I fredags kunne Pentagons chef for “operational test and evaluation” (OT&E), Michael Gilmore, aflevere sin årlige gennemgang af de største militære udviklingsprojekter til den amerikanske kongres.

Hele rapporten er ikke offentliggjort endnu, men kapitlet om F-35 er naturligvis dukket op på nettet. Det er interessant læsning. Tingene ser stadig bestemt ikke gode ud for udviklingen af flyet. Men der er ikke en meget stor lysende rød lampe, som springer i øjnene når man læser det.

Kapitlet om F-35 kan findes her. Og rapporten er også blevet tygget igennem og beskrevet i denne artikel og i denne artikel.

Her kan I læse lidt om hvad Gilmore skrev i sidste års rapport.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Anonymous siger:

    “Men der er ikke en meget stor lysende rød lampe, som springer i øjnene når man læser det.”

    Nej, pæren er for længst sprunget pga. overspænding! Tilbage er kun lidt sod og skårene fra det røde glas…;-)

  • Henrik siger:

    JSF kan ikke flyve i tordenvejr, da et lynnedslag kan få den til at eksplodere. Brændstoftanken skal designes om. Der er et stykke vej inden den er færdig. Lad os dog satse på noget mere sikkert -Gripen NG forekommer mig at være den bedste og billigste.

  • GD siger:

    Brændstoftanken skal ikke bygges om. Der er tale om at systemet der skal forsyne tankene med inerte gasser ikke producerer nok under bestemte forhold. Det er redesign med lav risiko og lav prioritet, så løsningen skal først være endeligt på plads i 2015-16.

    Der kan læses meget mere om det i Quick Look Rapporten fra sidste år, så det er gamle nyheder.

    I det år der ligger mellem QLR og OT&&E er der ikke fundet substantielle nye problemer, på trods af at der i perioden er fløjet ca. 20% af de samlede test points. Faktisk er en del af de usikkerheder der er nævnt i QLR siden blevet elimineret, eller tæt på en løsning.

    Der er ikke fundet flere fejl ved fatigue testing end der er ved andre programmer, se QLR for sammenlig med F-22 og F-18E/F.

    QLR mente ikke at der var fundamentale problemer med designet af JSF. Problemerne kan løses.

    Det største problem er forsinkelsen af softwaren, hvor mission systems kan blive op til 18 mdr. forsinket – ikke alt det gejl journalister kan finde på at skrive for at lave en kontroversiel historie.

    Der vil altid være noget at rette på, tag for eksempel redesign af Gripen efter at en pilot ufrivilligt blev skudt ud med katapultsædet i 2007!

  • Henrik siger:

    Så kan vi da blot købe Gripen i 2 sædet version – risikoen for at 2 piloter skydes ud ved et uheld må være overskuelig.
    Det er muligt, at problemerne for JSF er mindre end pressen skriver. Men det er også muligt at flyet grundet sin pris og drift ikke egner sig til vores behov og betalingsevne når det engang er klart.
    Det er i den forbindelse Gripen er et godt valg, da det også er klart billigere end f18 og eurofighter i anskaffelse og drift over tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *