En ulykke kommer sjældent alene. Det kan man skrive under på hos Sikorsky i Stratford i staten Connecticut i USA. I starten af juli blev Sikorsky og deres S-92 helikopter siet fra i den prestigefyldte konkurrence om at finde en ny norsk redningshelikopter. Og nu nægter det canadiske forsvar ganske enkelt at modtage de første fire af de i alt 28 CH-148 Cyclone helikoptere (canadisk betegnelse for S-92) som Canada købte for fem mia. dollars i 2004. Det skriver Defensenews.com. De første helikoptere skulle være leveret i 2008 og de sidste i 2011.

Samtidig har canadierne hyret et konsulentfirma til at se på, om det overhovedet er muligt for Sikorsky på et eller andet tidspunkt at levere de 28 helikoptere, eller om man skal rive kontrakten i stykker og starte forfra med at finde en erstatning for landets aldrende CH-124 Sea King helikoptere (canadisk betegnelse for S-61’erne) som Canada har brugt siden 1960’erne.

Cyclone-projektet er blevet forsinket og Sikorsky har indtil nu ikke kunne levere en færdig helikopter, men har tilbudt midlertidige overgangsløsninger. Et tilbud, som canadierne har afvist.

Nu står fire flyveklare Cyclone-helikoptere på den canadiske flyvestation Shearwater i Nova Scotia. Men canadierne nægter at tage imod dem. Canadierne har dog ellers hårdt brug for dem. For efter en episode den 15. juli, hvor en CH-124 Sea King helikopter væltede forover efter en landing og beskadigede rotoren, har alle det canadiske flyvevåbens Sea King helikoptere fået flyveforbud.

Topembedsmænd betegner overfor defensenews.com indkøbet af de 28 CH-148 Cyclone-helikoptere, som det værste offentlige indkøb i Canadas historie.

Den 21. november sidste år besluttede de danske politikere at købe ni MH-60R Seahawk helikoptere hos Sikorsky gennem en stat-til-stat aftale med US Navy. Det er ikke den samme helikoptertype, som den der giver problemer i Canada. Men det er værd at bemærke, at det ikke kun er de europæiske helikopterproducenter, der har problemer med at levere de lovede løsninger. Grellest er naturligvis historien om de 14 NH90 helikoptere, som Norge købte i 2001. Kun én er leveret til dato. Men også historien om indkøbet af de danske EH-101’ere må meget på listen over helikopterindkøb, hvor der har været alvorlig grus i maskineriet.

Det går oftest galt, når ét land ønsker lidt for mange ændringer til det eksisterende design. I forbindelse med konkurrencen om at finde en ny skibsbaseret helikopter til Danmark, pegede FMT’s projektchef på, at NH90 var solgt til 16 lande i 16 forskellige versioner. Kun hollændernes var bare tilnærmelsesvis i nærheden af det danskerne havde brug for, og de var ikke interesseret i at samarbejde. Og derfor blev NH90 siet fra i den konkurrence, som MH-60R endte med at vinde foran AgustaWestlands AW-159 Wildcat.

Wildcat’en er efterkommer af vores eksisterende Lynx-helikoptere, og er derfor udstyret med det samme harpun-system til at hægte sig fast på dækket af de danske fregatter, støtteskibe og inspektionsskibe. MH-60R Seahawk’en er som udgangspunkt udstyret med et andet system, som US Navy bruger. Og derfor er der behov for at implementere en særlig dansk harpun -løsning i Seahawk’en. En særlig dansk løsning! Kan I høre alarmklokkerne ringe? Det er ikke det eneste. Seahawk’en er også for stor til hangarerne på de danske inspektionsskibe, og derfor er der behov for en ombygning af hangarerne. En lille detalje til under 100 mio. kroner, lyder det fra FMT. De har underøgt sagen i forbindelse med EH-101, så ingen grund til bekymring på den front, lyder det.

Men alarmklokkerne ringer alligevel her på redaktionen, hvor vi frygter om 5-6 år at skulle sige ”Ja, hvad sagde vi?”, når det særlige danske harpun-system volder problemer eller ombygningen sprænger budgetrammerne, politikerne nægter at bevilge flere penge og inspektionsskibene er nødsaget til at sejle videre med Lynx’erne.

Vi behøves vel blot at minde om de seks EH-101 helikoptere, der blev indkøbt i 2001 med det formål at skulle bruges til taktisk troppetransport. Men ekstraudstyret til TTT-opgaver blev først indkøbt mange år senere, og den første EH-101 i TTT-konfiguration er endnu ikke udsendt. Efter planen skal det ske næste år, hvor Danmark er så godt som helt ude af Afghanistan.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

7 Comments for this entry

  • Cphmoose siger:

    @ Lars-Henrik
    Nej. Jeg synes det er et fint køb. Havde der været penge ville jeg gerne have jagtet ubåde også.
    Jeg er bare fascineret af det trade off man har lavet mellem ombygning af skibe og ombygning af helikopter.

    Og så den prioritering der ligger i mange (dyre) sensorer og så den platform vi har i dag og det der i dag er den primære anvendelse af Lynx.

    Hvis opprioriteringen af Arktis er andet end politisk kold luft så er fregatternes billedopbygning næppe det vigtigste en ny helikopter skal kunne.

    Cphmoose

  • Martin siger:

    @Cph

    Det gode er jo, at ASW udstyret en dag kan smides i helikopteren hvis vi føler vi har brug for det.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Cphmoose

    Mener at du blander tingene – Fregatterne er ikke til brug ved Arktis – men de ville være handicappede uden Romeoen ved en skarp indsats ude ved Langtbortistans kyst. Til Arktis kan vi bruge samme helo, men på de “arktiske skibe”.

    Jeg er forundret over at du lægger så lidt vægt på at kunne kryds operere helo med vore NATO naboer.

  • Cphmoose siger:

    @lars-Henrik
    Nej jeg kan ikke fregatterne i storisen.
    Og jo jeg ved godt at Romeo kan anvendes i nord men at en mindre sensor pakke giver problemer for fregatterne.
    Men nu er Arktis jo hot rent politisk og defor kan man undres over prioriteringen.
    Og jo du har ret jeg vælger at ignorere alle de gange danske helikoptere har opereret fra andre landes skibe i hårdt vejr. Og det indgår sikkert også i risiko modellen.
    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Cphmoose

    Enten må man have 2 forskellige helikopter modeller eller også må man have den hvor der stilles de størst krav – Med ialt ni styk, OG en beslutning om at vi skal kunne deltage på højt niveau ude i verden, så må det blive som det nu bliver efter leveringen af de nye helikoptere, at alle skibe, også inspektionsskibene får en “højtydende ” helikopter.

    PS – ved at studere foto af LCS skibene ses at de benytter dæksgrill og et wiresystem til at føre heloerne ind i hangaren – netop samme system som DK i årevis har brugt på inspektionsskibene. Det er vel derfor man har talt om at vort dæksharpun system, OG det system som USN ellers bruger, vil blive forenet i de MH-60R Danmark får leveret fra USN. Hvis jeg ellers ser ret døm selv.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/USS-Freedom-rear-130222-N-DR144-367.jpg

  • tom siger:

    Selvom jeg er på ferie, så vil jeg dog alligevel lave lidt comments på din fine artikel.

    Chocking for Sikorsky med Cyklone (man kan vel næppe kalde den skandale )– endnu.

    Men de har da “den gule” EH-101, og så vidt vides flyver de da.

    Om MH-60 R kommer til at virke i DK vides jo ikke, men det er og bliver en “skævert” -altmodish-

    Tom P

  • May I simply just say what a relief to uncover someone who actually knows
    what they are discussing on the net. You definitely know how to bring an issue to light and make it important.
    A lot more people must read this and understand this side of your story.

    I was surprised you’re not more popular since you certainly possess the gift.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *