Dagens tal er 94.425. Det er nemlig prisen i danske kroner for én flyvetime i Flyvevåbnets EH-101 helikoptere. Det er næsten syv gange mere end de 13.500 kroner i 2011-priser, som man ved indkøbet af helikopterne i 2011 vurderede det ville koste. Det gør næsten helt fysisk ondt på skatteyderen at skrive tallet og samtidig skue ud over Utterslev Mose, hvor EH-101’ere dagligt flyver ind over mod Rigshospitalet.

Det er Rigsrevisionen, der efter mange års kamp endelig har fået lokket tallet ud af Forsvaret. Skandaløst er der vist kun at sige til det.

Rigsrevisionen har også regnet sig frem til de samlede driftsomkostninger. Og hold nu fast. 377,7 mio. kroner i 2012 mod en forventning i 2001 om en pris på 76 mio. kroner i 2011-priser.

Helikopternes rådighedsprocent er også noget, som Rigsrevisionen kommer ind på i den beretning om EH-101 helikopterne, som statsrevisorerne har fået forelagt i dag:

”Forsvarets operative rådighed har siden 2010 ligget på 53-55 %, hvilket er tilstrækkeligt til, at eftersøgnings- og redningsopgaven kan løses. Omskoling/genomskoling af besætninger til troppetransport varetages dog ikke, da der ikke har været produceret tilstrækkeligt med flyvetimer. Forsvaret forventer, at den operative rådighed kan understøtte omskoling og uddannelse af besætninger til troppetransport fuldt ud fra den 1. februar 2013.
Forsvaret drøfter desuden mulighederne for et uddannelses- og træningsmæssigt samarbejde
med Storbritannien.”

Langt fra de oprindelige 80 procent og senest 65 procent, som var målet.

Leveringen af reservedele fra producenten AgustaWestland er også noget de skriver lidt om:

”Leveringen af reservedele fra leverandøren er stærkt forsinket og sikrer ikke en tilstrækkelig reservedelsbeholdning. I 1. kvartal 2012 var det fx kun 22 % af de komponenter, som hører under vedligeholdelsesaftalen, der blev leveret til tiden. I 2. kvartal 2012 var det 31 %, og der er dermed en svag positiv tendens i udviklingen. Det er dog endnu langt fra målet om, at 100 % af komponenterne skal leveres til tiden. Forsinkelserne i leverancen af reservedele betyder, at forsvaret mangler reservedele til de planlagte eftersyn af EH-101 helikopterne og til udbedring af de fejl, der løbende opstår.”

Og det fortsætter:

”EH-101 helikopterne rammes oftere af fejl, end forsvaret havde forventet ville være tilfældet 5 år inde i driftsfasen. Gennemsnitsflyvetiden mellem fejl er 2 timer og 56 minutter i 2012. Dette er – på trods af en svag positiv tendens i udviklingen – fortsat lavt i forhold til forsvarets mål om en gennemsnitsflyvetid mellem fejl på 5 timer.”

Jeg står med den ene fod ude af døren, så I får ikke mere lige nu. Jeg nærlæser rapporten og vender tilbage med mere. I er også velkomne til selv at læse gyserhistorien.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

14 Comments for this entry

  • Nicolai siger:

    Nu er jeg ikke synderlig begejstret for vores journalists kraftig følelsesmæssige udbrud.
    Med de ‘historier’ jeg har hørt om forsvarets indkøb og den incitaments struktur der er i det offentlige kommer det ikke bag på mig.
    Når det så er sagt giver rapporten et uskønt billede af AgustaWestland som leverandør og bør give stof til eftertanke i forbindelse med anskaffelse af nye helikoptere.
    Intet civilt flyselskab havde kunne tåle en sådan nede tid.

  • Andreas siger:

    Jeg vidste ikke at nytkampfly.dk var kommet på folkeaktier. Hvad betaler I “jeres journalist” i hyre? 🙂

    Jeg tror både Forsvaret og AW arbejder hårdt på at det ikke kommer til at gentage sig. Blandt andet derfor man har bedt begge producenter om tilbud på en Performance Based Logistics-løsning, som jeg har skrevet om i starten af september.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Jeg har en fornemmelse af at Rigsrevisionens tal ikke er helt opdaterede – eller også har FTK en anden opfattelse. I hvert fald var det mere optimistisk billede, der blev tegnet i Jyllandsposten i afvigte weekend af forventede flyvetimer.
    Det er desuden blevet nævnt i DR’s nyheder, at der ikke var trænet besætninger til troppetransport – Det er i modstrid med hvad der tidligere har været opgivet på bl.a. “Forsvarskanalen”. 4-5 besætninger har fløjet i britiske Merlins i Helmand.

  • tom siger:

    Kun een kommentar (jeg har hele tiden været klar over prisen pr. flyvetime var over 100Tdkr.)

    Så kommentaren er: Ingen,ingen kan gennemskue de korrekte tal.

    CHOKERENDENE

    Endnu større grund til at sætte skibsbaserede helos på stby.
    Tom

  • Cphmoose siger:

    Lad os nu se på det positive.

    Nu ved vores norske brødre da præcist hvad det koster, hvis de skulle få lyst til at købe EH-101 i deres konkurrence.

    Men vi nærmer os nok en forklaring på at UK har anskaffet flere CH-47 i stedet for at bestille flere Merlin.

    Cphmoose

  • JM siger:

    om de arbejder hårdt eller ej hvis aw ikke engang kan levere delene til den ene helikopter til tiden hvor skal vi så finde tilliden til at den næste vil fungere? Husk at 101 burde være en moden helikopter med en moden forsyningskæde og den nye er umoden helikopter med en ikke eksisterende forsyningskæde?

    Bare lige køb den næste helikopter også så skal det hele nok komme til at fungere? Er vi virkelig så naive?

    Før vi sender flere skattekroner i den retning til nye helikoptere, mon så ikke aw skulle løse det første problembarn de har leveret? Måske endda sørge for at vi nærmer os de omkostninger de så åbenlyst snød med på vægten dengang? Alt andet vil være hasard med landets surt tjente penge og få endnu flere til at ryste på hovedet

  • Nicolai siger:

    “Jeg tror både Forsvaret og AW arbejder hårdt på at det ikke kommer til at gentage sig. Blandt andet derfor man har bedt begge producenter om tilbud på en Performance Based Logistics-løsning, som jeg har skrevet om i starten af september.”

    Det er meget muligt Andreas, men det handler lige så meget om tillid til at de faktiskt kan leverer. Jeg arbejder inden for IT og har en del erfaring med outsourcing og Cloud Computing og det er komplet underordnet hvad der står i kontrakten med en leverandør, hvis man ikke stoler på at det kan eller bliver overholdt. Da besværet sjældent opvejer de gener der ved at trække leverandøren ind i en voldgift, dårlig presseomtale og derudover mavesår for de indvolverede 😉

  • A. Jensen siger:

    Det er lidt svært at forholde sig til rigsrevisionens rapport uden at vide, hvad en flyvetime i forsvarets øvrige luftfartøjer koster – opgjort på samme måde?

  • David siger:

    Hvorfor var det at vi ikke bare købte Black Hawks i sin tid…?

    De har vel det meste til fælles med Sea Hawken, som vel er en fordel?

    Hvis det er godt nok til US Army og Marine- må det vel også dække vores behov 🙂

  • tom siger:

    Kort og klart: Ingen,Ingen ønsker vel at købe gammelt “outdated” museumsluftfartøj med dårlig performance, når der forefindes nyt moderne innovativt materiel tilgængeligt på markedet, som op til 20 andre lande har valgt allerede.

    Både Black Hawk og Sea Hawk er kampfly – det er ikke det DK har brug for. vg Tom.P

  • c'moi siger:

    @tom

    100.000 kr pr flytime er ikke ok -Det har ikke en pind at göre med out-dated eller ej? -Det maa DU vel ogsaa kunne indse.

    Jeg köber gerne gammelt og out-dated -hvis det kan göre jobbet!

  • Andreas siger:

    Tom: Jeg tror det er 20. gang du skriver, at de to kandidater i den aktuelle konkurrence er museumshelikoptere. Vi mangler dog stadig en mere uddybende dokumentation for påstanden.

    Og igen – for 20. gang: Eurocopter ønskede ikke at stille op med NH90. Erfaringerne fra Norge er ikke just gode, da det for mig ikke kun handler om at købe det mest fancy udstyr, men også handler om at købe en hyldevare med lav projektrisiko.

  • tom siger:

    Kære Andreas: Skulle de hele 20 lande som har valgt NH 90, så være de rene tosser.

    Og vi har jo drøftet “R” outdatede halehjul samt lave kabinehøjde og særdeles ringe performance, så alle – selv FMT må da for pokker fatte at det er en ommer.

    Jeg vil slet,slet ikke spilde tid på AW´ produkt som “second to none” og især ikke efter 101 offentliggørelserne.

    JO og Nordmændene er begyndt at få deres leverancer, men indrømmet — forsinket.

    NH 90, og NFH 90 er ikke med fancy udstyr, men robust og innovativ full updated FBW helo.

  • Andreas siger:

    Tom: EUROCOPTER TRAK SELV NH90 UD AF DEN DANSKE KONKURRENCE!! Og ifølge FMT er der lige så mange forskellige udgaver som der er brugerlande. Hollænderne var de eneste, der havde en udgave, der lignede det vi havde behov for. Og de ville ikke samarbejde.

    Det er useriøst at du ikke vil bruge tid på Wildcat’en. Og det er useriøst blot at undskylde det med henvisning til en helt anden helikopters vanskeligheder – hvor producenten men også forsvaret bærer en stor del af ansvaret. Forhold dig konkret til den aktuelle kandidat, tak.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *