Fornylig talte den franske PMV-producent Nexter her på nytkampfly.dk rent ud af posen om sine konkurrenter i konkurrencen om at levere Danmarks nye pansrede mandskabsvogn. Især Flensburger Fahrzeugbau’s G5-bæltekøretøj fik drøje hug af franskmændene, der stiller op med hjulkøretøjet VBCI.

Flensburger Farhrzeugbau (FFG) har stået for opgraderingen af Danmarks nuværende pansrede mandskabsvogne, M113, til G4-versionen. Men G5 er ikke 5. generation af M113′eren understregede Nexter. Og FFG har ikke selv bygget en PMV før. De har kun opgraderet allerede producerede M113′ere. Desuden er G5 ikke solgt til nogen lande endnu, og der er kun bygget to prototyper. Skulle Danmark vælge G5 ville vi altså være launch customer, med de risici, som det indebærer, understregede Alexandre Penley, Nexters chef for salg og forretningsudvikling i Europa.

Den svada kan man hos FFG i Flensburg naturligvis ikke lade stå uimodsagt. Tyskerne ønsker dog ikke at kaste mudderet tilbage mod de franske konkurrenter.

”Vi vil lade produktet og dets evner tale for sig selv,” siger Karsten Glauning, chef for salg og projektudvikling hos FFG, til nytkampfly.dk.

”Vi mener vi har et fleksibelt og pålideligt produkt, der baserer sig på ”off the shelf technology”, samt mere end 25 års erfaring med PMV-køretøjer” understreger Glauning.

Han medgiver, at det er korrekt, at der p.t. kun findes to G5-køretøjer. Den ene prototype har indtil videre kørt mere end 20.000 kilometer, mens den anden netop i disse uger deltager i den 18 uger lange test af kandidaterne i den danske konkurrence i Oksbøl og andre steder.

Nexter holdt sig i artiklen fra den 10. juni heller ikke tilbage med at spekulere i, om FFG er stor og økonomisk robust nok til også at være i live om 30 eller 40 år. Da Danmark skal operere køretøjet i mange år, er der brug for en partner, som også er her til den tid.

Hos FFG ryster man på hovedet af den mistænkeliggørelse.

”Vi har 50 års erfaring i militærindustrien. Virksomheden har altid givet overskud og pengene bliver i virksomheden til udvikling af nye produkter,” påpeger Karsten Glauning.

92 procent af FFG’s omsætning kommer fra salg af militære produkter, mens kun otte procent kommer fra civile produkter.

Nytkampfly.dk erfarer, at Nexters udfald mod konkurrenterne har fået Forsvarets Materieltjeneste til at løfte pegefingeren over for alle fem deltagere og understrege, at man helst er den slags foruden. På redaktionen er vi naturligvis af en anden opfattelse.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *