I tirsdags besøgte nytkampfly.dk Cassidian og Eurofighter i Manching nord for München. Og her mødte vi et fly, som produceres på fuld drøn og hele tiden udvikles.

Først er det måske på sin plads at forklare, at det europæiske fly bygges i de fire oprindelige partnerlande, som står bag projektet. Det er Tyskland, UK, Spanien og Italien. Fra Tyskland og Spanien deltager Cassidian, der er det militære ben i den gigantiske EADS-koncern, der også tæller Airbus. Fra UK deltager BAE Systems og fra Italien kommer Alenia. Det er Cassidian i Tyskland, der står for at køre den danske kampagne, og derfor var det dem, vi besøgte. Men modkøbsaftaler kan indgås med alle tre deltagere. Så dansk forsvarsindustri har muligheden for at blive underleverandør til både Cassidian/EADS, BAE Systems og Alenia. En ikke uvæsentlig detalje.

På fabrikken i Manching samles skrogene til alle de omkring 45 Eurofighter, som bygges i år, og de omkring 17 fly, som tyskerne skal bruges, samles endeligt her. De øvrige fly gøres færdige i det partnerland, som har bestilt flyene eller hos det partnerlands deltagere, som har stået i spidsen for at få solgt flyene til en eksportkunde. De østrigske Eurofightere blev bygget her i Manching og det samme skal de danske formentlig, hvis vi vælger Eurofighter.

Eurofighteren fløj første gang i 1994 og blev leveret til den første kunde i år 2003. Flytypen har logget 170.000 flyvetimer og 571 fly er enten leveret, i produktion eller bestilt. Flyet bruges på i alt 20 baser og vil blive brugt mindst 30 år endnu. De fire partnerlande formodes at aftage yderligere 160 fly i den såkaldte Tranche 3B. Foruden de fire partnerlande, så er flyet solgt til Østrig, Saudi Arabien og for kort tid siden også til Oman. Så inden for to timers flyvning fra Danmark bliver mere end 300 Eurofightere brugt af fem lande på 12 baser.

Stealth er det store dyr i åbenbaringen i F-35 lejren. Det, der adskiller F-35 fra resten af feltet. Men det har man et meget godt modargument over for i Eurofighter-lejren. For i fremtiden skal et kampfly slet ikke så tæt på fjendtlige mål på jorden, at det er nødvendigt med stealth. Man skal i stedet fyre krydsermissiler som Storm Shadow og Taurus af på lang afstand og lade dem selv flyve ind til målene. Eurofighter begynder at flyve med de to typer krydsermissiler senere i år.

Og den argumentation fører over i diskussionen om hvorvidt Eurofighter ikke primært er en air-to-air fighter og ikke er specielt velegnet til air-to-ground. Eurofighter siger ærligt, at flyet er designet efter at skulle kæmpe mod samme trussel, som defineret for den amerikanske air-to-air maskine F-22, nemlig MIG-29 og Sukhoi SU-30. Men når missilerne alligevel affyres langt væk fra målet, så er det faktisk en stor fordel i stedet at være en god dog fighter.

Det europæiske fly har et hav af våbenstationer under både vingerne og selve skroget. Og de engelske Eurofightere flyver afvisningsberedskab med hele otte air-to-air missiler. Flyet er to F-16’ere i én flyver hvad angår våbenlast. Men det betyder ikke, at vi har med et meget større fly at gøre. Kun 0,92 meter længere, 0,95 meter længere vingefang og kun 19 centimeter højere end F-16.

Og i fremtiden bliver der mulighed for at laste endnu flere våben under bugen. For ofte er flere af våbenstationerne optaget af eksterne brændstoftanke. Men Eurofighter arbejder med på sigt at integrere såkaldt ”conformal fuel tanks” i kroppen af flyet, hvilket giver flyet et sjovt lidt ”oppustet” udseende. De Tranche 3-fly, som UK har bestilt, får de nødvendige strukturforstærkninger til at de en dag kan blive udstyret med ”conformal fuel tanks”, men Eurofighter forventer først at flyene bliver født med det omkring år 2020. Men det er også omtrent her Danmark eventuelt skal have sine fly leveret.

Både UK og Italien har også bestilt F-35 JSF, og derfor kan de to flytyper naturligvis tale sammen, garanterer Eurofighter. Ikke uvæsentligt i en NATO-sammenhæng. Briterne har 100 Eurofightere og er på vej mod 160. Oprindeligt havde briterne bestilt 232 fly. De fleste overskydende fly er solgt videre til Saudi Arabien.

Flyet har bremsekøling indbygget i hovedhjulene. Det betyder at bremserne ikke overopheder. Desuden er en bremseskærm standardudstyr. Nordmændene måtte betale ekstra for at få det med, da de købte F-35.

Besøget indbefattede blandt andet et besøg i Cassidians afdeling for ”Human Factors engineering”, hvor en flok unge slipseklædte og bebrillede Ole Opfinder-typer gik rundt og eksperimenterede med ting, som først finder vej til flyet om 5-10 år. Her filosoferede man blandt andet over fordele og ulemperne ved at udstyre flyene med touch screen. Som den danske testpilot Chris Worning bemærkede, så er touch screen meget godt i ting, der ikke bevæger sig. Når man flyver med lydens hastighed er det en helt anden snak.

Dagen blev afrundet i Cassidians udviklingsafdeling, hvor man blandt andet arbejdede med at gøre simulatorerne bedre. For jo mere træning man kan flytte over i simulatoren, jo billigere bliver driften af flyene. Det tyske flyvevåben bruger i dag simulatoren i 30 procent af træningstiden og måler inden for føje år at kommer op på 50 procent. Og i sidste ende erstatter simulatoren de to-sæders versioner. Flere Eurofighter-piloter var forbi Manching for i simulatoren at træne flyvninger over Libyen dagen inden de gik i aktion i virkelighedens libyske luftrum.

På papiret virker Eurofighter alt i alt som en stærk kandidat i den danske konkurrence. Programmet lever, kunderne er der, flyet udvikles hele tiden og brugerne er nogle af vores nære allierede. Med kun US Navy og Australien som brugere af F-18 Super Hornet dristes man til at mene, at Eurofighter er den stærkeste blandt udfordrerne til favoritten i den danske konkurrence, F-35.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

7 Comments for this entry

  • Ole siger:

    Det kan godt være at man kan skyde krydsermissiler på lang afstand, men det kræver jo at målene er kendt i forvejen. Det bliver straks sværere når man skal ind i fjendeland og selv finde og identificere målene på en dynamisk slagmark. Så vil man stadig være meget nem at se og skyde på for de mange mobile missilsystemer som er en større og større trussel, fordi de er svære at finde. Her vil en meget lav radar-signatur (stealth) være en klar fordel.

  • Rudi Hansen siger:

    Hej.

    Lige kort Eurofighter heder F 2 Typhoon, Eurofighter 2000 Blev flyet kaldt, ved sin unge alder, mange i dag ved ikke, hvad Eurofighter 2000 er for et fly type.

    @ole.

    Ang. Stealth ja – ja det er ok. Men ikke har ikke, de så lav radar – signatur. Se bare det er blevet skudt et F 117 Nighthawk over Sebien, da man fange det på, et forældet radar system, Efter var jeg kunne læse, var man meget urolig efter denne nedskydning, og hvad årsaget kunne være, det hvad jeg forstod, var at vise stede på flyet, sende dobbelt refeks ud, når det blev ramt af en radarbølge. Måske er det derfor, man ikke indkøbte mere fly senere hen.
    I Irak krigen kunne man opspore B 2 Spirit ved bestemt vinkler ca. 15 % af flyet er sigbar, ja det lyder ikke meget, men det er 15 % formeget.
    F 22 Raptor har også sine fejl i Stealth. Jeg ved ikke med F 35 Lightning II (JSF)har dog læst, i et tidskrift ude på Sønderborg Bibliotek, At man havde små Stealth probleme med F 35 Lightning.

    Har hørt på tysk TV. At F 2 Typhoon også har stealth egenskabe, på grund af flyets opbygning.

    Hilsen
    Rudi

  • Cphmoose siger:

    Er Taurus et krydsermissil?
    Cphmoose

  • Cphmoose siger:

    Sorry – slet gerne.
    Min hukommelse er dårlig. Jeg havde glemt udviklingen af våbnet.
    Cphmoose (tlv)

  • Mikael V. Sørensen siger:

    Tak for en informativ beskrivelse af din tur til Tyskland, Andreas.

    Jeg savner imidlertid en vurdering af, hvad det betyder for en potentiel dansk anskaffelse, at Eurofighter’en bliver produceret i fire lande. Siden det er Cassadian, der står bag tilbuddet til Danmark, betyder det så også, at vi vil købe fly fra den tyske fabrik?

    Grunden til mit spørgsmål skal findes i muligheden for, at Danmark evt. vil kunne spille de respektive koncerner (eller partnerlande) ud mod hinanden ift. modkøbets størrelse og mulige rabatter. I mine øjne vil det være nærliggende at købe flyene, hvis det skulle komme så langt, fra de tyske eller britiske fabrikker, men oplys gerne herom, hvorvidt det overhovedet er en mulighed.

    Dbh,
    Mikael

  • Henrik siger:

    Har netop læst en meget fin artikel fra Spiegel vedr Eurofighter. Ikke noget et særligt godt billede. Omkostninger ude af kontrol, dårlig ledelse i EADS betyder flyene er fulde af fejl og i flere tilfælde har været tæt på alvorlige ulykker. http://www.spiegel.de/international/europe/safety-problems-eurofighter-costs-soar-amid-mismanagment-a-910231.html
    Så tror jeg vi er bedre sikret med Gripen eller Super Hornet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *