Lavthængende skyer og regn i ny og næ lagde en dæmper på Flyvevåbnets Airshow på Flyvestation Aalborg søndag. Dele af flyopvisningen måtte helt aflyses og især jagerflyenes opvisninger blev amputerede, da de måtte begrænse sig til at vise det, som kunne lade sig gøre under skyerne.

Personligt var jeg ikke kommet for at se flyveopvisning. Jo, det er da meget fedt at se. Men det vigtigste for mig var at få hilst på folk og blive opdateret på rygter, sladder og spekulationer. Og her levede airshowet til fulde op til mine forventninger. For alle spillerne i både kampfly- og helikopterkonkurrencen var til stede.

Lockheed Martin delte en stand sammen med Terma i en af de store hangarer, som normalt huser flyvevåbnets C-130 Hercules transportmaskiner. Her var det især simulatoren, der tiltrak sig opmærksomhed. Men Terma-folkene uddelte også kogebøger(!), som vakte begejstring hos de jyske husmødre. I øvrigt spøjst hvordan Terma ”at the end of the day” ikke ligger skjul på, hvem af deltagerne i kampfly-konkurrencen, som de har det tætteste forhold til. Tror ikke Boeing-cheferne aflagde Terma og Lockheed Martin-standen mange besøg i løbet af lørdagen.

Til airshow’et i Skrydstrup i 2010 havde Lockheed Martin medbragt en mock-up af F-35 Joint Strike Fighteren. Men mon ikke udsigten til regnvejr havde fået dem til at lade papmodellen blive hjemme?

Boeing havde slået sig ned i nabohangaren med en stand, hvor trækplastret også var en simulator. Desuden havde Boeing arrangeret en lille reception i baglokalet for relevante danske samarbejdspartnere. Men hvorfor vi ikke kunne nøjes med amerikansk cola, men absolut skulle udsættes for tre popsmarte pomadehårsdrenge med tatoveringer, der blendede frugter, er mig en gåde… Men receptionen og tilstedeværelsen af Boeings supersælger, Tom Bell, viste endnu engang hvor meget energi Boeing stadig bruger på den danske konkurrence – selvom den p.t. er på pause. Boeings danske pr-folk havde da også fundet de store smil frem.

En britisk Tornado-fighter havde lagt vejen forbi

Hos Gripen havde man fragtet 18 kilo ”godis” (slik, red.) fra Linköping til Aalborg og rigget det an i et særligt Gripen-telt, der skilte sig ud fra de mange andre hvide telte fra Aabybro Teltudlejning. Gripen-cheferne havde strøjet skjorterne og stod klar til at forføre den danske befolkning gennem børnenes søde tænder. De blev suppleret af 2-3 Gripen-fly fra det svenske flyvevåben. De var dog parkeret i den anden ende af showet, men kunne også ses i luften.

Selvom Eurofighter ikke deltager i den danske konkurrence, så havde de alligevel fundet det besværet værd at drage fra München til Aalborg og leje sig ind i et Aabybro-telt. Forklaringen på tilstedeværelsen var, at det tyske flyvevåben deltog med tre Eurofightere. Og derfor var producenten nødt til at følge med… Over en god lakse-sandwich opdaterede jeg dem på hvordan jeg ser deres muligheder for at genindtræde i den danske konkurrence.

Således var Gripen, i en ældre version end den vi har fået tilbudt, og Eurofighter de eneste af de aktuelle kampflykandidater, der var til stede. De blev blandt andet suppleret af to tjekkiske MIG-29, danske F-16 fly, et britisk Tornado-fly og pensionerede udgaver af danske Draken- og Starfighter-fly.

En pensioneret dansk Draken-flyver

På helikopterfronten havde Sikorsky og Lockheed Martin, der står bag MH-60R Seahawk-helikopteren, slået sig ned på Lockheed Martin og Termas stand. Her var trækplastret plakater med Seahawk’en på. En rigtig Seahawk var det ikke lykkedes at flyve ind i området.

I den anden lejr, hos AgustaWestland, havde en stand tilsyneladende sat sig selv op et stenkast væk fra Lockheed Martin-standen. De gange jeg gik forbi var standen i hvert fald kun ”befolket” af en model af AW-159 Wildcat-helikopteren… Briternes pr-folk var da også travlt optaget i nabohangaren hos Boeing, som de også arbejder for.

Til gengæld var AgustaWestland rigt repræsenteret på flyfronten. Adskillige danske EH-101 var både på jorden og i luften, ligesom den lille Lynx havde fået lov at få fri fra opgaverne i Nordatlanten og Adenbugten. Desuden havde en gammel Alouette-helikopter, forgængeren for Lynx’en, fundet vej.

Det var i øvrigt sjovt at se hvordan en lang række chefer fra Flyvevåbnet gik rundt i fuld uniform på pladsen sammen med deres koner. Jeg vil håbe de også fandt det interessant at se på fly.

Showet havde ikke tiltrukket sig den store politiske opmærksomhed. Hverken forsvarsminister Nick Hækkerup eller store dele af forsvarsudvalget havde fundet det ulejligheden værd at tage nordpå. Kun Venstres Troels Lund Poulsen, Sophie Løhde og Kristian Pihl Lorentzen, havde fundet vej til Aalborg.

Der var lange køer for at komme inden for i de store amerikanske transportfly. Derfor valgte jeg at prioritere et besøg ombord på den norske antiubåds-flyver P-3 Orion. En gammel sag fra 1979, hvor 10 mand på missioner på mellem 9 og 12 timer jagter russiske ubåde i Norskehavet. Man måtte ikke fotografere ombord, men det var interessant at se. Boeing arbejder ihærdigt på at sælge efterfølgeren, P-8 Poseidon, der er bygget på Boeing 737-800 platformen, til de gode nordmænd. Og sådan en sag kunne måske på sigt også være interessant for den danske arktiske indsats.

Desuden fik jeg en snak med de flinke amerikanere, der havde taget deres lille Learjet VIP-jet med til Aalborg og andre amerikanere, der havde taget en C-130 Hercules i en special ops-version med. Spækket med antenner, radarer og andet isenkram samt muligheden for at lufttanke helikoptere. Den flyver, der søndag havde fundet vej til Aalborg, var født i 1966 og havde gjort tjeneste i både Vietnam, Irak og Afghanistan for at beskytte vores vestlige verden og kultur mod kommunister og terrorister.

80.000 mennesker anslås at have lagt vejen forbi showet, og arrangørerne skal have ros for et velorganiseret arrangement. De er ikke herrer over vejret, men havde sørget for at gøre transporten til og fra så smooth som mulig. Det hjalp dog også gevaldigt, at det var muligt at flyve til Aalborg. For to år siden måtte den gamle redacteur ved flyshowet på Skrydstrup spadserer syv kilometer frem og tilbage til stationen(!), da den lovede shuttle-bus var som sunket i jorden.

Om to år afholdes showet på Flyvestation Karup. Og i august næste år er der det civile airshow i Roskilde. Så mere end et år uden airshows på dansk jord venter forude.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *