Tænk, hvis et dokumentarfilmhold havde haft mulighed for at være med bag de lukkede døre til de møder og forhandlinger, der finder sted mellem det danske forsvar og de flyproducenter, der kæmper om at få lov at levere nye jagerfly. Det ville med garanti have været seværdigt. I hvert fald mere spændende end “Ny Alliance – fra succes til fiasko” 🙂

Men da Danmarks Radio tilsyneladende hellere vil satse på 40 år gamle film i den bedste sendetid lørdag aften, er det for en gang skyld godt at vi har nordmændene. For her har DR’s søsterkanal NRK nemlig begået lige præcis en sådan dokumentar.

Sagen er nemlig den, at Norge også står foran at skulle købe nye jagerfly. Faktisk skal nordmændene beslutte sig allerede i år, mens de danske politikere skal træffe en beslutning primo 2009.

Dokumentarudsendelsen “Luftens Agenter“, der varer cirka en time, blev sendt for et par uger siden på norsk tv og er ganske interessant – også med danske øjne.

Gennem et år har tv-holdet haft lejlighed til at følge repræsentanter for Forsvarsministeriet, Lockheed-Martin (JSF), Saab (Gripen) og Eurofighter. Både når ministeriet holdt møder med hver enkelt producent, men også ved interne diskussioner og møder før og efter. Hvis man husker at pause udsendelsen på de rigtige tidspunkter, kan man således tydeligt læse powerpoints fra et internt møde i Forsvarsministeriet, hvor den øverste ansvarlige har opremset fordele og ulemper ved de tre fly.

Udsendelsen tegner et billede af tre producenter med tre vidt forskellige attituder.

Udover de interviews tv-holdet har lavet i USA, så medvirker JSF-folkene stort set ikke i udsendelsen, da de stort set ikke er til møder i Forsvarsministeriet for at tale deres sag. Og til Norges største flyshow begrænser JSF-folkenens tilstedeværelse sig til to plancher. Noget der får fortælleren i udsendelsen til at antyde, at JSF-folkene føler sig ret sikre på at få ordren.

En helt anden approach finder man hos de to andre, der begge udemærket er klar over at de er outsiderne. De svenske Gripen-folk griber det an ved at presse hårdt på og overopfylde forpligtelserne med hensyn til blandt andet industrisamarbejdsaftaler. De spiller så at sige “dukse-kortet”.

Det kan man ikke ligefrem sige at Eurofighter gør. Hele udsendelsen igennem er der en anspændt tone mellem Forsvarsministeriets mand og Eurofighter-repræsentanten David Hamilton, der blandt andet må indkassere en skideballe af rang, da ministeriet har gennemskuet at Hamilton er den anonyme kilde til en avisartikel i sagen. Eurofighter bruger sit politiske bagland, i form af blandt andet den tyske forsvarsminister, til at lægge maksimalt pres på nordmændene, men ved de konkrete forhandlinger spiller man også rollen som den flappede og til tider temmeligt fornærmede dreng i klassen. Hamilton lægger således ikke skjul på at han mener at JSF har vundet på forhånd.

Udsendelsen kulminerer med Eurofighters beslutning kort før jul om at træde helt ud af konkurrencen.

Som prikken over i’et har tilrettelæggerne krydret udsendelsen med særdeles velvalgt musik. I starten præsenterer man de tre flytyper. Da svenskerne bliver præsenteret til sidst som kompromis-kandidaten er det til tonerne af ABBA’s “Take a change on me”. Og da Eurofighter-folkene kommer til Oslo til endnu et rabalder-møde med ministeriet er det til tonerne af det gamle The Clash-hit “Should I stay or should I go?”. Endelig ruller teksterne over skærmen til sidst til tonerne af temaet fra “Top Gun”. Hvad ellers?

Nordmændene beslutter sig som nævnt allerede i år. Præcis hvornår kan jeg dog ikke umiddelbart finde svar på hos det norske forsvar eller forsvarsministerium. Hvis nordmændene mod (min) forventning ikke vælger JSF, vil det unægteligt få kolossal betydning for den danske beslutning. For så vil det åbenlyse spørgsmål melde sig hos de danske politikere; Hvis de kan bruge Gripen, kan vi så ikke også?

De to tilbageværende deltagere i både den danske og norske konkurrence, JSF og Gripen, er dog ikke de eneste muligheder for en fremtid efter F-16-flyene.

Kort sagt er der vel følgende scenarier, hvis vi tager det hele med:
Saab JAS 39 Gripen NG (Sv)
– Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter (US)
– Eurofighter Typhoon (Tysk m.fl.)
– Boeing F/A-18 E/F (US)
– Levetidsforlængelse af de eksisterende F-16 fly
– En kombination af levetidsforlængelse og nye fly
– En af ovenstående kombineret med kamphelikoptere
– En af ovenstående kombineret med førerløse fly

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *