Det bliver franske Rafale og europæiske Eurofighter, der går videre til anden runde i verdens p.t. største kampflykonkurrence i Indien, hvor man planlægger at købe 126 fly til tilsammen mellem 55 og 65 mia. kroner. Dermed fik Super Hornet og Gripen sammen med F-16’eren og en russer silkesnoren. Det kan få betydning for de to flys chancer i den danske kampflykonkurrence, hvor Eurofighter står og banker på døren i håb om at komme ind igen.

At det ville blive Rafale og Eurofighter har tidligere været fremme på rygteplan. Det indiske valg er et klart signal til USA og Rusland om at man står på egne ben. Kampflysalg har det jo ellers med i sidste ende at blive bestemt af storpolitiske hensyn.

Med den indiske begmand står Gripen kun tilbage med to skud i bøssen i forsøget på at få solgt Gripen NG-flyet. Et dansk og et brasiliansk skud. I Brasilien dyster man mod Rafale og Super Hornet. Den forhenværende præsident Lula udråbte efter et besøg af den franske præsident Sakozy sjovt nok Rafale til vinder. Rygter har også gået på at Gripen var flyvevåbnets favorit, og på det seneste har den nye kvindelige præsident udtrykt sig positivt over for Super Hornet. Så hvor den ender, er der reelt ingen der ved. Præsidenten har også meldt ud, at der ikke bliver råd til at købe fly i år. Så Gripen skal nok ikke regne med noget der lige foreløbig. Dermed står de over for os danskere ikke just med de bedste kort på hånden. Et fly, som ingen andre bruger, flugter ikke just med vores erklærede strategi om hyldevarer og ingen solo-løsninger.

For Super Hornet er det naturligvis også bittert. Men knap så bittert. Her kan man læne sig op af at US Navy netop har bestilt flere flyvere.

Til gengæld må champagnepropperne flyve rundt i lokalerne i Eurofighter-hovedkontoret i München netop nu. De har ikke vundet konkurrencen, men er kommet et stort skridt videre, og har givet Gripen og Super Hornet baghjul. Et argument som de uden tvivl vil slå på over for os danskere.

Den indiske konkurrence bestod blandt andet af flere uger lange tests af hver af de seks maskiner. Inderne har altså haft hands-on og valgt Eurofighter frem for de to andre.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

6 Comments for this entry

  • Someone siger:

    @Andreas
    “… Et fly, som ingen andre bruger, flugter ikke just med vores erklærede strategi om hyldevarer og ingen solo-løsninger.”

    Det er vidst lidt so and so med “ingen andre bruger”.

    Koncepterne afprøvet på demonstratoren er i vid udstrækning med mulighed for retro-fit på tidligere versioner af Gripen. Landingsstellets omplacering er i sagens natur lidt svær at lave bagudkompatibel, da det er en større strukturel ændring. Motormæssigt, kan det lade sig gøre at ændre tidligere versioner til at kunne anvende GE F414 motoren eller også kan man “chip tune” den gamle Volvo Aero RM12 til RM12EF specifikation, hvilken ikke ligger langt fra F414 spec, se mere her:

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article2510693.ece

    Hvis man kigger lidt på hvor stort et antal F-16 varianter der findes, og kigger lidt på forskellene imellem diverse varianter (se link i bunden), så har F-16’s liv ikke været meget anderledes end måden Gripen gennemgår evolutioner på. Så hvornår man kan skære skarpt igennem og sige, at vi anvender noget som INGEN andre har, er nok lidt søgt. F.eks. er M5 opgraderingen af F-16 kun et rent EPAF forehavende. Har vi så dermed en udgave som kun haves i EPAF? Og hvad med de Belgiske block 1 F-16? Vi har jo block 10 og 15… Så kan de da heller ikke regnes for at være ens?

    Indrømmet: F-16 styktallet i EPAF er lidt større end det samlede antal Gripen, men indtil videre er der produceret minimum 264 Gripen og der kommer flere til hen af vejen. Men ligesom F-16 har fællestræk og forskelligheder på tværs af versioner, har Gripen det også. Hvis Amerikansk isenkram må, så må Svensk vel også?

    http://en.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon_variants

    Mvh.

  • Cphmoose siger:

    @someone

    Du ignorerer eller misforstår pointen. Der er forskel på EPAF landenes F16 på en række områder. DK benytter fx en ældre motorversion end de andre lande. Ligesom der er betydende forskelle i selv stellet på de forskellige block udgaver (specielt i “halen”). Det er som du skrive en helt normal evolution over et langt produktionsforløb.

    Men du sammenligner EPAF med Gripen og det er forkert. Du skal sammenligne EPAF landenes AM / MLU fly plus USAF CCIP flyene med Gripen. Og EPAF flyene er faktisk ens på det elektroniske område.

    Du overvurderer i øvrigt også antallet af Gripen – Hvis du vil lave en sammenligning skal det være mellem EPAF M4/M5 fly og Gripen C/D versionen. Sverige har godt nok bestilt 200+ Gripen men man har samtidig politisk besluttet kun at operere 100 fly i C/D versionen.

    EPAF landene er i sig selv for små til at udvikle / modernisere F16. Vi kan kun holde F16 tidssvarende fordi vi følger den amerikanske udvikling.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Og så skal man ikke glemme det politiske signal ved at udelukke jagere af US oprindelse, som er det de fleste skriver om ude i det store udland, og beholder de 2 europæiske kandidater af mest moderne design.

  • Someone siger:

    @Cphmoose

    “Du ignorerer eller misforstår pointen. Der er forskel på EPAF landenes F16 på en række områder. DK benytter fx en ældre motorversion end de andre lande. Ligesom der er betydende forskelle i selv stellet på de forskellige block udgaver (specielt i “halen”). Det er som du skrive en helt normal evolution over et langt produktionsforløb.”

    Vi er indforstået på dette punkt.

    “Men du sammenligner EPAF med Gripen og det er forkert. Du skal sammenligne EPAF landenes AM / MLU fly plus USAF CCIP flyene med Gripen. Og EPAF flyene er faktisk ens på det elektroniske område.”

    Elektronisk set: Gælder det også forskellene i motorstyringen pga. den nyere og kraftigere som kræves af alle andre EPAF fly end de danske? EW udstyr?

    Mht. styktal på Gripen: Ganske vidst, er Wikipedia ikke den hellige gral mht. information, men ifølge artiklen om Gripen, er der til dato bestilt 264 stk. i alt.

    Mvh.

  • Cphmoose siger:

    @Someone

    Jeg går udfra at det er den her wiki formulering du henviser til “A total of more than 264 Gripens have been delivered and or ordered as of 2011” når du taler om 264 stk.

    Tallet passer imidlertid ikke hvis du summer tallene fra Wiki sammen. 204 til Sverige + 28 til Sydafrika + 6+6 til Thailand giver 244 fly. Ungarn og Tjekkiet har hver 12 fly der er leaset fra Sverige.

    Fra den svenske wiki “Antalet flygplan i den svenska krigsorganisationen har sedan reducerats med en “inriktning” mot 100. Flygvapnet har för avsikt att i framtiden operera 100 stycken Saab 39 Gripen-flygplan av senaste versionen C/D. Inom ramen för denna reducering ämnas 31 existerande flygplan i ursprunglig version A/B uppgraderas till C/D-standard enligt beslut taget 2007. Övertaliga flygplan görs tillgängliga för försäljning”

    Som det ser ud nu vil der altså være omkring 100 Svenske plus 12 Tjekkiske + 12 Ungarnske + 28 Sydafrikanske plus evt 12 Thailandske fly eller 164 Gripen i C/D konfiguration.

    Et opdaterings samarbejde med Sydafrika / Thailand virker ikke sandsynligt. Hvad Tjekkiet og Ungarn vil (eller har råd til) når deres leasing aftaler udløber er det man kalder et godt spørgsmål. Og så er Gripen i praksis reduceret til at være et svensk fly.

    Med hensyn til F16 så er DK alene med vores motorkonfiguration. Også hvad angår EW er der store forskelle i hvad EPAF landene bruger og har brugt. Det gælder også de måludpegningssystemer man bruger. Belgierne har iøvrigt rigtig dårlige erfaringer med enegang på EW området.

    Men det der virkeligt koster penge altså våben og sensor integration er fælles og her dækkes en god del af regningen af sammenfaldet med USAF CCIP program.

    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *