Fyns største arbejdsplads og den største Metal-arbejdsplads herhjemme (2850 organiserede medlemmer), det A.P. Møller Mærsk-ejede Lindøværft ved Munkebo i Odense Fjord, har nu for alvor fået kniven på struben.

Men fortvivl ikke, kære fynboer og værftsarbejdere. Jeg har en plan: Hangarskibe!!
Ja, I læste rigtigt. Hangarskibe er hvad der skal redde værftet. To styk til den danske flåde med navnene Th. Stauning og J.C. Christensen.

Som det er kernelæserne af denne weblog bekendt, så står Danmark over for at skulle indkøbe nye jagerfly til omkring 30-40 mia. kroner, og favoritten i det kapløb, amerikanske Joint Strike Fighter, kommer faktisk i en udgave til brug på hangarskibe. Så i stedet for ”sedan-udgaven” beder vi bare om at få ”stationcar-modellen”.

Ved at lade Lindø bygge de to nye ”carriers” sikrer man ikke blot arbejdspladser (og dermed skatteindtægter til samfundet). Man opnår også at få et langt mere fleksibelt forsvar, som kan stille med nogle internationale bidrag, der virkelig batter noget.

I stedet for at sende en lille ubåd til en ørkenkrig, vil vi fremover kunne sende Stauning til den Persiske Golf, hvorfra JSF’erne vil kunne udføre missioner ind over Iran, mens J.C. Christensen ligger for anker i Kattegat som base for de JSF’ere der tager sig af den hjemlige suverænitetshåndhævelse.

På den måde kan politikerne spare driften af Flyvestation Skrydstrup, hvor landets jagerfly bor i dag, ligesom man kan få bragt i hvert fald to af de tre værn nærmere hinanden.

Men hvad koster sådan et par ”skiwe” så? Jo, briterne har netop besluttet at bygge to hangarskibe til hver 36 JSF’ere. For det gilde skal de betale omkring 37 mia. kroner. Hvis Danmark holder fast i at købe 48 fly, som det er planen, så skal vi have to lidt mindre ”carriers” til 24 fly hver. Så mon ikke det kan gøres til omkring 25 mia. kroner.

Det både lyder af og er mange penge, men man skal huske på at man altså får to flydende flyvestationer, som kan placeres lige der hvor man har behov for det. Når det danske flyvevåben udfører F-16 missioner under fremmede himmelstrøg, sender vi jo en hel by af support-crew med.

Hvis alternativet er knap 3000 arbejdsløse metalarbejdere på et forholdsvis lille geografisk område, så tror jeg man vil se at den samlede samfundsmæssige gevinst hurtigt vil være hentet hjem. Mon ikke også muligheden for at operere fra et hangarskib vil kunne sætte en prop i den pilotflugt, som Flyvevåbnet er udsat for i disse dage og i det hele taget gøre forsvaret attraktiv som arbejdsplads?

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Valdemar siger:

    Ups sådan http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/hsv.htm

  • Valdemar siger:

    Men det er sjov tankerække, der er jo den tredie JSFer der kan lande og lette lodret, med den kunne man laver en total omstrukturering af det danske luftvåben hvor man simpelthen laver adskillige små mobile enheder der operere et par JSFere hver og hurtigt kan sendes til Helsinge eller Hellman.Lindø kan så bygge et par isforstærket RoRo-skibe der designet så der nemt kan skiftes funktion fra troppetransport og støtte til et slags lommehangarskib der kan have 6-8 helikoptere eller JSFer ombord og endelig til civilt skib hvis Folketinget fortryder eller hvis Flåden vil udchartrer et skib på et tidspunkt de skal spare. Lindø får “gratis” erfaring med isforstærket fragtskibe og RoRo-skibe, der er fremtidige vækstområder. Ideen stammer udover herfra fra dette[url=http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/hsv.htm]projekt

  • Valdemar siger:

    Først lyspunkterne. Det er næsten almindeligt at mindre lande har hangarskibe, Holland havde et australierne overvejede at få et til deres F18ere, mens Spanien og Italien er stolte ejere af nogle ganske nette små hangarskibe.Kan Lindø bygge billige driftsikre hangarskibe kan det blive en pæn eksportsuccesMen det er hamrende svært at træne folk til at vænne sig til hangarskibe ( hvilket er grunden til kineserne købe hele og halvfærdige russiske hangarskibe) så vi skal nok påregne ekstra 10 mia. og 2 fly i nossen rundt-omkostninger. Dernæst skal der købes 24 ekstra helikoptere fordi hangarskibe og ubåde er ligesom fly og slagskibeOg fordi hangarskibe skal bruge 30-50 % af deres levetid i værft skal der nok bruges en landbase alligevel Jeg siger derfor byg 6 ubåde og 2 transport og service-skibe til dem

  • Andreas siger:

    Fakta kan da også ødelægge enhver god idé 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *