I dag var så dagen, hvor jeg satte kursen sydover for at deltage i verdens største flymesse, Paris Airshow, der afholdes hvert andet år. Jeg vil over de næste dage publicere indlæg om mere specifikke emner ud fra hvad jeg oplevede, hvad jeg så og hvem jeg mødte. I første omgang vil jeg her give en generel rapport.

Kl. 11:30 ankom jeg omme bag messehallerne, så jeg styrede målrettet uden om dem, og om til selve forpladsen, hvor flyene stod linet op. Jeg hev kameraet frem og arbejdede mig langsomt ned gennem rækkerne. Her var både business jets, regionale jetfly og longhaul-maskiner samt militære kampfly, transportfly og helikoptere.

[cincopa A4IAqr6b6YxQ]

Franskmænd ved åbenbart ikke at bloggere er lige så vigtige – eller vigtigere – at please som ”rigtige” journalister. Så jeg var blevet nægtet presseakkreditering. Men med venlig hjælp fra Teresa i Boeings pressekontor lykkedes det mig at komme med på Media Tour’en ombord på den opdaterede jumbojet, 747-8. Flyet er det ene af to testfly og var derfor helt rippet indvendigt. Jeg fik en god snak med chefen for testflyvningerne. De var på showet indtil om aftenen. Så skulle der testflyves på ny. Mere om det i et senere indlæg

Jeg havde allerede derhjemmefra bestemt mig for at bruge mere tid på helikopterne end på kampflyene. Første helikopterbesøg var hos Sikorsky, hvor jeg skulle se på Black Hawk’en, da søsteren Sea Hawk ikke kunne komme. Et meget langt, men meget lidt udbytterigt besøg. Mere om kandidaterne i den danske helikopterkonkurrence i et senere indlæg.

Stærkt forsinket nåede jeg frem til Termas stand i Hal 3 (Fór vild i hal 2!!), hvor jeg fik dagens nok mest interessante oplevelse. Lystrup-folkene er nemlig de førende i verden på det man kalder ”3D-lyd”, hvor jagerpiloten ved hjælp af lyd får at vide i hvilken retning faren kommer fra. Jeg fik mine lange stylter foldet ned i et F-16 cockpit (den ægte vare, men uden fly) og fik påmonteret et par hørebøffer. En lille demo viste hvordan en beeplyd indikerede hvor missilet kom fra. Og lyden blev i den retning uanset om jeg drejede hovedet derover. At vores hjerne kan registrere hvor nået kommer fra har alle dage været med til at homo sapiens har kunne færdes sikkert i trafikken. Først nu er det blevet muligt at lave det elektronisk. De mest opdaterede af de danske F-16 fly er udstyret med systemet, som Terma også netop har solgt til Norge.

Da jeg kom ud under åben himmel igen var flyveopvisningen startet. En Rafale dundrede derfor henover himmelen og lavede en øredøvende larm. Det er i øvrigt vigtigt at forstå, at Paris Airshow ikke er et flyshow, som det vi kender fra Skrydstrup og Roskilde. Det er hard core business med en hær af store blankpolerede Mercedes’er, der transporterer CEO’s og generaler rundt mellem de forskellige chaletter (pavillioner i flere etager på størrelse med parcelhuse) og indtil luksushoteller i det indre Paris. Her bliver købt og solgt fly. Jeg iagttog flere gange hvordan store delegationer af generaler, majorer og oberster fra diverse landes flyvevåbner blev vist rundt i de udstillede fly. Brasilianerne var tydeligvis på udkig efter en helikopter hos Eurocopter, og Sikorsky fik besøg af to generaler fra det pakistanske (eller noget i den stil) flyvevåben. Også det danske forsvar var til stede og havde møder med alle tre helikopterkandidater. Så uniformerne blander sig med jakkesættene.

Nu var det igen blevet helikopter-tid. Denne gang var det Eurocopters AS565 Panther det gjaldt. Men også her må I væbne jer med tålmodighed til et kommende indlæg, hvor jeg ser nærmere på helikopterne.

På mine efterhånden ret trætte ben travede jeg endnu en ture ned langs de udstillede fly, inden det var tid til det jeg troede skulle have været dagens højdepunkt. Boeings øverste direktør havde nemlig indbudt mig til en lille reception i deres chalet med direkte udsigt til startbanerne. I øvrigt præcis på det tidspunkt hvor Airbus A380’eren startede sin opvisningsflyvning. Men var direktøren der selv? Nej. Var nogle af de Boeing-folk jeg kender fra deres jævnlige besøg i København og mit besøg på fabrikkerne i St. Louis der? Nej. Så efter et par kanapéer og et glas appelsinjuice var jeg på farten igen op mod de seks messehaller, som jeg endnu ikke havde haft tid til at besigtige.

Klokken ca. kvart over fem fangede jeg en shuttlebus sammen med en million andre mennesker, der tog os til den lokale station Le Bourget. Og nu sidder jeg i flyet cirka 10 kilometer over Tyskland med meget trætte pusselanker.

I de kommende dage vil jeg på andreaskrog.dk byde på følgende dernede fra: Billeder af A380’erens opvisningsflyvning, et kig på de nye og kommende spillere på passagerfly markedet samt et kig inden for i 747-8’eren.

På nytkampfly.dk vil det stå i helikopternes tegn, men vi vil også få tid til at se på hvordan dansk forsvarsindustri var repræsenteret dernede sammenlignet med andre landes industrier.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Trackback or Pingback for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *