Når man ser MH-60R Seahawk’en stå på Lockheed Martins lille helipad uden foran fabrikken her i Owego (NY), så er det, som man siger herovre, en “big ass helicopter” sammenlignet med AW-159 Wildcat’en, som jeg som bekendt besøgte i England i november sidste år.

Men så er den til gengæld også meget større indvendig, skulle man tro. Men nej. Et kig inden for afslører, at kabinen faktisk reelt er mindre. For mens AgustaWestland har gemt Wildcat’ens elektroniske isenkram væk, så lader Lockhhed Martin og Sikorsky det optage en stor del af kabinen. Mens Wildcat’en kunne have plads til 7 “crash-worthy” seats, så er der her kun plads til fem.

Som nævnt i det forrige indlæg, så er nytkampfly.dk i  denne uge draget til USA for at se nærmere på MH-60R Seahawk’en, som er den ene af de to kandidater i den danske helikopterkonkurrence. Stellet bygges af Sikorsky og den elektroniske isenkram leveres og installeres af Lockheed Martin her i det idylliske bjerglandskab, hvor ørnene flyver harmonisk rundt over søen foran den store våbenfabrik, der har klemt sig ned mellem de skovklædte bjerge. I november sidste år aflagde jeg et lignende besøg hos AugustaWestland for at se modkandidaten, AW-159 Wildcat.

I dag lettede den 123. Seahawk til US Navy her fra den lille landingsplads foran fabrikken. US Navy skal bruge 300 i alt, primært til antisubmarine warfare (ASW), og derfor er en stor del af kabinen i US Navy-versionen da også normalt fyldt op med ASW-udstyret og den sonarbøje, som helikopteren kan sænke ned i vandet og bruge til ubådsjagt, mens den cruiser 70 fod over vandet.

Men selv med ASW-udstyret ude er der ikke meget albuerum i den helikopter, som ellers er markant større udvendig end konkurrenten. Både i længden, bredden og højden. Det skyldes først og fremmest, at der mellem cockpittet og kabinen er sat to “racks” med elektronisk udstyr op langs væggene. De efterlader kun en lille smal gang mellem kabinen og cockpittet og tager en meter i længden fra kabinen. For enden af den ene “rack” sidder i kabinen den såkaldte “sensor operator”, som er det tredje besætningsmedlem, med sit udstyr, der også optager plads. Og endelig så slutter kabinen kun ca. 50 cm. efter døren. En meget stor del af helikopterens bagkrop bliver brugt til brændstof og mere elektronik.

Forsvarets materieltjeneste har, ifølge Lockheed Martin, ønsket at sensor operatøren er en fast del af besætningen og ikke noget vi piller ud. Vores eventuelle Seahawk’s kommer altså med en plads til en sensor operatør installeret. Mig bekendt er det ikke tilfældet i Wildcat’en. Her udgør de to mand forrest hele besætningen, der er i stand til at håndtere det hele.

Hjemmefra hviskede nogen mig i øret, at det vist nok slet ikke var de samme missionssystemer, der var i US Navy-versionerne som dem Danmark skulle have i sine eventuelle Seahawks. Men det blev tilbagevist af Lockheed Martin-folkene under dagens besøg. Danmark ønsker ikke ASW-pakken. Bortset fra det, så får vi hele US Navy-standardkonfigurationen. Desuden er det kun ASW-hardwaren, som ikke følger med. Vi kan vende tilbage og købe den og installere den ret gnidningsfrit, da både kablerne og softwaren til ASW-brug er i helikopteren. Så hvis vi en dag skal i krig mod en ubådsnation, så er det bare at lægge vejen forbi. Det største issue bliver faktisk nok at få trænet vores piloter til ubådsjagt. ASW-udstyret kan i øvrigt tages ind og ud af helikopteren på 1-3 timer.

I næste uge kommer Forsvarets Materieltjeneste til USA i to uger for at forhandle med US Navy (som officielt er sælger af helikopteren) og Sikorsky og Lockheed Martin. Her vil fabrikanterne blandt andet fortælle om deres salg af Seahawk’en til Australien og det køb af yderligere 120 – 150 MH-60R Seahawks, som US Navy forventes at gennemføre inden for få uger gennem en såkaldt Multi Year Procurement.

I morgen drager vi videre til Sikorsky i Stratford, Connecticut. Fortsættelse følger…

 

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Hej Andreas

    Fundere på om du sammenligner AW159 i marine udgaven med Romeo – Så vidt jeg husker var den AW159 I fik forevist i Yeowill = hærudgaven, uden sorte bokse til sømilitært brug.
    Hvis det er tilfældet er det ikke en fair sammenlign. Desuden fundere jeg på hvad LM tænker på – Den ene dag fortæller de til australske journalister at der kan være 10 sæder (specielt til DK ?) – den næste dag viser de heloen frem for danske journalister uden disse 10 sæder – eller hvad.

  • Andreas siger:

    Vi fløj i en army, Men kiggede ind i en navy version, der også stod på forpladsen. Jeg har et billede af kabinen derhjemme.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Andreas

    I.h.t. hvad jeg har læst mig til er man endnu ikke færdige med at installere de forskellige systemer (back boxes) i Naval Wildcat prototypen som man har prøvefløjet på skib.

  • søren siger:

    Hej i USA, – GID JEG VAR MED!
    Din viden om militær anti-ubåds-helo´s med dyppesonar mangler noget/meget!?+
    MAN CRUISER IKKE MED SONAR I VANDET!!!!
    Man flyver ud til operationsområdet, “sænker sonaren under hover” til x(mange) fods dybde, – og moderskib/helo bekræfter POSITION/GPS via link. – Hvis ingen brugbare oplysninger flytter man sig lidt/meget/osv. – indtil der forhåbentlig er bid! – Sonarens oplysninger giver retning/position fra helo -(kan omsættes til direkte lat/long) – Og hvis heloen har det nyeste system med “støj/skrue-genkendelsessystem” i sin database, – vil den også fortælle lidt om TYPE, – evt navn-nr?? – hvis det er een af dem man kender fra mange optagelser af LYD?

    Man kan også finde u-både med MAGNETIC ANATOMALY gear (MAD) – det findes på alle gamle Orions og lignende. – her flyver man lavt hen over havoverfladen med “den magnetiske måler” i spidsen af halen, langt væk fra flykrop/motorer (se Orion/USNAVY) – den måler så udslag/skift i jordens magnetisme under havoverfladen, – og hvis du har kortlagt alle skibsvrag/jernforekomster i forvejen, – så vil du se “et unaturligt udslag” i magnetismen, – hvis en ubåd ligger stille uden støj! – En udgave af usnavy sikorsky-hawks har et MAD gear i en slæbewire, – se selv på nettet.
    mvh og fortsat god tur, – søren.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Kom til at tænke på denne artikel da jeg genså nogen video m.h.t. størrelse. På video ser man en Lynx med et bording team på 6 og en skytte. Der er meget trangt i Lynx’en, som jeg mener har cirka 5 kubikm. kabine mod Seahawks 8,5

    http://www.marinelog.com/DOCS/NEWSMMIX/2010apr00052.html

    http://www.youtube.com/watch?v=IcqZKBJMNhI

1 Trackback or Pingback for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Previous Post
«