Vi kommer nok til at spejde langt efter Rafale, hvis den danske kampfly-konkurrence åbnes op så andre deltagere end de tre nuværende kan deltage. I et interview med det norske blad Militær Teknikk i november sidste år, gør virksomheden bag Rafale-kampflyet, Dassault, det ret klart, at dets holdning ikke har ændret sig siden man i 2005 sagde nej tak til at deltage efter at have læst Danmarks RFI (Request for information). Den danske kampfly-konkurrence er ikke en reel konkurrence, men handler alene om at retfærddigøre købet af JSF.

Benoît Dussaugey, senior vice president i Dassault for militær salg, forklarer om overvejelserne i 2005:

” After a detailed analysis of the RFI, we discovered that the RFI was built in a way that was not asking for technical information on the aircraft made by the possible contenders, but rather hov their products could match the JSF F-35 specifications.”

Dussaugey forklarer, at Dassaults holdning er uændret i 2011. Det er Danmarks samtidige deltagelse som industripartner i JSF-projektet, der gør, at franskmændene ikke har tiltro til troværdigheden af konkurrencen.

” Today, due to the progress of the JSF projest for the Royal Danish Air Force, Dassault cannot envisage handing over any proposal to Denmark, unless it could be demonstrated that a true re-opening of the competition is envisaged with an equal chance for all participants to win. It is too time-consuming and costly to prepare offers only to provide the Royal Danish Air Force with free informnation.”

Eurofighter sagde ja tak til at deltage og svarede på RFI’en i 2005. Men i december 2007 blev det også for meget for Eurofighter. De trak sig ud af konkurrencen med beskeden om, at det alligevel var givet på forhånd, at JSF ville vinde. Nu vil Eurofighter imidlertid gerne ind igen, når konkurrencen forventes genoptaget senere i år. Det er endnu ikke afgjort, om man blot arbejder videre med de tre nuværende kandidater (F-35 JSF, Gripen og F-18 Super Hornet), eller om man åbner døren for nye deltagere. Hvis det bliver tilfældet skal Eurofighter nok ikke forvente at få fransk følgeskab.

Som skatteyder er jeg interesseret i at antallet af kandidater vi har at vælge mellem er så stort som muligt. Derfor er Dassaults hårde kritik særdeles interessant. Når konkurrencen genoptages er det et oplagt emne at tage op over for forsvaret og politikerne. Hvordan sikrer vi, at konkurrencen er lige og fair?

 

 

 

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Michael Nielsen siger:

    Jeg tror vi sikrer en fair konkurrence, ved at løbende gøre opmærksom på problematikken.

    Eventuelt ved at kontakte medierne, de store Tv & Radio-stationer, samt dagblade, men også ved at kontakte de politiske partier.

  • Lasse siger:

    Det kunne være fint at få Rafale med i konkurrencen…. Iøvrigt det flotteste design af de omtalte flytyper – efter min mening…

  • Michael Nielsen siger:

    Det vil kun være positivt at få Rafael med i konkurrencen.

    Nogle der har eksakte data på hvor offensivt brugbart Rafael i forhold til ‘forsageren’ F-35?

3 Trackbacks / Pingbacks for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *