Her kommer den første præsentation af kandidaterne til at afløse F-16 flyene som flagskibet hos det danske flyvevåben. Og vi starter i det svenske broderland, hvor det danske flyvevåben med stor succes tidligere har købt jagerfly. De navnkundige Draken-jagere, der blev pensioneret i 1990’erne og nu kan ses foran diverse flyvestationer og på Teknisk Museum, er således en lillebror til JAS 39 Gripen (læs meget mere på Gripen-hjemmesiden) , som svenskerne tilbyder i en særlig opdateret ”New Generation” udgave til det danske forsvar.

På den måde forsøger svenskerne at imødegå kritikken af at det i virkeligheden er et fly, der er udviklet i 1980’erne, som de forsøger at sælge os. Ligesom de til dels forsøger at matche konkurrenten F-35 Joint Strike Fighter, der efter planen skal være det nyeste af det nyeste inden for militær isenkram og teknologi – med en dertil hørende meget usikker stykpris i sidste ende. Mere om det, når vi kommer til præsentationen af JSF’eren.

Gripen-flyet anvendes i dag i Sverige, Ungarn og Tjekkiet, mens Sydafrika netop er begyndt at modtage de første fly. Desuden er man tæt på at lukke en aftale med Thailand. Det er altså sekunda-nationer og ikke store Nato-partnere, der benytter sig af det lille rappe svenske jagerfly med den karakteristiske næsefinne. Og det er et af svenskernes helt store problemer. For vi risikerer som Nato-nation at stå helt alene med vores Gripen-fly på luftbaser i nabolandene til Afghanistan, Sudan eller lignende, mens de andre tilstedeværende Nato-lande samarbejder om at holde deres JSF’ere flyveklare under fjerne himmelstrøg.

Foruden Danmark, så er nordmændene og schweizerne også ved at kigge på nye jagerfly og har Gripen med i kikkerten. Norge er Nato-land og kigger foruden Gripen også på JSF. Eurofighter var med i både den danske og norske konkurrence, men trak sig fra begge kort før jul, fordi man mente at de to lande har valgt JSF på forhånd.

Saab-flyfabrikken, der står bag Gripen-flyet, er også ophavsmændene til de to propeldrevne passagerfly Saab 340 og 2000, ligesom fabrikken har en lang historie bag sig med leverancer af jagerfly til det neutrale Sverige. Så det er ikke novicer ud i flykonstruktion vi her har med at gøre.

Fabrikken er en del af Investor AB-koncernen, og netop denne konstruktion bruger Saab til at argumentere for at man fuldt ud kan leve op til aftalerne om modkøb. Svenskerne er nemlig ikke dummere end at de ved, at modkøbsaftalerne og de andre udenlandske producenters manglende evne til at overholde dem, er noget man skeler meget til generelt i forbindelse med indkøb af materiel til det danske forsvar. Som tabellen i det indledende indlæg viste, så er det ikke fordi de udenlandske våbenproducenter, der i de seneste år har solgt materiel i stor stil til Danmark, gør sig de store anstrengelser for at nedbringe det milliard-beløb, som de bør foretage modkøb for hos den danske forsvarsindustri.

Saab er derfor allerede nu i fuld gang med at indgå aftaler med danske forsvarsvirksomheder, for at signalere at man tager modkøbsdelen alvorligt og det i hvert fald ikke er det politikerne og militæret kan diskvalificere Saab på i den intense kamp om en ordre på mellem 30 og 40 mia. kroner, alt afhængig af hvor mange fly vi ender med at skulle bruge.

Ordrens store værdi gør at alle deltagere lobbyer intenst. Og det gør man på flere fronter. Således havde Saab i 2006 lejet Tøjhusmuseet i en uge og gav fri entré, så alle raske drenge i Kongeriget kunne komme og få en tur i den medbragte Gripen-simulator, mens deres fædre kunne læse om hvorfor Gripen ville være det perfekte valg for det danske forsvar. En indsats, der affødte et indslag i TV-Avisen.

For:
En god kombination af et eksisterende produkt i en ny og opdateret udgave. Altså ikke forældet og heller ikke en prototype, som man er usikker på hvad vil koste og kunne. Saab har for nylig meldt ud med en helt konkret pris på 458 mio. kroner per fly ved køb af 48 fly. Saab er en del af en stor industrikoncern, der giver troværdighed bag det skråsikre løfte om at levere modkøb for 100 pct.
Lever fuldt ud op til Nato-krav.

Imod:
Ikke et fly, der har haft den store interesse uden for hjemlandet. Så selvom det lever op til NATO-kravene, så vil vi stadig stille i eksempelvis Afghanistan med et niche-fly, som kun vi, svenskerne og meget få andre har, mens alle andre vil flyve JSF. Et grimt styrt ved et flyshow i Stockholm for år tilbage kan stadig give ridser i image-lakken, men har reelt ikke noget at gøre med Next Generation-versionen af Gripen.

Vinderchancer: 30%
Gripen-folkene bør sætte deres lid til at usikkerheden om den endelige stykpris for JSF’eren, får flere af de centrale MF’ere til at slå ind på holdningen om at vi ikke nødvendigvis skal have det allernyeste. Selvom Eurofighteren p.t. har meldt sig ud af konkurrencen, vurderer jeg ikke Gripen til på nuværende tidspunkt at have mere end en 30 procents chance, da JSF’eren fortsat er uhyggelig stærk og med opbakning langt ind i forsvaret. Men meget kan nå at ske, og Gripen er en værdig udfordrer.

Læs hvad jeg tidligere har skrevet om jagerfly-indkøbet under labelen “jagerfly”

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

8 Comments for this entry

  • Anonymous siger:

    Citat: “der benytter sig af det lille rappe svenske jagerfly med den karakteristiske næsefinne” Sådan bare for at pindehugge så er den forreste finne ikke specielt karakteristisk. Den dobbelt delta konfiguration som Grippen benytter findes også på Euro Fighter og Rafale. Og var også udgangspunktet for det forliste israelske Lavi projekt. Så konfigurationen er ikke krakteristisk for Grippen men derimod for den generation af fly som Grippen repræsenterer i vest europa.

  • Niels Vous siger:

    Havde forleden lejlighed til at spørge en F16 pilot, hvilken erstatning han ville foretrække hvis han selv fik valget. Svaret kom prompte var for mig lidt overraskende: F-18 Super Hornet.

  • Valdemar siger:

    Igen fantastisk serie, du har skrevet flere gange at JSF kommer til at være det primære jagerfly i Nato, men eurofighterne flyves af tyskerne, briterne, italienerne og spanierne. Frankrig har deres Rafale og mon ikke at et af de sydøsteuropæiske lande vågner op med hovedpine og par dusin nye franske fly.JSF vil nok flyves af Nederlandene Polen, Tyrkiet, Canada og naturligvis USA plus det løse. Med Gripen bliver det så 4 nyere forskellige jagerfly i Nato med JSFen som klar majoritet. Men taler vi Europa (minus Tyrkiet), kan Gripen med et vis held klemmer sig ind foran JSF. Og det er sandsynligt at der vil lige så mange primært europæiske aktioner , som der vil fælles Natoaktioner

  • Valdemar siger:

    Havde helt overset som Italien JSF-købere, så lærte jeg lidt i dag :-). Briterne ser vist dog ud til at kun bestille JSFere til hangarskibene , men spaniere bestiller så tilgengæld til deres hangarskibe. Kodeordet er hangarskibe, fordi italienerne, spanier og briterne har små tøsehangarskibe, i modsætning franskmændenes store herrehangarskib, vil de købe JSFere fordi de fås som VSTOL. Men da flyet har krøbet op i pris fra budgetfly til at være langt dyrere end eurofighteren, vil landflyene sandsynligvis bliver offer for sparekniven i England og Italien

  • Andreas siger:

    Da jeg som sagt ikke er den store haj ud i jagerflys egenskaber og specifikationer, er det godt at I kære læsere kan bidrage til den gensidige vidensudveksling, så vi alle kan blive klogere. Hvis nogen kender noget til de to konkurrerende jagerflys egenskaber og teknik (eller måske ligefrem har prøvefløjet dem), så sig endelig til.

  • Andreas siger:

    Godt observeret. Sagen er bare den at det løse i din opremsning af JSF-lande er de tre Nato-lande Italien Norge og Storbritannien. Så derfor argumentet om at JSF bliver fremtidens standardfly i Nato, som F-16 er det i dag.Desuden er USA, UK og Canada eksempelvis de mest aktive i Afghanistan i dag (sammen med Danmark) mens lande som Frankrig og Tyskland er mere tilbageholdende. Samme mønster vil man formentlig også se i fremtiden.

  • Bandbulle siger:

    En note. Dobbelt-delta er et begreb, der henviser til den vinge Draken havde – en delta vinge i to vinkler. Euro-canards af i dag har en deltavinge og canards. Efter bedste overbevisning, tror jeg det er sådan det forholder sig.

  • Schmidt siger:

    Så er der kun 3 dage til den første Gripen NG ruller ud.
    Så mangler vi bare, at den også kommer til Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *