Halvanden uge før at den danske kampflykonkurrence for alvor bliver skudt igang igen med udsendelsen af den såkaldte “Request for binding information” fra kampflyprogramkontoret under Forsvarsministeriet til de fire producenter, der deltager i den danske konkurrence, kommer forsvarsminister Nicolai Wammen med en antydning af, at det ikke længere er forventningen, at politikerne kan nå at træffe et typevalg inden udgangen af første halvår 2015, sådan som der ellers står skrevet i forsvarsforliget.

I et svar til Folketingets Forsvarsudvalg skriver ministeren nemlig, at det er planen at træffe et typevalg medio 2015. Og med begreberne primo, medio og ultimo må det betyde et sted mellem 1. maj og 31. august næste år.

At ministeren antyder, at typevalget kan komme op til to måneder senere end planlagt, er i sig selv ikke det store. Det interessante er, at ministeren åbner døren for at lade tidsplanen skride. Og når først den dør er åben, så kan alt ske. Det så vi i 2008 – 2010, hvor daværende forsvarsminister Søren Gade var meget opsat på at få truffet et typevalg. Men finansminister Claus Hjort Frederiksen sagde nej. Og til sidst satte Gade’s afløser, Gitte Lillelund Bech, konkurrencen på pause. Først i marts sidste år blev stafetten taget op igen i Nick Hækkerups tid som forsvarsminister.

Det folketingsvalg, som skal løbe af stablen senest til september næste år, har hele tiden været den ubekendte faktor, der har kunne stikke en kæp i hjulet på tidsplanen. Men da et ultrabredt politisk flertal står bag ønsket om at købe nye kampfly, kunne man godt forestille sig, at et valg i marts eller april kunne kombineres med et typevalg i maj eller juni. Eller at et typevalg før sommerferien kunne gå hånd i hånd med et fem minutter i 12-valg i august. For med mindre Enhedslisten får magten, så vil ethvert parti, der får forsvarsministerposten gå ind for købet af kampfly.

At Wammen allerede nu antyder, at processen kan blive forsinket, kan derfor vise sig at være den glidebane der gør, at man vælger at lade valget forsinke processen i stedet for at stramme balderne sammen, holde tidsplanen og tage typevalget. Et typevalg, der i øvrigt snart skal tages hvis man ikke vil risikere at stå med meget få fly i en overgangsfase. Ifølge Forsvaret kan F-16 flyene maksimalt holdes flyvende til 2024. Og det bliver ikke bedre af at politikerne eksempelvis vælger at stille fire plus to reservefly til rådighed for NATO til ekstra air policing over Baltikum.

10 år ude i fremtiden lyder af meget. Men det er det reelt ikke, når man tænker på, at kontrakten med det udvalgte fly skal forhandles på plads (3-4 år), de første fly skal bygges (2 år) og flyene skal indfases gradvist mens F-16 udfases (4 år). Ja, så lander vi sjovt nok på netop 10 år. Derfor kan typevalget ikke udsættes for længe, medmindre vi fra 2022 til 2026 eller længere frem vil stå med langt mindre kapacitet end vi har i dag.

I svaret til Forsvarsudvalget opremser Nicolai Wammen hele tidsplanen fra nu og frem til typevalget medio næste år. Det hedder:

– April 2014: Færdiggørelse af spørgsmål til kandidaterne

– April 2014: Fremsendelse af spørgsmål til kandidaterne

– April – juli 2014: Kandidaternes behandling af spørgsmål samt anden informationsindhentning

– Ultimo juli 2014: Modtagelse af kandidaternes svar på de udsendte spørgsmål

– August – november 2014: Behandling af kandidaternes svar på spørgsmålene samt evaluering af kandidaterne

– November 2014 – medio 2015: Færdiggørelse af evaluering af kandidaterne samt udarbejdelse af evalueringsrapporter og beslutningsgrundlag.

– Medio 2015: Politisk behandling af beslutningsgrundlag med henblik på typevalg.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

8 Comments for this entry

  • Erik Petersen siger:

    Valg af kampfly så kort tid før et folketingsvalg kan kun blive et valgtema og med en investering op imod 90 milliarder over de næste 30 år kan det kun blive en tabersag.

    Så denne regering har lige skudt valget af kampfly til hjørne(2016). Så nu kniber det med indfasning af nye kampfly til 2025.

  • Markos siger:

    Det har den fordel at vi er blevet et år klogere på hvordan det går med udviklingen af kampflyene.
    F-18 SH (den p.t. billigste og mest modne) er nok ude af billedet til den tid, med mindre at F-35 aldrig lander på et hangarskib. Hvis vi ikke vil have F-18 SH så haster det vel ikke så meget at træffe det valg. Jeg tror ikke at det behøver at tage 4 år at forhandle en kontrakt på plads, eller 4 år at indfase en ny flytype. Så vi kan lige så godt vente til 2018-2020 med et typevalg. Til den tid ved vi hvad der kom til at virke og hvad det koster.

  • MN siger:

    Jamen for os der mener at Gripen next Generation er flyet til forsvaret af dansk luftrum, så er nyheden som udgangspunkt, ikke dårlig. Så må vi håbe at SAABs marketings-afdeling bliver endnu mere nyskabende, end den allerede har været her i Danmark.

    Men altså, danskerne mangler efterhånden en klar udmelding fra folketingspartierne. Hvilken mission er den vigtigste for fremtidens danske forsvar?

    Er det:

    1. at pretty-please NATO med nye militære indsatser til nye NATO-krige?

    2. at fokuserer på at kunne forsvare vort eget territorium alene i mindst én uge?

    3. at skabe flere relationer med vores nordiske broderlande om et fremtidigt samarbejde til trussel-potentialet på de nordlige breddegrader?

    Kort sagt – NATO eller Norden som primære fokusfelt, herunder Danmark som vores egen del af norden. Regionalt eller globalt tilpasset forsvar.

  • jenoghen siger:

    Nu har Norges forventede køb af 52 F-35 nok været med til at skaffe dem en Nato generalsekretær post. Jeg er da sikker på, at Stoltenberg er et godt valg. men hvis han kører videre med Foghs nye Nato fokus, så er F-35 jo ikke det ideelle fly – slet ikke, hvis alle vælger det. Derfor ville vi gøre både os selv, Norge og de andre partnerlande en tjeneste ved at vælge et fly, som kan forsvare både moderlandet og de andre landes F-35ere. Det fly er vist uden tvivl Gripen, hvis vi skal gøre os håb om at få et kvantum, der dur til noget.

  • Lars Hansen siger:

    Det er nok meget klogt – at vente indtil der foreligger et mere fuldstændigt beslutningsgrundlag – og der er et bedre overblik over flyets nærmere beskaffenhed.

  • Erik Petersen siger:

    Det er måske også med udgangspunkt i de fortsatte forsinkelser der er på F-35 og øgede omkostninger som gør at man vil se tiden an.

    Dertil hører også, den indtil videre vellykkede investering i brugte f-16 motorer til spotpris. 50 stk. a 3 millioner hvor en ny motor med digitalkit koster omkring 37 millioner per stk. det kan da vist kaldes en besparelse der vil noget (over 90 %). Så der er motortimer nok indtil 2024 og jeg er temmelig sikker på at forsvaret har et par års flyvetimer(stel/motor) i reserve da de kender politikernes evne til at holde dead line 🙂

  • Carlos siger:

    Det er utroligt at flyfabrikanterne gider at spille med, når det kun drejer sig om indkøb af 10-30 fly, afhængig af den opgave Flyvevåbnet tiltænkes i fremtiden – med eller uden Putin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *