F-35B under tests på USS Wasp

Efter lidt mere end et år i skammekrogen hiver den amerikanske forsvarsminister Leon Panetta nu B-versionen af F-35 Joint Strike Fighteren ud af den krog, som hans forgænger Robert Gates ved sin restrukturering af JSF-programmet i starten af januar 2011 satte den særlige STOVL-udgave (short takeoff and vertical landing) hen i. Gates gav F-35B to år til at få orden i sine ting – ellers ville han trække stikket. Gates var især utilfreds med, at flyet var bagefter tidsplanen for testflyvninger og at det på det tidspunkt endnu ikke havde landet på et af de “amphibious assault ships”, som netop skal være B’ernes fremtidige hjem. Det er mini-hangarskibe, som US Marines opererer.

JSF-eren skal laves i tre versioner. F-35A er et konventionelt kampfly, som US Air Force, Japan, Norge og måske en dag også Danmark skal bruge. F-35C er en hangarskibsversion, som ikke overraskende er tiltænkt US Navy til brug på hangarskibene. B-versionen skal bruges af US Marines og briterne som afløser for de superfede, men meget støjende Harrier-jets.

B-versionen har gennem flere år været JSF-programmets problembarn, da de særlige løsninger, der skal til for at få et fly til at lette på ganske få meter og lande lodret, har voldt Lockheed Martins ingeniører mange kvaler. For eksempel er det nødvendigt, at flyet er i stand til at dreje udstødningen ned ad. Og de kompromisser man har måtte indgå for at få B-versionen til at fungere, har så smittet af på A- og C-versionen.

Men nu er B-versionen tilsyneladende på ret køl igen. Under et besøg på Patuxent Naval Air Station, hvor man har testfløjet F-35B, sagde Panetta til medarbejderne:

“Because of your work the STOVL variant has made sufficient progress so that today I am lifting the STOVL probation.”

En enlig svale gør som bekendt ingen sommer, men det går dog lidt fremad for F-35 JSF. Nu er spørgsmålet blot hvordan programmet bliver ramt af de kommende besparelser på militærbudgettet, og om hvor hårde slag den amerikanske rigsrevision sætter ind, når de til marts kommer med deres årlige statusrapport om projektet.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *