Siden 1. januar 2008 har pr-firmaet Primetime hjulpet Lockheed Martin med at besnakke den danske mediestand. Men det er slut nu. Efter fem år som amerikanernes tro væbnere og forsvarere er det slut for pr-firmaet, der ejes af den tidligere tv-kvinde Trine Gregorius og hendes mand, tidligere konservativ spindoktor Peter Sterup.

Opgaven med at nedtone F-35 Joint Strike Fighter-projektets massive problemer og Lockheed Martins træghed med at placere ordrer hos den danske forsvarsindustri er i stedet lagt i hænderne på pr-firmaet Outcom. De kan dog ikke være kommet særlig langt med deres arbejde, da de endnu ikke har kontaktet den vigtigste journalist på området og inviteret ham på kaffe. Eller skrevet sig op til at modtage nytkampfly.dk’s nyhedsbrev. (Lad os se hvor mange dage der går inden de ringer 🙂 )

Opdatering: Der gik ca. 13 timer!.

På Outcom’s hjemmeside bliver man ikke særlig meget klogere på hvem man eventuelt kan forvente at høre fra. Under menupunktet ”Medarbejdere” finder man blot en lang (intetsigende) smøre og ikke et eneste navn. Kun på kontaktsiden er der info på ledelsen af firmaet. Spøjst, da andre pr-firmaer ofte gør en stor dyd ud af hvem de har ansat og hvad de ansatte har af erfaring fra virksomheder, politiske partier, ministerier og lignende.

Primetimes primære Lockheed Martin-ansvarlige forlod firmaet i 2012. Jeg kunne forestille mig at årsagen til det afbrudte samarbejde er, at der var tale om en 5-årig kontrakt. Men det er da tankevækkende at Lockheed Martin vælger ikke at køre videre med dem, som har arbejdet for dem i fem år og er kommet godt ind i det komplicerede stof og fået et godt kendskab til den danske forsvarsindustri. Primetime-folkene har således været at finde til de fleste airshows, industridage, konferencer og lignende de sidste fem år.

Med Outcom’s entré kommer der lidt friskt blod ind i pr- og public affairs-maskineriet i forbindelse med indkøbet af militært isenkram. For p.t. så arbejder firmaet VespaCrabro for både Boeing (kampfly-konkurrencen) og GeneralDynamics European Land Systems (PMV-konkurrencen) – og indtil fornylig også for AgustaWestland, der som bekendt tabte helikopter-konkurrencen.

Gripen’s public affairs-lakajer hos Rud Pedersen arbejder også for BAE Systems (PMV), ligesom de hjalp Eurocopter, da de deltog i helikopterkonkurrencen. For et par år siden havde Gripen et andet firma til at tage sig af pr (public relations: kontakt til medier), mens Rud Pedersen kun tog sig af public affairs (kontakt til politikere og andre meningsdannere).

Team Romeo, der er virksomhederne bag MH-60R Seahawk-helikopteren, vandt den danske konkurrence uden pr-hjælp. (tænk lige lidt over det 🙂 )

Sat lidt systematisk op ser pr-/pa-assistancebilledet således ud:

Kampfly:
Lockheed Martin F-35 JSF: Outcom (Primetime 2008 – 2012)
Boeing F-18 Super Hornet: VespaCrabro
SAAB JAS-39 Gripen: Rud Pedersen

Helikoptere:
Eurocopter AS565 Panther: Rud Pedersen (Indtil Panther’en blev siet fra i januar 2012)
AgustaWestland AW-159 Wildcat: VespaCrabro
Sikorsky MH-60R Seahawk: Ingen

Pansrede mandskabsvogne:
BAE Systems: Rud Pedersen
GDELS: VespaCrabro
De øvrige: Ingen so far I know.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Cphmoose siger:

    Man undres over om vespa crabro navnet kom før eller efter kunden.
    Og hvad er det der magic carpet service de tilbyder deres kunder?

    Cphmoose

  • tom siger:

    Det er ikke fordi jeg er interesseret i disse jernklodser, og har ej heller ikke forstand på dem.

    Men fra min tid ved DK rep. for 101 så ved jeg at samme firma – Polyfa,også puslede med Krauss-Maffai samt et jernklodsfirma mere. vh Tom

3 Trackbacks / Pingbacks for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *