Debat

V håber på havnetunnel i Århus

Senere i maj fremlægger regeringen en plan for trafikinvesteringer frem til 2010. MF Henrik Vestergaard (V), Århus, appellerer stærkt til, at alle står sammen om, der der bruges 400 mio. statskroner på en tunnel til Århus Havn.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af MF Henrik Vestergaard (V)
[email protected]

Som Venstres århusianske folketingsmedlem er jeg er begyndt at krydse fingrene for regeringens kommende trafikinvesteringsplan. Planen, der kommer nu i maj måned, indeholder de væsentligste initiativer frem mod 2010, og indeholder forhåbentlig en pulje på 400 mio. kr. til medfinansiering af Marselis-tunnelen i Århus.

Alt er nu tilrettelagt, så det alene afhænger af regeringens velvilje og den nødvendige prioritering af de statslige investeringskroner.

Naturligvis er der mange ønsker fra landets regioner, og selvfølgelig skal der prioriteres blandt disse, for at vi får så stort udbytte af vores investeringskroner som muligt. Derfor foreslog jeg allerede i februar måned over for Venstres folketingsgruppe, at der opstilles en model for fremtidige statslige investeringer.

Udvælgelsen skulle ske ud fra tre kriterier:

Jeg har derfor til Venstres trafikordfører og trafikudvalgsmedlemmer afleveret et forslag til en statslig opsparings-/investeringsplan, som følger Århus Kommunes egen opsparing til tunnelen med start allerede i 2003 og frem til 2009, hvor de samlede 400 mio. kr. skulle være afsat.

Henrik Vestergaard
MF (V), valgt i Århus

1. Regionen skulle prioritere blandt sine egne mange ønsker.

2. Regionen skulle præstere en vis egenfinansiering, inden staten blev inddraget.

3. Der skulle tydeligt fremstå et statsligt element i projektet, som kunne begrunde statens investering.

Århus-modellen
Modellen kaldte jeg for Århus-Modellen og den blev bestemt ikke afvist som et muligt beslutningsgrundlag. Samtidig gjorde jeg de toneangivende århusianske politikere opmærksomme på, at hvis man skulle med i trafikinvesteringsplanen, så hastede det med udmeldinger fra Århus omkring prioritering af projekterne, ligesom jeg bad dem følge Århus-Modellens mønster.

Heldigvis var politikerne ikke sene til at forstå budskabet, markere at udvidelsen af Århus Havn og dermed etableringen af Marselis-tunnelen var det vigtigste projekt, fremrykke et møde med de lokale MF’ere og få sendt en ansøgning til trafikministeren om 50%/50% finansiering af projektet med staten på den ene side og Århus Kommune/Århus Havn på den anden side.

Mange politikere har på hver sin måde siden gjort opmærksom på behovet for en tunnel, og kunnet fremvise, at netop Marselis-tunnelen tog hensyn til alle tre elementer i Århus-Modellen.Dels ved at blive prioriteret frem for sporvogne, transportcenter etc, dels ved at kommunen via sin opsparingsplan selv stiller med en stor egenfinansiering og naturligvis ved at påvise statens interesse i vækstmulighederne for Århus Havn. Havnen håndterer allerede i dag 60% af al dansk containertrafik og har status af international hub for verdens største containerskibe med Göteborg, Hamburg og Rotterdam som nærmeste konkurrenter.

Passer med EU-politik
Desuden passer planerne godt til EU's nye grønnere transportpolitik, hvor det gælder om at få mere gods på jernbane og såkaldte sø-motorveje.

Jeg har derfor til Venstres trafikordfører og trafikudvalgsmedlemmer afleveret et forslag til en statslig opsparings-/investeringsplan, som følger Århus Kommunes egen opsparing til tunnelen med start allerede i 2003 og frem til 2009, hvor de samlede 400 mio. kr. skulle være afsat. Jeg håber meget, at det vil lykkes at få denne til at gå gennem regeringens nåleøje.

Udover at krydse fingre for regeringens planer, krydser jeg fingre for, at de århusianske politikere - byråds-, amtsråds og MF’ere, der har presset på for at få planerne fremmet - også vil stå samlet, indtil investeringsplanen offentliggøres.

Århus mangler sammenhold
Jeg har på ældre århusianske folketingsmedlemmer forstået, at Århus ofte har haft svært ved at stå sammen, når projekter skulle prioriteres, hvilket har sendt uklare signaler til Christiansborg og ofte er endt i ingenting.

Denne gang har der været en bred enighed, måske fordi der både er erhvervsmæssige, miljømæssige og byplansmæssige argumenter for at lade tunnelen være det foreløbigt vigtigste projekt for byens videre udvikling. Alle der ønsker projektet fremmet, bør holde tand for tunge, hvis ideen skal realiseres. Der er ingen gratis udmeldinger her, fordi ethvert signal, der peger i andre retninger, kan få det hele til at kollapse.

Derfor må man ikke lade prioriteringskonferencen den 25. maj i Århus influere på ønsket om støtte til Marselis-Tunnelen. Dette er et spørgsmål om statslig medfinansiering, medens den 25. maj er en intern kommunal prioriteringskonference.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00