nytkampfly.dk

Eurofighter har sendt en officiel ansøgning til Forsvarsmininisteriet om at få lov til at genindtræde i den danske kampflykonkurrence. Det bekræfter ministeriet over for nytkampfly.dk.

250x300PX_Alliancer

“Forsvarsministeriet kan bekræfte, at vi har modtaget et brev fra Eurofigther med ønske om at genindtræde i kampfly-processen. Forsvarsministeriet har sendt et brev tilbage til Eurofigther, hvor ministeriet bekræfter modtagelsen af brevet. I brevet til Eurofigther fremgår det endvidere, at Forsvarsministeriet ikke vil tage stillingen til henvendelsen fra Eurofigther før kampfly-processen genoptages,” skriver ministeriet i en mail til nytkampfly.dk.

Nu er det så officielt. Men siden der i starten af november 2010 landede en mail fra Eurofighters kommunikationschef i min indbakke, har det stået klart for mig, at de gerne ville tilbage i den konkurrence, som de trak sig ud af i december 2007. Primært i vrede over den behandling, som de fik i Norge. Og Eurofighter mødtes da også allerede tilbage i december 2010 med både Folketingets forsvarsudvalg og forsvarsministeriet. Det er siden hen blevet til flere møder med ministeriet, ligesom pr-indsatsen også er fortsat. Den kulminerede i juni sidste år, da landets førende (og eneste) dedikerede kampflymedie var inviteret til Østrig for at se på de Eurofightere, som østrigerne havde købt.

Om de så får lov at genindtræde er straks en anden sag. Forsvarsministeriet og Kammeradvokaten er lige nu ved at se på de juridiske aspekter i at genåbne konkurrencen og lade nye deltagere indtræde. I princippet kunne andre end Eurofighter også have lyst. Men den mest oplagte, franske Rafale, har både i 2005 og i 2011 hårdnakket nægtet at deltage i det de kalder en skinkonkurrence, der blot skal retfærdiggøre valget af JSF.

For spørgsmålet er om vi ikke skal starte helt forfra, hvis man lukker op for nye deltagere. Det vil de nuværende kandidater nok mene. Og jeg tror især Boeing kunne tænkes at køre det store juridiske arsenal i stilling, hvis man ikke starter forfra – eller trække sig ud af konkurrencen. For Eurofighter og Boeing F-18 Super Hornets profiler minder meget om hinanden. De er i produktion og projektrisikoen er derfor meget lille sammenlignet med JSF- hvor den er skyhøj. Desuden bruges den af mange af vores nære allierede (DE, UK, IT, SP, Østrig), mens F-18 kun bruges af US Navy og Australien. Og derfor har Boeing absolut ingen interesse i at få Eurofighter ind.

Der er argumenter både for og imod at lukke Eurofighter ind. For taler at det giver mere at vælge imellem. Imod taler blandt andet de ekstra udgifter og tid, som er forbundet med at starte forfra.

FG14-0312_002-DEN-AD-comp-3
Article Global Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Eli Pets

11 Comments for this entry

  • Marc siger:

    Jeg mener at Danmark blev tørret godt og grundigt underhælen, da eurofighter valgte at trække sig ud.

    Uanset om de blev behandlet rædsomt, af vores kære naboer i Norge. Det virker lidt som den gamle kærste, som bryder freden ved alteret.

  • Michael Nielsen siger:

    Det var da en overraskende og positiv nyhed.

    Lockheeds JSF F-35 er desværre endnu ikke klar til endelig bedømmelse, og prisen ser heller ikke god ud, så ja, lad os sige ja til flere kandidater i vores overvejelse.

    Jeg ved desværre ikke meget om Eurofighter, andet end at det kun er forfra flyet har en lav radarsignatur. Piloten bruger delvis stemmestyring og stemmeinteraktion med flyets computer, hvilket reducere pilotens arbejdsbelastning, og så kan flyets våben kun affyres manuelt.

    Nogle der ved hvilke missioner Eurofighter skal kunne udføre og om det også som F-35 er et kompromiskaotisk system?

  • Anker Steen Sørensen siger:

    Andreas du nævner ekstraudgifter og tid ved at starte forfra, men jeg tror nu ikke man skal starte forfra. Derudover er det vel værd at huske på, at beslutningen om hvilket fly vi skal ha, får betydning 30 – 40 år frem i tiden. Ud fra det synspunkt, så lad os da bruge den nødvendige tid. Typevalget skal nok blive truffet inden udgangen af 2014 alligevel.

  • Anker Steen Sørensen siger:

    Boeing blev lukket ind “meget sent” i forløbet, så de skal vist holde lav profil med at protestere.
    Det drejer sig om Danmark og hvis nogen af kandidaterne synes de allerede nu vil i gang med noget juristeri fordi de føler en større konkurrence, så indikerer det for mig de ikke tror nok på deres eget produkt. Indirekte siger jeg, at hvis nogen af kandidaterne brokker sig over der kommer flere til, så burde det diskvalificere dem. Under alle omstændigheder viser en sådan handling et øget risikomoment.

  • Michael Nielsen siger:

    Anker Steen Sørensen siger:

    …hvis nogen af kandidaterne synes de allerede nu vil i gang med noget juristeri fordi de føler en større konkurrence, så indikerer det for mig de ikke tror nok på deres eget produkt. Indirekte siger jeg, at hvis nogen af kandidaterne brokker sig over der kommer flere til, så burde det diskvalificere dem. Under alle omstændigheder viser en sådan handling et øget risikomoment.

    Umiddelbart set, en temmelig overbevisende argumentation. Havde ikke selv tænkt i de baner.

  • c'moi siger:

    Et lille sidespring til Eurofighter… Vil Gripen E/F overhovedet blive produceret?

    http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2012/06/29/Schweiz/Neue-Kampfjets-Schweden-koennten-Gripen-kippen

    Fra Dansk side må Eurofighters indtræden være ønskværdig.

  • Michael Nielsen siger:

    Svært at sige om Gripen vil blive produceret? Det håber jeg.

    Som Skandinaver har jeg længe ønsket mig at vi indgik samarbejde med vores Nordiske brødre og søstre.

    JSF F-35 lyder rigtig godt på mange måder, men det er dyrt, og kan måske ikke leve op til ambitionerne?

    Og ja, Eurofigters eventuelle indtræden er ønskværdig.

  • Cphmoose siger:

    Citat:”Forsvarsministeriet og Kammeradvokaten er lige nu ved at se på de juridiske aspekter i at genåbne konkurrencen og lade nye deltagere indtræd” –

    Fantastisk formulering. Helt ærligt, det er køb af militært isenkram! Sålænge det er klart synligt for alle hvad man gør og hvad man ikke gør – så kan man gøre præcist hvad man har lyst til.

    Men man spurgte måske også Kammeradvokaten om det var lovligt at sætte konkurrencen på pause?

    Cphmoose

  • Someone siger:

    @c’moi

    Det tror jeg ikke er et issue:

    (h)ttp://www.defense-aerospace.com/article-view/release/136194/sweden-agrees-to-fund-gripen-ng-program.html

    Fjern selv () omkring h’et i URL’en…

  • Andreas siger:

    @moose:
    Jeg tror kontakten til Kammeradvokaten er tæt i en sag om indkøb til 10+ mia. kr. Og uanset hvad varen er, så gælder der nogle udbudsregler, tidsfrister og den slags.

    Der var jo en tidsfrist i 2008, som Boeing akkurat nåede. Så kan man jo ikke pludselig åbne op for andre.

    Juristeri eller ej. Boeing eller Gripen kan jo bare vælge at trække sig ud af konkurrencen.

  • c'moi siger:

    @Someone

    Jeg tror ikke du har læst eller set/hørt det hele igennem. -Det afhænger stadig om Riksdagen stemmer ja (afstemningen forligger åbnebart til December) til at Sverige selv køber mellem 60 og 80 JAS39-E/F.

    60-80 komplet nye kampfly, er trods alt noget af en regning til de Svenske skatteydere for “bare” at sælge 22 stk. til et andet land. (Kravet fra Schweiz er at flyet selv er i Service i udbyder landet)

    -Derefter skal købet så til afstemning i Schweiz. Man kan vist roligt sige at Schweizerne er jo ikke ligefremt berømte for at sige Ja til hvad som helst.

    Det kunne dog være morsomt hvis Danmark begyndte at lease JAS39-C/D, som midlertidig erstatning for den alderende F-16 flåde. -Ligesom Schweiz har fået tilbudt til deres F5.

    -Men hvis Jeg skal være helt ærlig, så glæder det mig meget at Eurofighteren melder sig selv ready til det RDAF.

    @Andreas

    Hvilke udbuds regler taler du om (EU?). Jeg troede at Militære indkøb var ekskluderet for sådanne regler?

1 Trackback or Pingback for this entry

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *