JSF-pris kun et skøn

26. november 2008

Når vi skatteydere næste år sandsynligvis bliver bedt om at lægge et to-cifret milliardbeløb til anskaffelse af JSF-jagerfly til forsvaret, så vil prisen vi får oplyst bygge på et halvandet år gammelt skøn. Den endelige anskaffelsespris vil nemlig først forelægge i midten af 2010, når Lockheed-Martin, der står bag JSF, udregner stykprisen for den første pulje af i alt mere end 900 JSF’ere som USA og de otte partnerlande skal have leveret i tidsrummet 2014-2018.

Så både den pris vi får oplyst næste år og den pris på 18 mia. norske kroner, som nordmændene fik serveret torsdag, er kun foreløbige priser baseret på et skøn fra december 2007. Det fortalte Robert C. Bolz og Dana B. Pierce fra Lockheed-Martin, da jeg tidligere i denne uge havde fornøjelsen af at interviewe dem.

De to herrer er henholdsvis vicepresident for F-35 Global Industrial Integration og program manager for F-35 salgskampagnen i Norge, Danmark og Holland, og de var i København for at mødes med den danske forsvarsindustri for at snakke muligt samarbejde og ordrer til danskerne. Det fik vi naturligvis også en snak om, men det og hvad vi ellers kom omkring, vil jeg gemme til et senere indlæg og i stedet fastholde fokus på prisen.

Udmeldingen fra LM-folkene er for så vidt logisk nok. Vi bliver nødt til at være længere henne i forløbet for at kunne kende den endelige anskaffelsespris på et så stort projekt, men den ligger lige til højrebenet for at en kvik journalist (eller en doven, der ikke gider sætte sig ind i tingene) i 2010 kan skrige “ny indkøbsskandale i forsvaret”, når det viser sig at JSF’erne koster et par milliarder mere end oplyst i 2009.

De to flinke “gentlemens” fra Texas var i landet for at tale med den danske forsvarsindustri og det var da også især det industrielle samarbejde vi kom omkring. Men det vender vi tilbage til i et senere indlæg.

For lad os lige hvile ved prisdiskussionen. I den regn af milliardbeløb, som der slynges ud i jagerflydebatten, er det vigtigt at forstå at man grundlæggende taler om to beløb. Anskaffelsespris og total lifecycle cost – altså den totale udgift i flyets levetid.

Anskaffelsesprisen ligger nogenlunde fast, afhængig af hvilket ekstraudstyr man udruster sit jagerfly med. Nordmændene har således bedt om at få påsat faldskærme – noget som vi og hollænderne ikke har behov for.

Total lifecycle cost er derimod et vidt begreb. For hvor lang er en lifecycle? Nogle opererer med 20, nogle med 30 og andre med 40 år. Og er beløbet inklusiv eller eksklusiv brændstof og løn til mandskab? Og hvordan forudsiger man brændstofprisen 40 år frem? Og skal man indregne en “mid-life update”?

I Norge havde regeringen tydeligvis et behov for at retfærdiggøre valget af JSF, i det man ganske uhørt gik ud og fortalte meget åbent om at Gripen slet ikke kunne måle sig med JSF. Hverken på operative krav eller på pris. Normalt siger man diplomatisk at konkurrence var tæt, og det var det.

Nordmændene har regnet sig frem til at total lifecycle cost på JSF over 30 år vil være 145 mia. NOK og 20-30 mia. mere for Gripen. Og det har fået svenskerne til at fare i flint. For de har præsenteret nordmændene for en total lifecycle cost på 55 mia. NOK. Altså en forskel på mere end 100 mia NOK!!!

Sandsynligheden for at Danmark vælger JSF er stor, så debatten vil unægtelig også opstå i Danmark – hvis vi ligesom nordmændene vælger at oplyse detaljerne i de forskellige bud. Men det eneste beløb Gripen-folkene har brug for er total lifecycle cost på JSF, som de så kan holde op mod deres 55 mia NOK (45,1 mia. DKK).

Opdatering: De uafhængige eksperter, der har sagt god for nordmændenes beregninger, tager nu bladet fra munden og svarer igen på kritikken fra Gripen. I grafikken til denne artikel får man et meget godt billede af alle de enkeltposter der til sammen udgør total life cycle cost. Og der er det nordmændenes opfattelse at Gripen har glemt en del ret centrale udgifter til våben, logistik, ejendomme m.m.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • Anonymous siger:

    Her har altså alle kvalitets-sikringssystemer i konkurransen vært fulgt.Husk dette har vært en konkurranse, nødvendigvis med en vinner og en taper, som alltid! Analysene viser bl a, at JSF vil komme hjem MYE oftere, med både levende pilot og helt fly. Det er vel også en liten + i margen for oss Nordmenn. Synes ikke norske liv skal måles i kroner, og i dette tilfelle, vil Gripen altså ikke løse en operativ utfordring mot andre fly på markedet, uten betydelige tap, jfr testene. Forøvrig ligger kvalitets-sikringsrapporter, og store deler av testenes utforming på forsvarsdepartementets sider.Det hadde vært hyggelig å samarbeide med svenskene, og jeg tror faktisk dette kan generere et sunnere samarbeid, både industriellt og sikkerhetspolitisk, enn om norge hadde valgt nest best fly, for naboskapets skyld.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *