Holland har besluttet at købe 37 F-35 Joint Strike Fighter kampfly for 33,5 mia. kroner. Det svarer til en stykpris på 904 mio. Hollænderne forventer at driften vil koste 2 mia. kroner om året, svarende til en samlet levetidsomkostning over 40 år på 113,8 mia. kroner for anskaffelse og drift.

Ifølge den hollandske avis Telegraaf offentliggør den hollandske forsvarsminister i dag købet i forbindelse med lanceringen af landets nye forsvarsstrategi. Hollænderne er landet på 37 styks fordi det ifølge avisen er hvad hollænderne kan få for de 4,5 mia. euro (33,5 mia. DKK) som i første omgang er sat af til indkøbet. Flere fly kan komme på tale på et senere tidspunkt.

Kilder i Haag fortæller Telegraaf, at de årlige driftsomkostninger forventes at være 270 mio. euro, svarende til 2 mia. danske kroner.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

15 Comments for this entry

  • GD siger:

    Der er så kun €4.05 tilbage at købe fly for.

    “The Ministry of Defence has appropriated EUR 4.5 billion for the replacement of the F-16; EUR 4.05 billion of this is now left.[3]”

    [3] Money has already been spent on the PSFD phase and the two test aircraft.

    Algemene Rekenkamer (2012). Uitstapkosten Joint Strike Fighter.

  • Claus siger:

    Lidt dyr måde at pisse territoriet af på !! Må håbe at flyene ikke bliver en fiasko.

    Er lidt bekymret over at de er så ringe til en gammeldags dogfight. Ligemeget hvilke radere eller teknik de har, finder modstanderen næsten altid et hul i forsvaret på et tidspunkt. Men tillykke til hollænderne 🙂

  • Tor siger:

    Aj aj, det var en besvikelse. Där sjönk chanserna för tätare Nordiskt materielsamarbete till nästan noll (ur mitt svenska perspektiv). Nederländerna har redan köpt några plan så affären är enligt förväntan. Men man kan inte undgå att känna sig lite besviken. 🙁

    Vi minns nostalgiskt när Danmark, Sverige och Finland flög det fantastiska J 35 Draken.

  • Amdi Thellemann siger:

    det ligger nu for alvor i kortene at Danmark køber JSF. Holland, Belgien, Danmark og Norge indgik i 70´erne “århundredes våbenhandel”, da vi købte F-16 flyene. Mon ikke vi vælger fælles flytype til afsløsning af netop F-16 nu hvor Holland og Norge har valgt JSF? Det har visse fordele. Men skulle vi endelig købe amerikansk, vil jeg håbe på F-18 E/F Hornet. Ellers krydser jeg fingre for Eurofighteren.

  • Markos siger:

    Ligger det så også i kortene at vi kun skal have 13 fly?
    Pris 12 mia. kr.
    Årlig drift 700 mio. kr.
    Hvis den Hollandske reduktion anvendes på danske ønsker, så er det resultatet. 85 bliver til 37, 30 bliver til 13.
    Det har også visse fordele, flåden bliver meget overskuelig og der bliver ikke behov for så mange folk til at betjene dem. Det kan næppe betale sig at bygge værksteder i Danmark til en så lille flåde. Så er det godt at flyene kan blive vedligeholdt i Norge, England og Holland. Så skal vi bare have lidt tankfacilitet, en vaskehal og garager til dem.

  • Erik Petersen siger:

    Desværre kan man ikke bare blive ved med at gå ned i antal. På et tidspunkt rammer man et niveau/antal fly hvor der stadig kræves et vist setup til at håndtere jagerflyene. Landingsbaner, personale, reperationsværksteder, reservedele m.m.

    Hvilket antal der er kritisk for, at der ikke er noget at spare ved jeg ikke. Men det er sikkert at Danmark med 13 fly ikke har nogen som helst mulighed for at stille med bidrag til internationale missioner i form af kampfly.

  • jenoghen siger:

    Er der andre, der ligesom jeg synes, at det hele bliver mere og mere vanvittigt? Holland med næsten 17 mio. indbyggere (ca. 3 gange Danmarks befolkning) skal for et astronomisk beløb have 37 F-35 til at afløse 68 F-16. Det altså næsten en decimering til halvdelen. Det passer jo så også fint med, at Danmarks flåde af 30 F-16 skal reduceres til ca. 15 F-35 til et beløb af 20 mia. DKK. Disse skal bruge som angrebsfly i internationale konflikter, men det skal ske ud af en mængde, som ikke er tilstrækkelig til at sende fly udenlands. Desuden skal vi så kæmpe med øgede støjplager og sandsynligvis ombygning af danske faciliteter, da exhaust fra F-35 efter mine oplysninger brænder den nuværende belægning af osv., osv., osv.

    I mine øjne er vi tilbage ved udgangspunktet: Risikoen for en ny offentlig skandale.

    I det helt store billede er risikoen, at hvis der bare halvdelen af alle de dårligdomme, som omtales i forbindelse med F-35 er rigtige, så står ikke bare vi, Norge, Holland, andre europæiske købere men ikke mindst USA med “a major issue”, idet F-35 kommer til at dominere alt. Hvad nu hvis det flyt ikke kommer til at virke optimalt? Det er poker med hele indsatsen!

  • Henrik siger:

    Hvis vi skal ned i et antal, hvor vi alligevel ikke kan være med i internationale koalitioner. Så er vi da bedre tjent med et afvisningsberedskab. Her må Gripen eller Eurofighter være det rigtige valg. Vi kunne passende købe nogle af de let brugte Tyskland gerne vil af med. Var det ikke 22 de tilbød CH. Istedet kunne vi så tilbyde NATO at købe transport kapacitet – igen er der ikke nogle spanske a400m til salg.

  • Markos siger:

    Der er også en anden mulighed, hvis vi nu køber F-18 Super Hornet, så kan vi for de samme penge få omkring 32 fly. De er amerikanske, prisen er kendt, de virker nu og den amerikanske flåde har tænkt sig at bruge dem de næste par årtier.

    Recall a few of the golden rules of defense planning:
    (1) Try to make small mistakes rather than big ones; (2) be adaptable and flexible so that you cope with the troubles your mistakes will certainly give you; (3) aim to have only minimal regrets in the future. (Colin S Gray)

  • claus schelde siger:

    Jeg opfatter F-35 som en katastrofe. Det glæder mig at der findes alternative synspunkter.
    “Try to make small mistakes rather than big ones”
    Eller sagt på en anden måde. Hvorfor ikke lade amerikanerne betale for deres egne mistakes. Der ligger et stort politisk pres på alle US’s allierede for at betale for et projekt, som mange ser som et internt amerikanskt lobby-arbejde.

  • D.Staal siger:

    @Henrik. Jeg er helt enig.
    Drop de F35 drømme, og køb fly som er “true and tested”. Hold os til de danske marker og strande, og hvis vi skal bidrage med luftmateriel til NATO/FN whatever, så køb transportfly af C130, A400, C17 klassen, og lad dette være DK´s bidrag til den internationale indsats.

    Hvis vi ikke køber mere end lidt over et par håndfulde fly, hvorfor skal vi så stikke næsen frem i evt.skarpe situationer i udlandet med så lille en flåde? Giver ikke mening.

  • Jenoghen siger:

    Hørt! Jeg fatter heller ikke, at hvis man køber et ANGREBSfly til et luftFORSVAR.

  • Erik Petersen siger:

    Nej hvis vi ikke kan stille fly til international indsats er det en ekstrem fejlinvestering at købe JSF. Tror også NATO vil være glade for ekstra luftbåren transportkapacitet.

    Det nævnte Anders Fogh for et par dage siden men han kan selvfølgelig ikke sætte F-35 projektet i et dårligt lys, det er jo politisk selvmord så intet om færre kampfly.

    Holland har vist, hvor få fly de har råd til og igen jeg tror desværre DK presses til at købe 22 stk også 🙁

  • Claus siger:

    Jeg syntes at det er utroligt mærkeligt at USA ikke har lavet et ordentligt multirole kampfly som er mere alsidig. I stedet for bombtrucken F-35. Og at der ikke er flere kampflyproducenter i vesten som laver et fly som er fra årgang 2005 eller nyere med stealth.

    Rafael og Typhoon er de enste kampfly som jeg mener er interessante ! Men de er desværre lidt oppe i alderen.

  • Bjarke Strøm siger:

    -Vi kan købe 311 Gripen NG for 113.8 mia, eller købe 30 og se hvad der kommer af alternativer….

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *