På et samråd i Folketingets Forsvarsudvalg tirsdag eftermiddag, oplyste Forsvarsminister Nick Hækkerup, at der er blevet fundet fejl på 26 af de 51 motorer, som det danske Flyvevåben har til sine i alt 14 EH-101 helikoptere.

I foråret 2012 trak det store overskrifter, da Flyvevåbnet kunne konstatere store problemer med motorerne på de danske EH-101 helikoptere. Og sagen kulminerede med et samråd i Folketingets Forsvarsudvalg den 31. maj 2012. Her kunne Nick Hækkerup ikke fortælle noget om problemernes samlede omfang, hvad det ville koste at udbedre og hvem der skulle betale – Danmark eller motorproducenten. Men ministeren lovede at vende tilbage med de oplysninger til udvalget.

Det har ministeren ikke gjort af egen drift. Men da udvalget i dag havde ministeren i samråd om den rapport fra Rigsrevisionen om EH-101 helikopterne, som kom i oktober sidste år, spurgte Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen ind til motorsagen.

Ministeren fortalte, at man den 12. februar i år var blevet færdig med at gennemgå de 51 motorer og havde fundet fejl på 26 motorer. På tre motorer var fejlene blevet udbedret. Seks motorer var taget ud af drift og de sidste 17 motorer vil blive taget ud af drift og repareret i takt med at de når deres grænseværdier. Endelig har Flyvevåbnet anskaffet én ekstra motor.

Til tydelig irritation for Troels Lund Poulsen kunne Nick Hækkerup ikke redegøre for hvem der kommer til at betale for udbedringen af fejlene på motorerne. Ministeren kunne dog fortælle så meget, at problemerne blandt andet handlede om coating, der var skaldet af og havde medført tilstopning af motorernes kølerhuller og revner i brændkamrene.

På samrådet spurgte Troels Lund Poulsen og hans partifælle, tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, ind til Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoens samarbejde – eller mangel på samme – med Rigsrevisionen. I rapporten fra oktober kom Rigsrevisionen med en meget skarp kritik af ministeriet og kommandoens samarbejdsvilje i forbindelse med revisionens udarbejdelse af EH-101 rapporten.

Det var dog ikke mange konkrete oplysninger, som Nick Hækkerup kunne give om de initiativer, som angiveligt er sat i værk for at forbedre samarbejdet. Til især Gitte Lillelund Bechs store frustration, læste Nick Hækkerup næsten ordret op af den skriftlige redegørelse, som han for flere måneder siden sendte til udvalget. Lillelund Bech følte ikke, at ministeren gav den uddybende mundtlige forklaring, som udvalget havde udbedt sig.

Troels Lund Poulsen nævnte muligheden for at indkalde ministeren til et nyt samråd om forsvarets generelle samarbejde med rigsrevisionen, da kritikken i EH-101 notatet var meget skarp og usædvanlig.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Alf Blume siger:

    51 motorer – så er der jo slet ikke noget problem, da der kun er 14 fly, som bruger 42 motorer. En fejl kan jo være så mange ting, ikke nødvendigvis noget der betyder at motoren ikke kører, men øjensynlig at den skal efterses eller have dele skiftet ud tidligere end ellers?

    http://www.flickr.com/photos/alfblume/2564662668

  • tom siger:

    Det er bare mere end “for dårligt” at der
    1. Ikke er kastet lys over motorproblemerne
    2. Ikke kan oplyses hvem der betaler
    3. At FCH har sørget for at Rigsrev ikke længere kan
    kritisere Forsvaret
    4. Det værste er vel at ingen forsøger at placere ansvar
    og evt. årsag til de opståede motor defekter, der åben-
    bart kun opstår på RDAF EH-101 iflg RTM. Tankevækkendene.
    vh Tom

  • Rudi Hansen siger:

    Mojn.

    Motor problemet, er nok blevet et hver dags kost, nu har Philips hjemtrukket ca. 50.000 El. Hånd knive, problemet var den lille El. Motor i kniven, problem med BMW billes motor, F 35 JSF Fik flyveforbud pga. Motoren,vores nye fregatter haft små motor probleme.

    Nu er det AW 101 MERLIN motor det ikke har det godt, men vi havde jo også, mange probleme, med vores dengang S61 SEA KING. De har også haft begynde, probleme med deres motore i begyndelsen, vores Westland Mk 80 – 90 LYNX har også haft mange motor problem… Men alt var i begyndelsen, så Flyvevåbnet kende jo de “små børne sygdomme, de har ved begyndelsen”

    @Tom

    Du skrive “Hvem der skal betale” Du ved sikket, at det er noget som heder fabriks garanti, og jeg har læst at MERLIN s motor har 10 år. Alså det er Agusta – Westland som har ansvaret på vores 42 MERLIN motorer nogle år endnu.

    Vh.
    Rudi

2 Trackbacks / Pingbacks for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *