Der ligger fortsat mange års test og udvikling forude før at F-35 Joint Strike Fighter-kampflyet er så langt, at det er forsvarligt at igangsætte en almindelig produktion af flyet. Og de sværeste udfordringer for projektet venter længere fremme. Det er konklusionerne i en rapport fra den amerikanske rigsrevision, Government Accountability Office (GAO), som kom i går. Der er ikke tale om GAO’s årlige JSF-statusrapport, men blot en forløber. Selve statusrapporten kommer ultimo april, men den aktuelle rapport er cirka lige så gruopvækkende læsning, som statusrapporterne har været de sidste mange år.

Jeg har plukket lidt i den. De starter med et lille resumé af JSF-historien:

“Compared to the current approved baseline from 2007, total costs have increased about $119 billion, full-rate production has been delayed 5 years, and initial operational capability dates are now unsettled because of program uncertainties. While the total number of aircraft the U. S. plans to buy has not changed, DOD has for 3 straight years reduced near-term procurement quantities, deferring aircraft and costs to future years. Since 2002, the program has reduced aircraft procurement quantities through 2017 by three-fourths, from 1,591 to 365. As the program continues to experience cost growth and delays, projected annual funding needs are unprecedented, averaging more than $13 billion a year through 2035.”

GAO går videre og stiller ganske enkel spørgsmålstegn ved hele fundamentet for JSF-projektet:

”The long-stated intent that the JSF program would deliver an affordable, highly common fifth generation aircraft that could be acquired in large numbers could be in question. As the JSF program moves forward, unprecedented levels of funding will be required during a period of more constrained defense funding expectations overall.”

JSF bliver ikke det ”affordable, highly common fifth generation” fly, som helt fra starten i slutningen af 1990’erne har været intentionen! GAO siger kun, at der er en risiko for, at det ikke lever op til intentionerne. Men det er alligevel en meget markant udtalelse, der ikke bare handler om konkrete issues i udvikling eller test af flyet. Det handler om det helt fundamentale. JSF risikerer ikke at blive det, som vi alle har sat næsen op efter igennem knap 15 år!

Efter den kæberasler går vi videre til de mere konkrete bekymringer:

“Development of the critical mission systems that give the JSF its core combat capabilities remains behind schedule and risky. To date, only 4 percent of the mission system requirements for full capability has been verified. Testing of a fully integrated JSF aircraft is now expected in 2015 at the earliest.”

Kun fire procent af kravene til missionssystemerne er blevet verificeret!! Det her er værd at bide mærke i. Missionssystemerne er det, der sammen med stealth skulle skille JSF ud fra flokken. Man er kun kommet et meget lille stykke af vejen, man er bagefter tidsplanen og forude venter risikofyldt udvikling. Først i 2015 kan man have noget klart!!

GAO skriver videre:

”Developmental flight testing has recently gained momentum, but has a long road ahead with testing of the most complex software and advanced capabilities still in the future. JSF software development is one of the largest and most complex projects in DOD history, providing essential capability, but software has grown in size and complexity, and is taking longer to complete than expected. Developing, testing, and integrating software, mission systems, and logistics systems are critical for demonstrating the operational effectiveness and suitability of a fully integrated, capable aircraft and pose significant technical risks moving forward.”

Væsentlige tekniske risici!! Uha, det lyder ikke just godt.

“The manufacturing process is still absorbing a higher than expected number of engineering changes resulting from flight testing, which makes it difficult to achieve efficient production rates. Until engineering changes are reduced, there are risks of additional cost overruns and retrofit costs. The program now estimates that the number of changes will persist at elevated levels through 2019. Even with the substantial reductions in near-term procurement quantities, DOD is still investing billions of dollars on hundreds of aircraft while flight testing has years to go.”

Godt så. Frem til 2019 vil man fortsat tilrette flyet. Meget ærlig snak, men ikke just særlig smart, når man tænker på, at US Air Force har modtaget de første fly. Og andre amerikanske værn og andre lande regner også med at aftage fly længe inden 2019. Hvis Danmark køber JSF, så er det også meningen at vi skal modtage de første fly inden 2019. I hvert fald sådan som planerne ligger lige nu.

Jeg vil håbe, at de danske politikere tager sig tid til at læse denne og de andre rapporter GAO har lavet om JSF-projektet, og stiller kritiske spørgsmål til forsvaret ud fra hvad de har læst, inden de skriver under på en bevilling til indkøb af JSF-kampfly. Jeg er hverken tilhænger eller modstander af JSF eller noget som helst andet kampfly. Jeg er bare en skatteyder, der ønsker, at vi indkøber fly for 15-20 mia. kroner på et oplyst grundlag. Og efter at have læst GAO’s rapporter om JSF gennem flere år bliver jeg stadig mere og mere bekymret. For det bliver bare ved og ved med at se dystert og deprimerende ud.

Der er længe til vi skal have flyene leveret, men det er p.t. planen, at vi senest ved udgangen af 2014 skal have valgt hvilken flytype det skal være. Og JSF er fortsat den klare favorit.

 

PS: Husk at tilmelde jer nyhedsbrevet. Det kommer ca. hver 14. dag og når der er særlige “breaking news”…

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • GD siger:

    “Kun fire procent af kravene til missionssystemerne er blevet verificeret!!”

    Hvis man ser bort fra hjelmdisplayet, så er missionssystemerne (set hver for sig) nok noget af det mest modne og stabile i programmet. De er så først lige er begyndt at samle testpointene sammen for at validere, det skulle gerne gå ret hurtigt med dette fra nu af. Testflyvningerne har fokuseret på “flight sciences” indtil nu.

    GAO mener der er store risici endnu, og de har ret. Angle-of-Attack flyvninger over 20 grader. ligger sidst i testprogrammet. Våbenaflevering, der også er undervejs, er der heller ikke garantier for, før de faktisk er valideret!

    GAO bemærker at prisen for indkøb er steget i fremaddiskonterede dollars (men ikke i nutidsdollars). Det er nok effekten fra at flytte 179 styks ud i fremtiden der kommer til udtryk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *