En afgørelse er rykket en lille smule nærmere i den norske konkurrence om at finde landets nye redningshelikopter. Høje krav gør det til en konkurrence, som alle de store helikopterproducenter gerne vil vinde. For en sejr i Norge vil kunne bruges som et godt salgsargument mange andre steder i verden.

I konkurrencen med det mundrette navn ”Norwegian All-Weather Search And Rescue Helicopter competition” (NAWSARH) er feltet blevet snævret ind til to deltagere.

Ud er røget Sikorsky og deres S-92 (der også har sine problemer i Canada) samt NH Industries og deres NH90-helikopter. En helikopter, som Norge købte 14 eksemplarer af for 12 år siden til brug på landets fregatter. Indtil videre er én blevet leveret.

Tilbage står Eurocopter med deres EC225 Super Puma samt AgustaWestland med deres AW-101, der er den maritime udgave af vores skandaleramte EH-101 helikopter. Og netop AW’s kraftige udfald mod det danske forsvar her på nytkampfly.dk omkring driften og vedligeholdelsen af EH-101’erne samt de motorproblemer, der har plaget den store grønne bus, har ifølge iagttagere i virkeligheden handlet om at stille AW-101 bedre i NAWSARH-konkurrencen. AW har villet signalere, at danskerne i virkeligheden selv var skyld i mange af problemerne med EH-101’erne. Så hvis bare nordmændene ikke er ligeså inkompetente som danskerne, så kan de trygt købe vores helikopter, ser budskabet ud til at have været fra den italiensk-britiske helikopterproducent.

En stor del af AW’s produktion er baseret i Yeovil i Sydengland, og følger man med i lokalnyhederne på Yeovil-egnen, så vil man vide, at AW netop er blevet tildelt et større beløb i statsstøtte fra en regional udviklingsfond til arbejde med et nyt ”drive train” til civile helikopter. Lidt pudsigt, når AW’s civile produktion primært finder sted i Italien.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • tom siger:

    Lige et par ord her også:

    NH-90 i “high-roof” er da leveret til Sverige, men vidst nok til Army brug. Den blev egentlig lavet med højt tag for at tilfredsstille RDAF krav om ståhøjde til lægerne i SAR helikopteren.

    101 helikopteren skal nok komme til at virke både i DK og Norge.

    PS ! Super Pumaen er en gammel og farlig helikopter, med mange off-shore fatale ulykker.

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på Den Nordiske Standard Helikopter ( koncept ) – Finland har NH 90, Sverige har NH 90, og Norge har også NH-90 – måske lidt træghed med dem.
    Så det bedste bud til Norske SAR helikoptere er nok trods alt som DK = 101

    go sommer Tom

  • Henrik siger:

    Hvis Norge ender med 101 kunne vi måske forsøge at få en aftale med AW om at skifte vores motorer ud til de samme som Norge. De har jo tidligere foreslået dette og de er jo nok fortsat interesseret i at have en god reference. Er enig i at det fundamentalt er en fin maskine og som jo trods problemer rent faktisk er leveret og flyver ind imellem.

  • tom siger:

    Rigtig god ide med motortypeskift til GE.
    Men jeg ved dog ikke hvordan de passer soft og hardwaremæssigt, men det kan vel undersøges.
    vh Tom

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *