Siden november sidste år har jeg forsøgt at få svar fra AgustaWestland på en række meget ukomplicerede og lige til spørgsmål. Det er endnu ikke lykkedes trods adskillige venlige rykkere. Intet har jeg hørt siden 4. november, hvor helikopterproducentens kommunikationschef Geoff Russell lovede mig svar på de spørgsmål jeg måtte have. Men efter seks rykkere har jeg stadig ikke hørt en lyd. Så nu synes jeg I, kære læsere, skulle have chancen for at se de spørgsmål, som den engelsk-italienske helikopterproducent ikke vil besvare.

Det handler dels om den prekære sag med den resterende del af den modkøbsforpligtelse, som AgustaWestland forpligtede sig til for 10 år siden, da vi købte deres EH-101’ere som redningshelikoptere. Her mangler man at få afviklet DKK 1,1 mia. og normalt skal den slags være afviklet inden for 10 år(!). Rygterne vil vide at deadline er 1. april. Konsekvensen kan være, at AgustaWestland udelukkes fra at deltage i konkurrencen om nye maritime helikoptere til de danske fregatter.

Det handler også om hvorfor de i den konkurrence kun valgte at stille op med AW-159 Wild Cat’en, da det endelige tilbud skulle afgives, og trak EH-101’erens maritime bror AW-101’eren ud af konkurrencen.

Endelig vil jeg også bare gerne give AgustaWestland mulighed for at præsentere sin deltager på samme måde som de andre producenter har haft mulighed for. (Jeg har først nu hæftet mig ved, at Eurocopter i november svarede på spørgsmål om NFH90’eren, som de senere hen valgte ikke at stille med. Så selvom de nu mener at helikopteren er overkvalificeret til de danske behov, så har de da tidligere haft planer om at tilbyde os den).

Her kommer de ubesvarede spørgsmål til AgustaWestland:

– You still have outstanding industrial participation worth 1,1 billion danish kroner after your sale of the EH-101 to us in 2001. When do you expect to have placed orders for that amount in the Danish defence industry?

– After nine years, you are still missing over one third of the aquisition cost for the EH-101’s. If you get the order for the maritime helicopters, will you then work on placing orders more quickly?

– Is the Danish defence industry too small to place orders in for such huge an amount of money during the required time period ?

– Why did you decide only to submit the AW-159 and not the AW-101 into the Danish Maritime Helicopter Competition?

– At what minimum temperatures is the AW-159 able to function perfectly?

– What kind of operational experience do your customers have with operating the helicopter in the North Atlantic and under extreme weather conditions?

– At what waweheights will it be possible to land the helicopter onboard a ship without breaking the landing gear?

– How many AW-159’s do you think it will require to meet the Danish demands?

– What will be the price per helicopter?

– Can we reuse anything from our Lynx’ onboard the AW-159? Engines for example?

– When can you deliver the first AW-159?

– What is the unique selling point of the AW-159 compared to the competitors?

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • Lars-Henrik Arveedsen siger:

    Een ting er det da ganske enkelt at svar på – turbinerne i AW-159 er af andet design end de der findes i danske Lynx så de kan ikke genbruges.
    Mit gæt er at det eneste de kan genbruges er stilladset i vedligeholdelses dokken i Karup.

1 Trackback or Pingback for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *