På adskillige fora rundt omkring på nettet kan man læse, at Boeings F-18 Super Hornet er en tung fætter, der ikke formår at stå distancen over for blandt andet russiske kampfly i direkte luftkamp. Og det er rigtig nok, lyder den ærlige melding fra Boeing om Super Hornet-flyveren, der i visse kredse går under navnet “slow hornet”.

“Capabilities gives trade-offs,” lyder det fra Boeings Tom Bell, der står i spidsen for F-18 kampagnen i forbindelse med den danske kampflykonkurrence, da jeg i denne uge mødte ham over et glas cola og en skål peanuts i København.

“Range, payload, frontal stealth and a compact mission system, is the prioritized capabilities of the Super Hornet. It is not the most maneuverable for dog fight and it is not build to be a sports car,” fastslår Tom Bell.

Selv om den danske kampflykonkurrence har været sat på pause i mere end et år nu, og først genoptages efter et folketingsvalg, så kommer Bell og hans op til 10 mand store team trofast til København hvert kvartal for at holde “linjen varm”. I denne omgang har de således drukket kaffe og/eller sodavand med flere forsvarsordførere fra både regeringspartierne og oppositionen, Forsvarskommandoen, Forsvarets Materieltjeneste, en blogger og mindst én journalist. Desuden har de haft et møde med de centrale spillere i den danske forsvarsindustri. Alt sammen for at forsikre os om, at de stadig er med i konkurrencen.

Samarbejdet med de danske pr-folk har tilsyneladende været sat på standby siden pausemeldingen 24. marts sidste år, men er nu blevet vakt til live, ligesom der er udnævnt en ny dansk kampagnechef, efter at Tom Bell er blevet forfremmet i Boeing-systemet og nu blot har den danske konkurrence som sit “pet project”.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at Boeing forventer, at kampflykonkurrencen snart genoptages – selvom Bell fra sine møder med forsvarsordførerne tidligere på dagen var særdeles opdateret på rygterne om en mulig valgdato, da jeg mødte ham og hans team tirsdag eftermiddag.

I de to andre lejre, hos Gripen og Lockheed Martin, der står bag F-35 joint strike fighteren, er der tilsyneladende mere stille. Gripen er en lille spiller, der ikke er i stand til at opretholde en lignende tilstedeværelse. Samtidig har de netop gennemgået store organisationsændringer, hvor den danske kampagnechef har fået andet arbejde i virksomheden. Så den svenske flyproducent bruger det meste af sit krudt p.t. på de to store konkurrencer i Brasilien og Indien (hvor de fik absurd meget presseomtale ud af at en indisk dreng fra Bangalore vandt en bagsædetur i forbindelse med Aero India-flyshowet).

Lockheed Martin er muligvis i landet “on a regular basis” (en dansk konsulent, der arbejder for LM, blev spottet i baren på Hotel Marriott tirsdag eftermiddag i samtale med en uidentificeret amerikansk herre), men har ikke følt behov for at byde undertegnede på kaffe. Jeg ved ikke om dette indlæg fra vores sidste rendez-vouz har nogen indflydelse herpå. Men jeg har i hvert fald forespurgt deres danske pr-folk om muligheden for et interview med udgangspunkt i den seneste årlige statusrapport fra den amerikanske rigsrevision om JSF-projektet.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *