Det bliver ofte diskuteret hvor meget arbejde den danske deltagelse i F-35 Joint Strike Fighter-projektet har kastet af sig til den danske forsvarsindustri. Ingen kan benægte, at der stadig er et (meget langt) stykke vej endnu. Men Lockheed Martin tøver da også forståeligt nok med at sende arbejde vores vej så længe vi ikke har bundet os til at købe flyet.

Men det er ikke ensbetydende med, at der slet ikke laves F-35 ting i Danmark. I november havde jeg lejlighed til at besøge den danske forsvarsvirksomhed Terma’s superavancerede kompositfabrik i Grenå. Her arbejder kittelklædte medarbejdere i et sterilt miljø med at lave dele i komposit til flyet. Det er blandt andet halevinger, gunpods, pyloner til at hænge luft-til-jord missiler op på og dele til selve flykroppen.

Processen med at lave kompositdele er meget avanceret, og Terma har da også investeret omkring 140 mio. kroner i udstyr, som gør dem i stand til at producere kompositdelene.

Første skridt er at hente tynde måtter af kompositmateriale ud af en fryser og skære dem til efter en skabelon af den del, som man skal lave. Herefter bliver måtterne lagt op i en form, og med en lille spatel bliver måtterne møjsommeligt glattet ud. En proces, der kaldes bonding. Op til 120 lag af kompositmåtter kan det blive til. Og det kræver at man holder tungen lige i munden. Laser i loftet hjælper med til at sikre, at der er blevet glattet helt ud inden det næste lag lægges på.

Herefter kommer kompositmaterialerne ind i en såkaldt autoklave. Her bliver de opvarmet til 300 grader under et tryk på otte bar. Den proces tager otte timer og foregår i et stort trykkammer-lignende rør, der måler omkring 3 meter i diameter og er mere end fem meter langt.

Når den proces er overstået, sørger en avanceret maskine for at file delene til, så de passer præcis sammen med de andre kompositdele til det avancerede kampfly. Herefter bliver de målt og det bliver kontrolleret, at der ikke er lufthuller og fejl indvendigt. Det foregår alt sammen i et større kompleks af maskiner, hvor delene på små togvognsagtige ting bliver transporteret fra maskine til maskine. Undervejs på komponentens vej gennem fremstillingsprocessen har den haft følgeskab af et tykt ringbind, hvor alt dokumenteres og hvor de ansvarlige medarbejdere sætter deres stempler i som garanti for at alt er i orden. Den detaljerede dokumentation giver sporbarhed helt ned til præcist hvilket værktøj og hvilket måleudstyr, der er blevet anvendt.

Terma har været engageret i F-35 projektet siden 2000 og har indtil nu leveret dele for 1 mia. kroner. Hvis firmaet får en rolle som fast leverandør når flyene går i fuld produktion, så forventer Terma at levere dele for mere end otte mia. kroner. Det vil kræve omkring 150 nye medarbejdere i Grenå.

Foruden kompositproduktionen til F-35, så har Terma også specialiseret sig i at lave pods med selvbeskyttelsesudstyr (ofte virksomhedens egen-udviklede løsning), maskinkanoner, fotoudstyr og lignende. Termas pod-produktion startede med at være til de danske F-16 fly og ekspanderede herefter til F-16 kunder over hele verden. Til dato har firmaet leveret mere end 14.000 pods og pyloner til F-16 kunder. Desuden laver Terma pods til stort set alle former for fly og helikoptere. Selv fremhæver de deres evne til at installere pods med især selvbeskyttelsesudstyr på eksisterende fly. De har således blandt andet forsynet tyske C-160 transportfly med ALQ-213 selvbeskyttelsesudstyr i pods, så tyskerne var bedre klædt på til at operere i Afghanistan. Men også Hercules transportfly, britiske Tornado-kampfly, Apache og EH-101 helikoptere samt Nimrod-antiubådsfly har Terma sat pods på.

Når man besøger Terma-fabrikkerne i Grenå, så går det op for en, at vi her i lille Danmark har rigtig våbenproduktion. Ikke af rifler og forladergeværer, men af dele til avancerede kampfly. De i alt 266 ansatte i Grenå laver også civile komponenter. I øjeblikket mest til Gulfstream privatfly, men også tidligere til blandt andet Airbus A340 og Boeing 777.

Turen til det jyske bød også på et besøg i Termas hovedkontor i Lystrup, hvor man også laver spændende ting. Men det må I vente med at læse om i et senere indlæg…

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

4 Trackbacks / Pingbacks for this entry

  • […] Missiladvarsel, 3D-lyd og radarer 0 9. januar 2013 Før jul skrev jeg om mit besøg på Termas kompositfabrik i Grenaa, og nu er turen kommet til at fortælle jer lidt om, hvad Terma roder med på hovedkontoret […]

  • […] producerer i forvejen en række komponenter til F-35 projektet. Læs mere om det i denne artikel om mit besøg hos Terma i november sidste […]

  • […] Den anden kontrakt er på USD 97 mio., svarende til 510 mio. danske kroner, og blev indgået i november med Northrop Grumman, som er underleverandør til Lockheed Martin. Aftalen blev først offentliggjort i dag sammen med den anden aftale. Den indebærer at Terma i samme periode som med den anden aftale, skal producere forskellige typer af pods, pyloner og paneler til flyet. Alt sammen i komposit på Terma superavancerede anlæg i Grenå, som nytkampfly.dk som bekendt besøgte i november sidste år. […]

  • […] Den anden kontrakt er på USD 97 mio., svarende til 510 mio. danske kroner, og blev indgået i november med Northrop Grumman, som er underleverandør til Lockheed Martin. Aftalen blev først offentliggjort i dag sammen med den anden aftale. Den indebærer at Terma i samme periode som med den anden aftale, skal producere forskellige typer af pods, pyloner og paneler til flyet. Alt sammen i komposit på Terma superavancerede anlæg i Grenå, som nytkampfly.dk som bekendt besøgte i november sidste år. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *