Da den danske kampflykonkurrence blev skudt i gang igen i sidste uge, så fik Eurofighter lov til at komme ind i varmen igen, efter at de frivilligt gik ud af døren i for mere end fem år siden. Men hvorfor vil de med igen, hvorfor lukker vi dem ind og har de en chance for at vinde? Få svarene her.

Flyet produceres i fællesskab af EADS, BAE Systems og italienske Alenia og bag står de fire partnerlande Tyskland, Storbritannien, Italien og Spanien. Desuden er flyet solgt til Østrig, Saudi Arabien og Oman. Eurofighters fortid, nutid og fremtid kan I læse meget mere om her. Nu til sagen.

Hvorfor vil Eurofighter gerne ind i konkurrencen?
Trofaste læsere vil vide, at Eurofighter forlod den danske og norske kampflykonkurrence i vrede i december 2007. Ifølge den norske militæranalytiker John Berg, så var den danske exit blot et biprodukt, fordi Eurofighter blev sur på nordmændene og forlod konkurrencen med en forklaring om, at JSF alligevel var valgt på forhånd. Men da begge lande var JSF-partnere måtte Eurofighter forlade begge konkurrencer for at få budskabet om at JSF var valgt på forhånd til at fremstå troværdigt. For hvorfor trække sig fra én konkurrence med JSF-deltagelse og ikke fra en anden konkurrence med JSF-deltagelse i et naboland? Senere har Eurofighter så kunne notere sig tre ting:

– JSF-projektets favoritværdighed bliver mindre og mindre i takt med at projektet stadig tumler med store udfordringer.

– Den danske konkurrence blev sat på pause og dermed var der måske mulighed for at spille sig selv på banen igen.

– Boeings F-18 Super Hornet kom ind i konkurrencen i 2008 fortrængte den med et snuptag Gripen fra rollen som førsteudfordrer til JSF. Og F-18 og Eurofighter minder meget om hinanden på flere punkter. Der er i begge tilfælde tale om et fly i drift og produktion, der bruges af nære allierede. Begge fly scorer altså højt på både lav projektrisiko og at materiellet bruges af nære allierede. De to kriterier er nu til dags den røde tråd i danske forsvarsmaterielanskaffelser.

Kort før konkurrencen blev sat på pause den 24. marts 2010 skrev DR, at den militærfaglige anbefaling faktisk pegede på, at man burde vælge F-18 Super Hornet. Og det har man uden tvivl noteret sig i hos Eurofighter i München, og derfor vil man gerne lukkes ind igen og forsøge at gøre Boeing kunststykket efter.

Hvorfor har vi lukket dem ind igen?
For at få så meget som muligt at vælge imellem. Konspirationsteorierne om at F-35 er valgt på forhånd, ville også bare få ekstra meget luft under vingerne, hvis vi lige frem fravalgte at se på visse alternativer.

Hvad kommer det til at betyde for tidsplan og proces?
Ifølge flere forsvarsordfører, så lovede forsvarsminister Nick Hækkerup på et møde i forsvarsforligskredsen onsdag i sidste uge, hvor indlemmelsen af Eurofighter blev aftalt, at det ikke ville påvirke tidsplanen, der som bekendt sigter mod et typevalg i midten af 2015. Og hvis det alligevel skulle ske, så blev ordførerne lovet, at der i så fald ville blive bevilget flere penge og mere mandskab til Projekt Nyt Kampfly.

Har Eurofighter så en chance for at vinde i Danmark?
Tjaaaa…. Hvis vi antager, at der er tale om en ”level playing field”, hvor ingen deltager har vundet den militærfaglige evalueringsproces på forhånd, så er der en teoretisk mulighed for at Eurofighter kunne løbe med sejren i den tekniske evaluering. De seneste år er flyet solgt til både Østrig, Saudi Arabien og senest Oman. Det kom i finalen i den indiske konkurrence, hvor det tabte til Rafale. Men så langt kom hverken Gripen eller Super Hornet – to af de tre andre danske deltagere. Og i Schweiz kom Eurofighter ind på en andenplads i testfasen, bagefter Rafale men foran Gripen. Schweizerne valgte i sidste ende Gripen, fordi den var billigst. Og netop prisen kan være en klods om benet på Eurofighter. Uafhængige højtstående kilder har således hvisket mig i øret, at flyet koster omtrent det dobbelte af de andre deltagere. Til gengæld bliver flyets svageste punkt – fraværet af en såkaldt AESA-radar – snart fortid.

Men ovenover den militærfaglige vurdering ligger en mere uhåndgribelig størrelse, der hedder de storpolitiske hensyn. Og her står de amerikanske deltagere, F-35 Joint Strike Fighter og F-18 Super Hornet, stærkest, da Danmark traditionelt har stået last og brast med USA. Men vi er også med i EU og to europæiske nabolande, Tyskland og Storbritannien, står bag Eurofighter sammen med Italien og Spanien. Så hvis vi vil styrke de europæiske bånd, så vil et køb af Eurofighter være en god måde at gøre det på. Måske man kunne bytte. De fire Eurofighter-lande skaffede os en EU-toppost til Helle Thorning, hvis vi købte deres fly :-)

Ligesom amerikanske udenrigs- og forsvarsministre uden tvivl vil lægge et godt ord ind for de amerikanske deltagere, så kan vi bestemt ikke udelukke at den tyske forbundskansler og den britiske premierminister vil agere kampflysælgere og tage kampflyindkøbet op på møder med den danske statsminister og andre højtstående politikere.

David Cameron var fornylig i Indien. Og øverst på agendaen stod arbejdet med at få inderne til at droppe forhandlingerne med Rafale, som eftersigende er gået lidt i hårdknude, og vende blikket mod Eurofighter. En kampflykonkurrence er som bekendt ikke afgjort før flyene lander hos kunden. Og selve det ene af landenes premierminister er parat til at rejse ud for at gøre et forsøg på at få flyet ind i varmen igen. Det siger lidt om hvor meget storpolitik der indgår, når vi taler om kampflyindkøb. De amerikanske deltagere står uden tvivl stærkest. Men Eurofighter står slet ikke så svagt i den storpolitiske kamp som svenskerne og deres Gripen.

Og man skal bestemt ikke udelukke at Merkel og David Cameron (ellers deres efterfølgere) vil inddrage kampflykøbet i helt andre politiske studehandler. For der er som bekendt rigtig mange penge på spil.

Endelig er der modkøbselementet, hvor et valg af Eurofighter ville åbne døren for, at danske forsvarsvirksomheder ville kunne få foden inden for i en meget stor del af den europæiske forsvarsindustri. Bag Eurofighter står nemlig BAE Systems, EADS og Alenia. Især BAE Systems og edderkoppespindet EADS vil kunne tilbyde rigtig mange spændende samarbejdsmuligheder. EADS er moderselskabet bag Airbus, Eurocopter og et hav af andre virksomheder i samme boldgade.

Summa summarum:
Eurofighter er en stærk kandidat med en række lande bag, som er vores meget tætte allierede. F-35 JSF er fortsat favorit og F-18 Super Hornet er førsteudfordrer, da den også er amerikansk. Men Eurofighter kiler sig ind på en tredjeplads og skubber Gripen ned på pladsen som den mindst sandsynlige vinder.

Med lidt over to år til at det er tid til typevalg (hvis tidsplanen holder, og det gør den sjældent) så skal Eurofighter til at få fingeren ud og fortælle både politikere, embedsmænd, meningsdannere, journalister og den brede befolkning om flyets herligheder, ligesom de skal løbe de danske forsvarsvirksomheder på dørene for at gøde jorden for modkøbsaftaler. Men i forhold til amerikanerne, så har Eurofighter den fordel, at de ikke skal rejse så langt for at komme til landet, og koncernen faktisk beskæftiger danskere på centrale poster i deres salgsorganisation – samt en dansk testpilot.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

13 Comments for this entry

  • Cphmoose siger:

    For Eurofighter er det vel en fordel at alle partnerlande har købt flere fly end de egentlig har lyst og råd til. Så det må være muligt at få noget rabat eller evt købe brugte fly.

    Det er vel ikke realistisk at eurofighter skulle koste det dobbelte af JSF? Hvis rygtet er rigtigt er der jo ingen grund til at forsøge sig i DK. Ellers trænger de godt nok til politisk rådgivning.

    Cphmoose

  • Andreas siger:

    @moose: Man tager dem ind, da det ville virke mærkeligt ikke at ville se på varen fra en producent, der gerne vil sælge os sin vare. Vi vil naturligvis gerne tale med alle, der mener de har noget at tilbyde. Andet ville være unfair og ville være et argument for, at det ikke var en reel konkurrence.

  • Cphmoose siger:

    Det jeg forsøger at sige, er at rygtet om prisen virker urealistisk. Hvis prisen på Eurofighter er dobbelt op i forhold til de øvrige kandidater, så har vi jo klart ikke råd og producenten spilder sin tid.

    F 18 mister vel mening jo længere tid der går.
    Cphmoose

  • Christian siger:

    “Uafhængige højtstående kilder har således hvisket mig i øret, at flyet koster omtrent det dobbelte af de andre deltagere.”

    Andre deltagere i den Schweiziske konkurrence eller vores? Altså er det med eller uden JSF’eren?

  • Andreas siger:

    @moose: EF mener ikke selv de koster det dobbelte. Som du ved kan prisen på et kampfly gøres op på mindst syv forskellige måder. Det er blot hvad en uafhængig dansk person fortalte.

  • Jacob siger:

    Hvilken rolle har Danmark i forsvarspolitik, vi er et lille ubetydeligt land, hvis flystyrke kan stå på et hangarskib. Hvis vi skal i krig, er der vel altid et andet større land som har været der først, og ryddet det værste af vejen. Danmarks bidrag er så typisk et 4-5 jagerfly som er der sikkert kun for at vise at vi også gerne vil være med. Men det “batter” jo ikke noget at stille et par fly, når andre lande kommer med 20-30-50 fly… Så hvorfor købe de dyreste fly ( F-35 ) som er overkill i min mening. Hvis vi skal have jets skal det være for airpolice og andre afvisningsopgaver. Hvis der kommer krig i DK, så er vores 30 fly alligevel ødelagt og ubrugelige….

    Danmark, køb en hyldevare, som er billig i anskaffelse og vedligeholdelse og brug den til hvad den er. Vi er ikke et stort land med 60 millioner mennesker og stort forsvarsbudget.

    Selvom i siger at Gripen er farlig at købe så giver det måske mening i dansk regi til små lande med små budgetter.

  • Esben siger:

    ” Selection of the Typhoon would result in reduced costs for the Royal Danish Air Force, through “logistics, training and interoperability during coalition missions”, Eurofighter claims. ” Flightglobal 18.03.2013

    http://www.flightglobal.com/news/articles/four-rivals-to-enter-danish-dogfight-383554/

  • Christian siger:

    @ Jacob

    De andre lande skærer også ned i antallet af fly, så det er kun sammenlignet med USA, at 30 fly er et ubetydeligt antal.

    Desuden viste Libyen aktionen, at vi selv med få midler kan gøre en forskel, hvis vi har viljen til rent faktisk at bruge de få midler vi har.

    Endeligt er der spørgsmålet om solidaritet og normer. Hvorfor skulle vi forvente at de andre lande giver deres bidrag, hvis vi ikke selv magter at bidrage med noget som helst. Derfor er vores, omend lille bidrag, med til at opretholde en norm om at man yder hvad man kan.

  • Andreas siger:

    @Esben: Ja, det skal de sige. Havde været mærkeligt hvis de havde skrevet: Selection of the Typhoon “will not” result…

    Og som sagt er der mindst syv forskellige priser på et kampfly.

  • Upandaway siger:

    Intressant att Gripen, trots att det är billigast, hamnar sist. Och jag måste säga att jag håller med om den rankingen, inte minst därför att SAAB verkar också verkar göra det, de har faktiskt inte bestämt sig för om de vill vara med i processen eller ej:

    “First, though, Saab must decide whether it will actually recompete for the Danish deal.

    The Swedish company is the only one of the four adopting a wait-and-see stance on whether to compete, with Sindhal saying Saab would decide whether to re-enter the competition when further information on the bid process becomes available.

    “We have to see the details before we decide to take part,” he said. “The only thing we know is they are restarting the competition. We don’t know the how and when and under what prerequisites this is going to be done. This has to be analyzed, as it would be a major process to start a campaign in Denmark.”

    Industry executives here said they are looking to see what price the Danes put on the politics of a fighter buy that pits Europe against the U.S.

    “For the moment, that is unclear. There is definitely a political interest in this, but whether the financial side or political side will weigh the heaviest on the scales remains to be seen,” one executive said.”

    http://www.defensenews.com/article/20130316/DEFREG01/303160005/Danish-Fighter-Restart-Could-Hurt-F-35?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGE

  • Henrik (den anden) siger:

    Eurofighter er interessant. Den flyver og opgraderinger er relativt sikre grundet volumen af solgte fly. Mht pris må den naturligvis være billigere end JSF ellers vinder den helt sikkert.
    Muligheden for at købe let brugt opdateret findes absolut. Mener CH har fået et sådant tilbud.
    Vores nærmeste allierede i div. Krige er jo typisk GB. Det er oftest deres styrker vi samarbejder tættest med.

  • GD siger:

    Andreas skrev:
    “Og F-18 og Eurofighter minder meget om hinanden på flere punkter. Der er i begge tilfælde tale om et fly i drift og produktion…”

    Boeing har bestilt de sidste long lead items sidste år og sidste Super Hornet skal leveres august 2015. (som jeg husker det)

    En eventuel Australsk ordre vil udskyde at produktionslinjen går kold med et års tid.

    Det var forventet at hvis der var taget en beslutning, havde den australske forsvarsminister meldt det ud på Avalon, men det gjorde han ikke. Nu ventede den australske regering flere måneder med at offentligøre at den havde skrevet under på den forrige kontrakt.

    Vi hører nok mere til det i juni, når australierne skal tage stilling til indkøb af flere JSF.

    Der er ikke tegn på at den amerikanske flåde køber flere, men det kan jo overraske!

  • Esben siger:

    Andreas@ Mit indlæg var ikke et argument, det har jeg ikke tilstrækkelig indsigt til at begive mig ud i, men et beskedent bidrag til informationen i den interessante debat herinde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *