JSF-bashing

22. september 2008

De seneste uger har budt på en del bashing af JSF’eren, der som bekendt er favoritten til at blive Danmarks nye jagerfly. For det første kom to internationale eksperter med en svada af kritik mod JSF’erens flyveegenskaber med videre i det ansete Jane’s Defense Weekly den 10. september. Læs indlægget her.

De to eksperter mener kort fortalt at JSF’eren ender med at blive overvægtig og underforsynet med motorkraft, samt kun i stand til at bære ganske få bomber. Desuden vil flyet få alt for lille et vingeareal til at det kan gå hen og blive en manøvredygtig “dog-fighter”.

Historien ramte med det samme forsiderne i Norge, hvor man har en presse, der interesserer sig for nordmændenes kommende indkøb af nye jagerfly. Stik modsat af situationen i Danmark. Kun dagbladet Arbejderen har tilsyneladende fanget historien.

Ikke nok med det, så gik der også rygter om at russiske fly skulle have udmanøvreret JSF’eren i en simuleret luftkamp.

Begge historier er på de kraftigste forsøgt skudt ned af Lockheed-Martin, der bygger JSF’eren, men det er alt andet lige ikke godt nyt for det stadig dyrere fly.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • Anonymous siger:

    Weekendavisen har nu også læst Janes. Men om de har skrevet af fra arbjederen tør jeg ikke sige.Dine svar fra Saab er tilgengæld guld.Generations betegnelserne blev altså i følge min hukommelse brugt længe før der næsten var tænkt på JSF.Hvis Grippen NG har længere rækkevide end F18E/F og JSF så er der virkelig brændstoff i de der ombyggede hjulbrønde. Men ok man kan i princippet ikke vide det uden adgang til klassificerede missionsprofiler. AUS antager at JSF rækker længere end Super Hornet. Så Saab skylder en sammenligning.Radaren i JSF forventes (hvis ellers vi får adgang til dens fulde version) at være på et helt anden niveau end den radar som Grippen konsortiet først skal have udviklet. Udviklingen af radar til kampfly er en ganske betydelig risiko som bør får FMT til at sove uroligt.Radaren er i øvigt et udemærket argument for F18.CphmooseG: There is no formal agreed definition of the 5th generation fighter, but the 5th generation terminology has been invented and trademarked by Lockheed Martin. As the internationally renowned fighter expert Bill Sweetman says: JSF only has stealth as a unique selling point and this capability is only one way of achieving ‘survivability’. In other words: JSF calls itself ‘fifth generation’ solely because of stealth. Saab doesn’t accept the distinction because the stealth-design causes limitations to other vital capabilities of the fighter. JSF is less maneuverable, slower, has a shorter range and a much larger fuel consumption than the Gripen NG.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *