I Norge har man gang i “Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter”-konkurrencen (NAWSARH), som handler om at finde en afløser til de mere end 40 år gamle S-61 Sea King SAR-helikoptere. En prestigefyldt konkurrence, som alle de store helikopterproducenter gerne vil vinde. For med et krav om en rådighedsprocent på 100(!) så er NAWSARH kun for dem, der virkelig kan levere. Så hvis du kan hive en sejr hjem her, så står du meget stærkere i andre konkurrencer verden over.

En af deltagerne i konkurrencen er naturligvis italiensk-britiske AgustaWestland, der stiller op med deres AW-101 helikopter. Det er det nye navn for vores EH-101 helikoptere.

Som det er de fleste faste læsere af nytkampfly.dk bekendt, så har vi herhjemme kæmpet lidt med rådighedsgraden og leverancen af reservedele til tiden. Ja, lidt er faktisk en meget stor nordjysk underdrivelse. Vi har haft enorme udfordringer – og har det stadig. Samtidig er timeprisen endt med at blive en hel anden end den lovede.

Og som om det ikke er nok, så har vi i omkring et år kæmpet med problemer på en stor del af motorerne. Problemer, som langt fra er udbedret.

De danske udfordringer får nu AgustaWestland til at fraråde nordmændene at vælge den samme type Rolls-Royce motor som vi danskere har. I stedet bør nordmændene vælge en GE-motor, hvis de vælger at købe de tremotors klepperter, som AW-101/EH-101’erne er.

Ja, AgustaWestland tilbyder faktisk kun nordmændene muligheden for at vælge GE CT7-8 motorerne. Nordmændene får slet ikke tilbudt  RTM332-motorene fra Rolls-Royce/Turbomeca, som er dem Danmark valgte.

“Dette mener vi vil gi vesentlig lavere driftskostnader og mer robust drift,” siger AgustaWestlands slagschef for Nordeuropa, Steve Powell, til det norske ingeniørmagasin Teknisk Ukeblad.

Det er aldrig slået hundrede procent fast om AW direkte frarådede Danmark at vælge RTM332-motorerne. Men beslutningen om at vælge RTM332 var Danmarks. Og man kunne have på fornemmelsen, at AW for alt i verden gerne vil undgå, at Norge begår samme fejl. Derfor får de slet ikke valget.

Fire kandidater indgav kort før jul sidste år deres endelige tilbud. Det er AgustaWestland med AW-101, Sikorsky med S-92, NH Industries med NH90 og Eurocopter med EC-225.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

10 Comments for this entry

  • Cphmoose siger:

    Så kan man jo spørge sig selv om hvad de i Norge tænker om de RTM332 motorer som også driver deres NH-90?

    Nårh nej dem har de jo ingen praktiske erfaringer med.

    Cphmoose

  • Andreas siger:

    Det er vist det man kalder helikopter-nørde humor, på den fede måde.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Man kan jo glæde sig over at DK får fornøjelsen at de der GE turbiner – praktisk taget samme motor i MH-60R. Men RTM332 er jo certificeret i S-70 🙂

  • tom siger:

    Det bliver HELT sikkert NH 90

  • Andreas siger:

    Og så er Tom tilbage 🙂

  • Cphmoose siger:

    Tyskerne har jo netop besluttet at skære ned i deres NH90 anskaffelse. Men har samtidig konverteret nogle af deres hær bestilling til en ordre på flåde helikoptere.
    Så enten har de set lyset, eller så har de fået et godt tilbud på de helikoptere der skulle til Norge.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Cphmoose
    Som jeg har læst om det tyske køb af NFH, så fik Bundesmarirne armen vredet rundt på ryggen af regeringen og kontoret for indkøb – Man skulle efter sigende have ønsket samme model som Canadierne får. Der skulle findes en kompensation til NHIndustries for de store afbestillinger. Og så har Tyskland jo spyttet i kassen for udviklingen af samme.

  • Cphmoose siger:

    @Lars-Henrik
    Jeg er enig med din læsning af den tyske situation.
    Jeg syntes bare det ville værre morsomt hvis de tyske flådevisheden helikoptre kom fra det norske køb.
    Norges tålmodighed er vel snart opbrugt med NH90. Og så skal de deres stel vel sælges til nogle andre, der har aktier i projektet.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    He he – det kunne være morsomt hvis vore Norske venner fik Seahawk lige så hurtigt som de fik en erstatnings C-130J, den er jo for længst leveret.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Skulle nogen være interesseret er der opdatering på både canadiske CH-148 Cyclone og MH-60R på dette site:

    http://mags.shephard.co.uk/rotorhub/2013/DH_MarApr13/index.html?ntp=64970@422254@119693932#/1/

    Håber det funker

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *