Et britisk ben i flere lejre

29. februar 2012

Uanset hvilket nyt kampfly Danmark i sidste ende måtte vælge, så kommer den britiske våbenkoncern BAE Systems til at få gavn af det. For verdens næststørste våbenproducent har et ben med i flere lejre. Både hos to af de tre nuværende kandidater og hos Eurofighter, der som bekendt gerne vil tilbage ind i konkurrencen.

Og det kan i sidste ende have betydning for om Eurofighter ender med at indtræde i konkurrencen. For forestil jer, at valget stod mellem en Skoda Octavia, en Volkswagen Passat og en Audi A4. Tror I ikke så, at Volkswagen-koncernen, der står bag alle fire bilmærker, helst ville sælge os en Audi?

BAE Systems er en meget central underleverandør til Lockheed Martin på F-35 Joint Strike Fighteren. Ja, underleverandør er faktisk en kraftig underdrivelse. De er den primære partner i prestigeprojektet, der uden tvivl har forrang forud for alle andre kampfly, som briterne måtte have andele i. F-35 bliver det vigtigste produkt på hylderne hos BAE Systems de næste 20 – 30 år.
Derfor kunne man sagtens forestille sig, at BAE Systems hiver i bremsen og i sidste ende blokerer for at Eurofighter indtræder i den danske konkurrence. Sammen med tyske, italienske og spanske virksomheder står briterne bag den europæiske flyver. Eurofighters italienske deltager er Alenia, der i øvrigt også har store aktier i JSF-projektet. Så hverken BAE Systems eller Alenia kan nødvendigvis se det smarte i at man sender Eurofighter i kamp mod et fly, som ma selv har store aktier i.

BAE System har også en stor aktie i en anden kandidat i den danske konkurrence. Det er Boeings F-18 Super Hornet, hvor briterne  leverer væsentlige dele af flyets elektronic warfare system (AN/ALQ-124 Integrated Defensive Countermeasures System = IDECM) – en ikke uvæsentlig indtægtskilde. JSF er uden tvivl favorit, men Super Hornet er en farlig udfordrer, der står langt stærkere end konkurrencens tredje deltager, svenske Gripen. Og Eurofighter har mange af de samme styrker i forhold til JSF som Super Hornet har. Både Eurofighter og Super Hornet er i produktion og bruges af flere af vores nære allierede. Derfor ville Eurofighter kunne skubbe Super Hornet væk fra pladsen som den væsentligste outsider. Så hvorfor risikere det ved at sende et nyt fly ind i området?

BAE Systems er ikke engageret i Gripen-projektet, men var det faktisk helt op til juni sidste år, hvor man solgte sin 10 procent ejerandel. Og jeg kan ikke med sikkerhed finde ud af, om briterne fortsat er underleverandør af nøglekomponenter, som de tidligere var.

Europæisk flyindustri er i øvrigt et helt afsindigt netværk af virksomheder, som samarbejder og konkurrerer på kryds og tværs. Et aktuelt eksempel er vores hjemlige helikopterkonkurrence. Her stillede Eurocopter og AgustaWestland op mod hinanden med hver deres egen helikopter. Men den ene af dem kunne lige så godt have stillet med deres fælles NH90-projekt. Men ingen af de to virksomheder føler vist særligt meget ejerskab for den. Ejerforholdene er i øvrigt endnu mere mudrede. Jeg satte mig en dag for at kortlægge ejerskaberne under EADS-paraplyen, men gav op. Et stort virvar af især franske og tyske virksomheder med delejerskaber i hinanden. Men måske en dag, når jeg har god tid. Kunne i hvert fald være interessant. For den slags har uden tvivl betydning for virksomhedernes markedsføring af bestemte produkter.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • bundgaard siger:

    Når Lockheed Martin heller ikke byder ind med en af de nyeste F-16 modeller, er det vel også fordi de helst vil sælge deres flagskib, JSF.

    Jeg tænker ellers at den nyeste version af F-16 havde været en meget god kandidat, og i forhold til F-18, kender vi den allerede.

    Eller de nye versioner af F-16 så forskellige fra dem vi har, at der ikke ville være nogen fordele i forhold til at vi allerede bruger F-16?

1 Trackback or Pingback for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *