Svenske Gripen har taget sin deltagelse i den danske kampflykonkurrencen op til overvejelse. Som den eneste af de fire deltagere vil Gripen gerne lige høre lidt mere om detaljerne i den nye runde af kampflyindkøbet, inden man beslutter sig for, om man vil deltage eller ej. Det skriver defensenews.com.

Nyhedssitet skriver:

“The Swedish company is the only one of the four adopting a wait-and-see stance on whether to compete, with Sindhal saying Saab would decide whether to re-enter the competition when further information on the bid process becomes available.”

Lennart Sindahl, head of Saab Aeronautics, siger til defensenews.com:

“We have to see the details before we decide to take part,” he said. “The only thing we know is they are restarting the competition. We don’t know the how and when and under what prerequisites this is going to be done. This has to be analyzed, as it would be a major process to start a campaign in Denmark.”

Interessant udmelding, som kan tolkes på flere forskellige måder.

SAAB har slet ikke de samme muskler som Boeing og Eurofighter til at føre kampagne i mange lande over hele verden. Og derfor bliver selskabet nødt til benhårdt at prioritere sine ressourcer omkring konkurrencer, hvor man har en bare nogenlunde fornuftig chance for at vinde.

Og chancerne ER meget små i Danmark. Ikke blot fordi F-35 deltager og er storfavorit. Men også fordi feltet af deltagere generelt er stærkt efter at Eurofighter kom ind. Både Super Hornet og Eurofighter har NATO-lande i ryggen og er i produktion. Det betyder at de står stærkt på de generelle kriterier for danske militære materielanskaffelser, der hedder, at det skal være noget vores nære allierede bruger og at projektrisikoen skal være lav. Den nye version af Gripen, som Danmark har kig på, er som bekendt kun solgt til svenskerne selv og til Schweiz, ligesom flyet stadig er under udvikling.

Prisen er måske den laveste, men at materiellet også bruges af vores allierede spiller nok i sidste ende en større rolle. Og så var det måske bedre, at SAAB brugte krudt på at føre kampagne i flere østeuropæiske lande.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

  • Jesper siger:

    Hmm, hvor mange nære allierede flyver en store to motoret Super Hornet. Og hvor meget indflydelse får DK på videreudvikling. Det ender vel med at vi må lukke Karup og købe et hangarskib for at tilpasse os ;o)

    Kom nu Holland og Norge, I tager en esk. Gripen NG hver til air-policeing, så er vi med og har flyvevåben til fornuftig omkostninger og med større indflydelse på udvikling.

  • R Jonsson siger:

    Piloter, der fører Gripen har svært ved at forstå, hvordan stater kan være så dumme, at de kan spilde penge på jagerfly, der er så meget dyrere i driftsomkostninger end Gripen og er også ekstremt dyrt at købe og vedligeholdelse. Manglen på flybrændstof i krig giver Gripen meget stor skala med flere flyver sessioner gennemført med våben belastninger, der ikke adskiller sig meget fra den anden Generation 4 + fly. Under Libyen krigen, var tilgængelighed 100% – noget der næppe mange andre konkurrenter kan komme tæt på. Den største fejl ville være, hvis Danmark vælger fortsat Joint Strike Fighter, som allerede projektet er bare alt for tung og belastningen er ikke mængden af ​​våben, der ville være ønskelig.

  • Kenneth siger:

    Jag ber att få hålla med ovanstående kommentatorer. Och som vanligt så ber jag också att få propagera för att Gripen är bästa alternativ om man ser till vad planet kan samt dess ekonomiska fördelar. The overall picture that is.

    Men vad spelar det för roll när det är politiska hänsyn som tas – och inte alltid i rätt riktning.

    Schweizarna däremot tog en djup titt i den militära kassakistan och sa väl nåt i stil med:

    – At the end of the day, Gripen NG is what we can afford – and we still get a fighter that meets our requirements! At the same time as we get money over for other necessary spendings for our army.

    And at the end of the day Russian T-34 beat German Tigers…

    Detta för att Tigern var för DYR, för FÅ exemplar, för KOMPLICERAD och alltför ofta INTE FUNGERANDE!

    Ringer det någon klocka någonstans, Gripen – F-35 t ex???

  • Mads siger:

    @ R Jonsson

    Under Libyenkrigen gennemførte Eurofighteren 97% af de planlagte missioner. (Ifølge Eurofighter selv godt nok, men alligevel…) http://www.eurofighter.com/magazin/eurofighter_world_03_12/

    Og umiddelbart tror jeg ikke tallet er meget anderledes for de danske F-16.

    @ Kenneth

    Kan godt se din pointe med at sammenligne med T-34 og Tiger, men der er nu en hel del andre faktorer der her spiller ind. Tror f.eks. ikke at Lockheeds fabrikker kommer til at blive udsat for strategisk bombardement, mens de producerer F-35 og Danmark vil aldrig få de samme mandskabsresourcer som Sovjetunionen havde og vil heller aldrig bruge soldaterne som de gjorde dengang.

    Synes det er værd at bemærke at de lande der hidtil har købt Gripen er lande der ikke har et nævneværdigt internationalt engagement. Schweitz, Sydafrika, Thailand, Ungarn og Tjekkiet er ikke lande der typisk kommer når FN eller NATO kalder.

  • Anonymous siger:

    @Mads

    “Synes det er værd at bemærke at de lande der hidtil har købt Gripen er lande der ikke har et nævneværdigt internationalt engagement. Schweitz, Sydafrika, Thailand, Ungarn og Tjekkiet er ikke lande der typisk kommer når FN eller NATO kalder.”

    Tjekkiet foretager altså jævnligt air-policing opgaver for NATO. Det er muligt, at de ikke har pengene til at deltage f.eks. i engagementer som Libyen, men det tror jeg ikke deres materialevalg skal have skylden for. Det er økonomien og politisk vilje det handler om.

2 Trackbacks / Pingbacks for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *