UK interesseret i fransk PMV

17. februar 2014

Storbritannien og landets premierminister, David Cameron, har fornylig vist stor interesse for den franske pansrede mandskabsvogn VBCI (véhicule blindé combat d’infanterie) fra Nexter.

Køretøjet var eneste landbaserede bidrag til en udstilling af militærfly ved et britisk-fransk militært topmøde på den britiske Brize Norton-base den 31. januar. Til stede var den britiske premierminister David Cameron og Frankrigs præsident Hollande. Og Cameron så fordele i at købe VBCI’en.

Defensenews.com skriver:

Hollande “has agreed we can test their latest armored vehicle, the VBCI … which, if we choose to purchase, would also increase the ability of our forces to fight alongside one another,” Cameron said at the summit.

Briterne er begyndt at teste og evaluere det franske køretøj. En proces der kunne føre til en genopstart af briternes arbejde med at indkøbe et otte-hjulet pansret køretøj allerede i 2015 – 2016.

I 2008 droppede briterne et indkøb af Piranha 5-køretøj fra General Dynamics UK.

Briternes interesse for den franske PMV er en interessant udvikling fordi VBCI’en er med i den danske PMV-konkurrence og fordi UK i Afghanistan var Danmarks primære samarbejdspartner. Og fordi UK og Frankrig uden tvivl vil være med i front hvis Europa i fremtiden skal på landbaserede missioner i Afrika eller lignende. Missioner som Danmark på grund af forsvarsforbeholdet ikke kan deltage i, hvis det foregår i EU-regi. Hvis det er under NATO-paraplyen, så er der ingen problemer. Så ville det være smart at have det samme køretøj og de samme reservedele, når man sammen er rykket ind for at standse etnisk udrensning i et afrikansk land eller lignende. Og mon ikke de danske politikere en dag tager sig mod til og får sendt forsvarsforbeholdet til afstemning.

Uanset hvad, så gør det altid en pmv, et kampfly eller andet dyrt isenkram mere interessant i indkøbssammenhænge, når det anvendes af nogle af vores nære allierede.

Den britiske regering forventes inden for kort tid at præsentere en skitse for forsvarets materielindkøb de kommende 10 år.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

10 Comments for this entry

  • Jens siger:

    Så mangler vi bare at de bygger QE2 hangarskibet om til CATOBAR, som de førhen har diskuteret, og køber Rafale M i stedet for F35B;)

  • Morten K. Poulsen siger:

    Det må være en ren og skær politisk “interesse” der her er tale om , for briterne har allerede én gang testet og evalueret VBCI’eren( mod ARTEC’s Boxer og GDELS’ Piranha V) . Og dengang blev den hurtigt sorteret fra/disqualificeret.
    Og den er mig bekendt ikke blevet nævneværdigt opgraderet siden da, hvorfor det kan undre præcis hvad der skulle være anderledes denne gang.

  • Lars Hansen siger:

    UK mangler i hvert faldt en ordentlig hjul PMV, om den franske så lige er sagen er en anden sag.

    Og Danmark kan godt deltage i EU-missioner, vi gør det bare demonstrativt ikke, men det vil være muligt i en bilateral ordning mellem EU og Danmark. Nok fordi politikerne mener vælgerbefolkningen så kan lære det: ‘vi kunne hjælpe der, men fordi I har tvunget et forbehold igennem, må vi nøjes med at se til’

    Men Danmark har bidraget til flere eumissioner, fx monitoreringsmissionen i Georgien og politimissionen i Afghanistan selvom vi har både forsvarsforbehold og retligsforbehold, så det er lidt som det lige passer regering og folketingetsflertal…

  • Thomas H. Jørgensen siger:

    Uanset ens holdning til den franske VBCI, så er jeg helt enig i den udlægning, at englændernes fornyede interesse for VBCI`en FORMENTLIG må skyldes politiske interesser/samarbejde. Forstå mig ret, ikke et ondt ord om VBCI`en, bestemt en kapabel og efterhånden velafprøvet pmw- løsning, hvis man altså er til et pmw- hjulkøretøj. Men var der tale om en fornyet interesse baseret udelukkende på en militæranbefaling. Så må man vel formode, at englænderne havde udvist fornyet interesse for Piranha V, da det var denne der – som tidligere nævnt – stod som vinder at den engelske pmw- konkurrence.
    At Piranha V tilsyneladende ikke længere er interessant for England tegner ikke godt for denne pmw, hverken i denne eller andre konkurrencer. Eller sagt på en anden måde: Det er endnu ikke lykkedes producenten at sælge Piranha V til en eneste kunde/land. Bliver altså i modsætning til bl.a. VBCI ikke umiddelbart nemt at finde eventuelle samarbejdspartnere. Næppe en stor “sællert” i sig selv. Hvem har med andre ord lyst at være første kunde og prøveballon for et nyt relativt uprøvet køretøj. Piranha V er trods nr. 5 noget nyt og ikke bare en videreudvikling af tidligere modeller. Noget man vel må formode ikke stiller den bedre i forbindelse med den danske pmw- konkurrence.

  • lasse jeppesen siger:

    Ja præcis Lars Hansen.. Det er SÅ utroligt, hvad politikerne slipper af sted med at lade befolkningen få indtryk af… SELVFØLGELIG kan vi bidrage i præcis det vi føler for… NATO og EU kan jo også arbejde sammen…. Og NATO og Rusland…. Og Rusland, FN og Kina sågar (Syrien)

  • Kristoffer siger:

    Hvorfor droppede England PIR V?

  • Thomas H. Jørgensen siger:

    @ Kristoffer

    Så vidt jeg er orienteret, så handlede det umiddelbart mere om nedskæringer end egentlig modvilje mod Piranha V. I hvert fald dele af englændernes FRES- program (Future Rapid Effect System) blev sat i stå i 2008, hvorfor kontrakten med General Dynamics UK omhandlende køb af Piranha V aldrig blev til noget.
    Ingen lande har endnu købt Piranha V, hvilket næppe gør den nemmere at sælge. Formentlig heller ikke til DK, der efterspørger en velafprøvet såkaldt hyldevare i anvendelse hos en eller flere lande/allierede. I den sammenhæng står eks. VBCI bedre, da den er i anvendelse ved den franske hær. Derudover viser nu både englændere og canadiere interesse for VCBI.

  • Morten K. Poulsen siger:

    “I den sammenhæng står eks. VBCI bedre”

    Njaaah…det tillader jeg mig nu at tvivle på…jeg har haft lejlighed til at se den , også helt tæt på , mens de kørte test på den i oksbøl og faktum er at den ikke kan noget vores nuværende Piranha’er ikke kan lige så godt i forvejen.
    Hvis vi køber den vil det altså i bedste fald være et skridt til siden og ikke fremad, så medmindre den er vandvittig billig i drift/indkøb tror jeg ikke den er så interessant for DK

  • Kristoffer siger:

    Det jeg tænker er at Piranha umiddelbart står ret stærkt, til trods for at den ikke er solgt – 4. aksel kan styres, den har lidt flere kræfter, så vidt jeg kan forstå er der også mere plads inden i, osv.
    Og nu har FMT jo en vane med IKKE at ringe rundt til de andre og høre hvad deres erfaring er 😉

  • Kristian siger:

    Jeg håber for den danske hær at det blive cv90 undervognen, den har vi forvejen og ikk (ikke klar til kamp) skal også have gummibælter på nu her om et par år. Så er der da kun en undervognen vi som mmek’ker skal have styr på. Og en slags resverdele der skal afsted.

1 Trackback or Pingback for this entry

  • Quand des véhicules blindés (VBCI) descendent du train…

    Les légionnaires du 2ème REI ont perçu 12 VBCI de combat d’infanterie, qu’ils ont déchargés du train en déployant un maximum de précautions… Les véhicules blindés, s’ils sont particulièrement bien adaptés pour le tout terrain, se révèlent particulièrem…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *