Forsvarets Materieltjeneste (FMT) har her til eftermiddag udsendt en pressemeddelelse om revner i motorerne på EH-101 helikopterne, der er lavet af AgustaWestland og bruges som redningshelikoptere. Tjenesten skriver:

“FMT har i forbindelse med almindelig vedligeholdelseseftersyn fundet revner i ”diffuser vane”, afskalning af ”impeller shroud coating”, tilstoppede kølehuller og revner i forbrændingskamret på 11 motorer til EH-101 helikopterne”.

Motorerne er produceret af Rolls Royce Turbomeca (RRTM), der sammen med FMT har igangsat en såkaldt genopretningsplan. Den indebærer at FMT inspicerer de resterende danske motorer, mens RRTM undersøger de grundlæggende årsager til problemet og gør klar til at kunne reparere motorerne.

Danmarks beholdning af reservemotorer er brugt op. Og da hver helikopter har tre motorer betyder det, at fire af de i alt 14 helikoptere er nødt til at stå på jorden og ikke kan bruges som redningshelikoptere. Der er officielt kun afsat otte helikoptere til den opgave, men rygterne går på, at rådighedsprocenten er så lav, at alle 14 er nødt til at tage en tørn for at det er muligt at opretholde et 24-timers beredskab med tre helikoptere på vagt af gangen. Så hvordan SAR-beredskabet bliver påvirket af dette bliver interessant at se.

Foreløbig er der fundet revner på 11 motorer, men det reelle antal kan vise sig at være meget større, og spørgsmålet bliver i så fald hvilken betydning det får for driften af helikopterne og SAR-beredskabet. Prisen for reparationsmanøvren er i øvrigt heller ikke kendt.

Motorproblemerne er dobbeltuheldige. For efter 10 års tilløb skulle FMT netop til at påbegynde ombygningen af de seks sidste helikoptere til taktisk troppetransport (TTT), som er den opgavetype de i 2001 blev indkøbt til. Dengang købte man helikopterne men ikke det ekstraudstyr der skal til for at gøre dem i stand til at lave TTT-opgaver. De penge er først blevet bevilget nu. Få år før vi skal hjem fra Afghanistan, hvor TTT-helikoptere er essentielle. FMT oplyser i pressemeddelelsen, at det er usikkert hvordan de forestående motorreparationer vil påvirke TTT-ombygningen.

Med motorproblemerne ser problemerne med EH-101’erne ikke ud til at få en ende og det er stadig uvist hvad timeprisen er for at flyve de her fugle.

EH-101’erne er som nævnt produceret af AgustaWestland, der også bygger den ene af de to helikoptere, der netop nu dyster om at blive Danmarks nye kommende maritime helikoptere til aflysning for de gamle Lynx’er, som AgustaWestland også har bygget. Men problemet her er motoren, som AgustaWestland ikke har noget med at gøre. Derfor bør det ikke have nogen indflydelse på den maritime helikopter-konkurrence, men er blot endnu et kapitel i historien om det knap så succesfulde EH-101 indkøb. Men det afholder os ikke fra i aften kl. 21.25 at se andet afsnit i tv-serien om redningseskadrilln og EH-101’ernes arbejde på TV2.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

8 Comments for this entry

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    “fire af i alt 14 helikoptere er nødt til at stå på jorden og ikke kan bruges som redningshelikoptere”

    Så er der jo 10 stk Helo til at dække de 3 stationer – mon ikke det går,
    Samtidig må jægerne måske undvære midt i øvelses sæsonen:-(

  • Andreas siger:

    Hvis rådighedsprocenterne er lavere end planlagt, så er der behov for flere helikoptere end de otte, der oprindeligt er sat af til SAR. Og hvis man finder revner på flere motorer, kan antallet af operative komme endnu længere ned.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Skal vi nu sætte rådigheden til 50% – det er vist under det de HAR kørt med. så går det jo lige akkurart- men ingen slinger

    Jeg undre mig bare – Turbinen bruges i div udgaver af NH90, Apache fra AW, og som sagt i de fleste udgaver af AW\EH101. Bruger Esk.722 maskinen anderledes eller er det et kendt problem ???

  • Den operationelle timepris på EH-101 er kendt og oplyst af både FKO og FM.

    Og mht. til RR / Turbomeca motorerne RTM 338 så yder de normalt ca 2000 SHP, MEN RDAFs 101 er motorydelsen sat op til 2270 SHP for den højere MTOW som DK 101 har. Det koster jo givetvis. Men det burde ha været GE motorer.

    Om årsagen til de hyppige engine troubles som ikke er to stedet i power plNT MEN hele fire steder internal.
    Et gæt kunne være motorvask for hurtigt efter “coast down” og kanske med for rask tempo ?? I don`t know, but guess.

  • Andreas siger:

    @Tom: Rigsrevisionen er ikke helt enig i at timeprisen er kendt. Han/hun mener, at den pris forsvaret oplyser, langt fra er dækkende for de reelle omkostninger.
    http://nytkampfly.dk/archives/3053

  • Andreas, det er korrekt, men den operationelle timepris ændrer sig ca. hver halve år, og er et definitionsspørgsmål.

    Prisen vil sikkert stige markant efter de problemer som nu pludselig er opstået med RTM 338 ( Rolls-Royce Turbomeca )

    Forøvrigt var det vidst nok meningen at f eks Sundhedsstyrelsen skulle betale “krone til krone” for de mange civilt farvede missioner. ( EKRK-EKRH ) Rønne Rigshospitalet. Men det tror jeg er “gemt/glemt” lidt.

    Tom

  • Andreas siger:

    @Tom: Så bør forsvaret komme med en definition som Rigsrevisor finder dækkende og en oversigt over hvordan timeprisen har udviklet sig. Kunne godt tænke mig at se, om den er stigende eller faldende eller konstant.

    Det er uacceptabelt, at vi ikke kan få at vide hvad det koster.

    Hvis forsvaret har glemt at sende fakturaer til Sundhedsstyrelsen og/eller Regionerne på de mange patientoverførsler, så er der vist en bogholder/økonomichef, der står til fyring.

  • Jeg har lige en mindre rettelse – Det er RTM 322

    Og jeg har funderet lidt over de forskellige “Sites” Ingeniøren,Helicrew, Mil.DK, og dette her udemærkede site.

    Læst og tænkt,og kunne godt tænke mig at komme med nogle synspunkter og formodninger om de “revnede RTM 322 på DK EH-101. Iflg. RR,så er der ikke andre rapporterede defects på RTM 322. Kunne det være:

    2270SHP contra grundmodellens 2000SHP
    e.v.t forkert operation / mainteneance.
    Til det sidste tænker jeg lidt på “motorvask” –
    Der findes rikkert både specs. fra RR om initering af motorvask efter coast down, well 30minutter, og anvendt udstyr og vædske. Mange parametre kan være i spil.
    Og lige så mange ting kan gå galt, for der er jo selvfølgelig en årsag, når andre operatører ikke har disse DK problemer.
    vh. Tom

4 Trackbacks / Pingbacks for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *