Efter lang tids overvejelser er Eurofighter kommet frem til, at de godt kunne bruge lidt assistance til at trænge igennem til det politiske miljø herhjemme. Derfor har de valgt public affairs-firmaet Advice til at hjælpe sig.

Med i opløbet var også Public Affairs Group. En på papiret hardcore forsamling af ældre herrer med erfaring fra både erhvervsorganisationerne, fagbevægelsen og centraladministrationen. Ikke bare tidligere ungdomspolitikere, som valgte lobbyistvejen i stedet for en plads på bagerste række i Folketinget 🙂 Mænd med erfaring. Vi taler herrer som Metals mangeårige sekretariatschef Jørgen Elikofer, tildligere DA-direktør Ole Krog og ikke mindst tidligere departementschef i Skatteministeriet, Peter Loft.

Men de blev tilsyneladende vejet og fundet for lette. Eller også handler det om at Eurofighter vurderede, at de havde brug for mere end blot public affairs-assistance. Advice laver nemlig også PR-arbejde og kan sågar arrangere store events og nationale kampagner. Firmaet lavede i 2011 valgkamp for Socialdemokratiet. Så måske Eurofighter går efter husstandsomdelte pjecer, billboards, reklamer på alle busser og metrostationer samt radiospots 🙂

At være med i kampflykonkurrencen og til dels PMV-konkurrencen er high profile for de Københavnske public affairs-firmaer på grund af beløbsstørrelser og politisk interesse. Og mon ikke firmaer som GeelmeydenKiese, Radius, JKL Group og Gunbak misundeligt trykker næsen mod ruden og ser hvordan Rud Pedersen og Vespa Crabo nu har eller har haft indtil flere våbenproducenter på kundelisten. På det seneste er det lykkedes Burson Marsteller og nu også Advice at få presset sig ind. Der er dog ved ikke at være særligt mange ledige slots tilbage – medmindre man skubber en anden af pinden. Det er jo sket hele to gange med den samme våbenproducent.

Lad os se på hvordan feltet fordeler sig i kampfly- såvel som PMV-konkurrencen:

Kampfly-konkurrencen

Lockheed Martin og F-35 Joint Strike Fighter
Kampflyfeltets top dog hyrede fornylig enmandshæren Morten Lintrup, efter at man havde forsøgt at stable et samarbejde med Outcom på benene. Men efter tre måneder skiltes parterne igen. Outcom vandt i sin tid kontrakten på bekostning af Primetime, der havde haft LM som kunde siden 2008. Dengang var Morten Lintrup ansat i Primetime og den ledende mand på LM. Det er primært PR, som LM får hjælp til. Public affairs delen dyrker de ikke så åbenlyst, men mere gennem connections og pensionerede militærfolk. Lintrups styrke er, at han har ”forsvaret” LM i så mange år nu og har stor viden om både LM, F-35 og hele kampflykonkurrencen.

Boeing og F/A-18E/F Super Hornet
St. Louis-folkene har siden 2008 fået kompetent assistance af makkerparret Anette Juhler Kjær og Mads Lindberg til både PR og PA. De har til formålet stiftet selskabet Vespa Crabo, der betyder stor gedehams på italiensk. Lyder det som et mærkeligt firmanavn? Nej, det er faktisk meget velvalgt. For store gedehams kan på engelsk oversættes til Super Hornet – kælenavnet for Boeings F/A-18E/F. Kjær og Lindberg har en stor del af æren for at Boeing har fortrængt Gripen fra pladsen som førsteudfordrer til F-35. Makkerparret har tidligere arbejdet for AgustaWestland, da konkurrencen om de skibsbaserede helikoptere kørte.

SAAB og Gripen
At en del politikere og meningsdannere har et svagt punkt for den lille svensker kan SAAB i høj grad takke public affairs-firmaet Rud Pedersen for. Fra kontorerne skråt over for Christiansborg og lige oven på diskoteket Christian Firtal arbejdes ihærdigt på at øge flyets chancer fra meget små til lidt større. Når man taler med politikere og lignende, så er Gripen ofte det fly de har hørt om som deltager. Rud Pedersen, der egentlig bare er den danske filial af et svensk firma stiftet af danskeren Morten Rud Pedersen, har et stærkt politisk kontaktnet. I den svenske filial er den tidligere svenske forsvarsminister Sten Tolgfors i øvrigt ansat. I Danmark er det Nyrups tidligere pressechef, Jan Juul Christensen, der styrer kampflyslaget. Gripen havde tidligere PR/PA-firmaet Grøn Ejvin Andersen (der nu hedder KREAB Gavin Anderson) til at tage sig af PR-siden. Nu har de ikke noget PR-bureau. Men omvendt er det også stadig usikkert om de overhovedet gider fortsat at deltage i den danske konkurrence. Rud Pedersen arbejdede for Eurocopter i helikopterkonkurrencen.

Cassidian og Eurofighter Typhoon
Advice

 

PMV-Konkurrencen:

BAE Systems og CV90Armadillo
Også i PMV-konkurrencen huserer Rud Pedersen med tidligere VU-forbundssekretær Steen Hansen i spidsen. Hansen er ”well-connected” i især den borgerlige lejr og det gør ham og Jan Juul til et stærkt public affairs-makkerpar.

Flensburger Fahrzeugbau og G5
Den næstnyeste dreng i klassen er Burson Marsteller, der siden foråret har assisteret FFG. G5’eren er sammen med CV90 favoritterne i konkurrencen. Og som vi så fornylig her på nytkampfly.dk, så er det også G5 som konkurrenterne gerne vil angribe. Derfor er det ikke uklogt af FFG på forhånd at have allieret sig med en dansk hjælper.

Nexter og VBCI
Med den franske enfant terrible Nexter i stalden, har Primetime fået lidt oprejsning efter at de ved årsskiftet mistede Lockheed Martin til Outcom og siden hen måtte se LM forlade Outcom kort tid efter. Ikke for at vende hjem, men for at gå til deres egen tidligere medarbejder. Men lur mig om ikke Primetime frygtelig gerne vil tilbage i kampfly-gamet. Primetime ejes af tidligere K-spindoktorkonge Peter Sterup og hustruen, tidligere DR-journalist og ”Du er det svageste led”-vært, Trine Gregorius. Public affairs-forretningen ledes af den tidligere radikale pressechef og kommunikationschef i Finansrådet, Lars R. Nielsen. I øvrigt er både Gregorius og Nielsen medlemmer af Danmarks Radios bestyrelse. Ikke videre relevant i denne sammenhæng. Bare en lille pudsighed.

General Dynamics European Land Systems og Piranha 5 og ASCOD
PMV-producenten med det længste navn og hele to deltagere har endnu ikke fundet sig en hjælper. Men det skulle de meget snart få gjort.

Så I kan godt se, at der ikke er så mange ledige slots og det ville undre mig meget, hvis Boeing eller Gripen pludselig skiftede hest.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

2 Trackbacks / Pingbacks for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *