Som bekendtgjort før afrejsen, så var et af hovedformålene med mit besøg på Paris Airshow i tirsdags at kilde kandidaterne i den danske helikopterkonkurrence bag ørene. Der blev kildet lidt, men ikke så meget som jeg havde sat næsen op efter.

Efter i et halvt år at have forsøgt at få kontakt til AgustaWestland for at stille dem nogle meget uskyldige spørgsmål om deres kandidat, AW-159 Wildcat, har jeg opgivet og indtaget den holdning, at de må komme til mig, hvis de har noget på hjerte. Jeg havde derfor slet ikke kontaktet dem forud for turen til byernes by.

Derimod havde jeg lavet aftaler med de to andre kandidater. Eurocopter var til stede med AS565 Panther’en i det bulgarske flyvevåbens farver, mens Sikorsky stillede med MH-60R Seahawk’ens bror Blackhawk.

Der var to ting, der for alvor slog mig, da jeg så de to helikoptere in real life. Den ene var størrelsen og den andet var størrelsen. Størrelsen af hele helikopteren og størrelsen af kabinen. Blackhawk/Seahawk er bare en big ass chopper. Især halepartiet trækker på centimeterkontoen. Panther’en er et lille fnug ved siden af, men det er også ensbetydende med en langt mindre kabine. ¨

[cincopa A4OAqq6oLVdV]

Det var dog svært for mig at finde målebåndet frem da nogle bureaukratiske eksportregler forbød danskere at komme inden for seks meter af Blackhawk’en. Så jeg måtte pænt stå på lang afstand og lade øjemålet regerer. Gad vide om det samme gjaldt da det danske forsvars chefer besøgte Sikorsky-standen tidligere på tirsdagen? “Vi vil gerne sælge jer en helikopter. Vi har ikke taget den med, og I må ikke se den der ligner. Interesserede?” Ekstra komisk blev det, da jeg blev forbudt at tage billeder af helikopteren under mit besøg hos Sikorsky. For uden for afspærringen var jeg tættere på dyret og måtte gerne tage billeder…

Sikorsky bygger flystellet mens Lockheed Martin leverer al den elektroniske indmad til Seahawk’en. En Lockheed Martin-mand fortalte mig derfor om en ny type radar, som helikopteren kommer med. Den er udviklet til at kunne spotte periskoper i havbølgerne. Den kan også bruges til at spotte arme i et frådende og iskoldt farvand omkring Grønland. En feature som uden tvivl må vække de danske helikopterindkøberes interesse.

Hos Eurocopter var der andre boller på suppen med hensyn til gæstfrihed. Søde små franske piger tog i mod og vi startede med et glas læskende appelsinjuice. Og så var der ellers dømt “up close and personal”. Jeg klatrede faktisk helt ind i kabinen. Alt for jer, kære læsere.

Seahawk-folkene snakkede som vanligt meget om “Anti Submarine Warfare” (ASW), som danskerne ikke ønsker og så om hvor mange hellfire missiler, der kan sidde på siden. Spøjst at de fortsætter ned ad den retoriske sti, for det er jo ikke det der er vores behov.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

8 Comments for this entry

1 Trackback or Pingback for this entry

  • […] I lige år er der det lidt mindre Farnborough Airshow uden for London, ligesom der er airshows andre steder i verden. Jeg var på Farnborough i 2004 og Paris Airshow i 2005 – hvor Airbus A380’eren blev vist frem for første gange. I 2011 var jeg så tilbage i Paris. Alle tre gange var der tale om kompakte en-dagsture, hvor jeg rejste ud med det første morgenfly og hjem med den sidste aftenflyver – med temmelig trætte ben. Læs indlæg om turen til Paris Airshow 2011 her og her. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *