrene i motorerne på en stor del af helikopterne.

Tidligere i år kunne politikerne så endelig beslutte, at der skulle sendes et EH-101 bidrag afsted til Afghanistan senere i år. Den plan kan de nye problemer risikere at spænde ben for. For opretholdelsen af redningsberedskabet må gå forud for andre opgaver.

”Forsvaret er i gang med at afdække problemets omfang og løsningsmuligheder med producenten, og det er derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt at oplyse nærmere om konsekvenser eller løsningsmuligheder. Situationen har ikke indflydelse på redningshelikopterberedskabet, som opretholdes fuldt ud,” skriver Nicolai Wammen.

Bemærk således hvordan ministeren får nævnt redningsberedskabet, men behændigt undgår at komme ind på eventuelle konsekvenser for udsendelsen af helikopterbidraget til Afghanistan senere i år. Og bemærk hvordan ministeren af eget initiativ orienterer forsvarsudvalget. Da Nick Hækkerup var minister kom der ofte kun nye oplysninger frem i sagen om revnerne i motorerne, når ministeren blev krydsforhørt i et samråd i forsvarsudvalget.

Venstres forsvarsordfører, Troels Lund Poulsen, har kaldt Wammen i samråd i Folketingets forsvarsudvalg.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • tom siger:

    Lidt sørgeligt,at der ikke er fuld åbenhed om “inflight enging stop” – også sørgeligt at vi aldrig kunne få den sandhed om, hvorfor der stod en EH-101 på EKRH (Rigshosp helipad) i hele tre døgn, angiveligt uden at kunne “starte”
    Hvorfor er der ikke åbenhed om disse ting ?
    vh Tom.P

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Det er desuden bedrøveligt at ingen journalist har forsøgt/haft held med at sætte RTM322 problemerne i relief – Turbinen er blevet brugt i langt tid på britiske EH101 både på land og til søs og på britiske Apache – kan der ikke graves frem om der har været problemer – Hvis ikke er det så noget med den udgave der findes i “vores” helikoptere.
    Turbomeca er jo ikke noget dårligt kort – tænk på alle de andre turbiner de levere til Eurocopters forskellige modeller. Det er ikke turbinerne det er galt med (men MGB når vi taler Puma m.v.).

  • Morten K. Poulsen siger:

    RTM322 bruges også i nogle versioner af NH-90, tilsynladende
    uden lige så meget bøvl.
    Der er altså et eller andet der lugter langt væk ved den her
    motorsag…
    det at Rolls Royce trækker sig ud af samarbejdet med Turbomeca virker i den sammenhæng og omstændighederne taget i betragtning, noget mistænkeligt.

  • tom siger:

    JA, det er en “varm kartoffel” – som før nævnt – uden bevis
    er det måske brugerfejl ved motorvask.

    Hvis man ikke venter til motoren er nået under X antal varmegrader før der motorvaskes efter “operation in salty conditions.
    vh Tom

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *